Intel och AMD tar marknadsandelar

Permalänk
Melding Plague

Intel och AMD tar marknadsandelar

Både Intel och AMD stärker positionerna på processormarknaden, på bekostnad av övriga aktörer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte så stor skillnad men det är ju bra att AMD kommer ikapp litegrann... xD

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Komma ikapp kan man ju kalla det ja =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Hoppas att vi får lite billigare CPUer på sikt då! Om ökningen fortsätter dvs. Kanske inte INTELS dock ^^ Det skulle inte se så bra ut för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

Räknas ARM i olika former in i andra eller räknas det på en helt annan processorlista?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Räknas ARM i olika former in i andra eller räknas det på en helt annan processorlista?

Är nog bara med x86. Annars tror jag kategorin för övriga ha lite mer med tanke på alla miniräknare mm som finns

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Räknas ARM i olika former in i andra eller räknas det på en helt annan processorlista?

Bra fråga, det låter ju som att de har inkluderat alla typer av processorer.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Är nog bara med x86. Annars tror jag kategorin för övriga ha lite mer med tanke på alla miniräknare mm som finns

Läste du ens artikeln innan du svarade?

Citat:

på den totala processormarknaden, där fler typer än x86 ingår (RISC, Itanium m.fl.).

På enbart x86 har nog inte "andra" i närheten av så många procentandelar.

Men som du säger, den räknar ju inte precis alla processorer, eller iaf inte i styck. Kanske i pengar.

Permalänk
Medlem

Det gäller nog bara processorerna för bärbara datorer, skrivbordsdatorer och servrar. ARM lär ju inte vara med då de finns i stort sett varenda mobil och överallt.

Permalänk
Medlem

fy vad najs ! Det är såhär det ska se ut haha

Visa signatur

ASUS M4N72-E 750A || AMD Phenom II x2 3.1 GHz clockad: 3.5 GHz || 2st Corsair Dominator 2Gb 1024MHz || ASUS EN9800GT 1Gb || Cougar 550W || Samsung Spinpoint 1TB

Permalänk

blir förvirad sitter det inte arm i alla mobiler ändå så går bara det up till 7,9 som högst?

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

det är nog datorprocessorer som menas, dvs för servrar, laptops och desktops. Då är det främst x86, itanium, sparc och liknande som menas

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Marknadsandelar brukar mätas i stålar, inte antalet sålda enheter så nog tror jag att ARM-processorer räknas.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

.... Hur många % av intels är Intel Atom?

Och dell har ju typ bara Intel ^^

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cwittler
Hoppas att vi får lite billigare CPUer på sikt då! Om ökningen fortsätter dvs. Kanske inte INTELS dock ^^ Det skulle inte se så bra ut för oss konsumenter.

Varför hoppas du det? CPUer har alltid blivit billigare ända sedan den första tillverkades. Varför skulle det plötsligt förändras?

Om Intel ökar sin marknadsandel beror det bara på att de är bäst på att tillfredsställa konsumenternas behov. Så hur skulle en ökning då kunna vara en försämring för konsumenterna?

Det ögonblick en marknadsaktör slutar bry sig om vad konsumenterna vill ha är det ögonblick en konkurrent tar dess plats.

Permalänk
Medlem

varför tycker alla att det är bra att det är bra att dom stora tillverkarna Intel och AMD tar marknadsandelar på bekostnad av de små tillverkarna så som Via m.fl ?
hade varit bättre om AMD hade snott åt sig några marknadsandelar från Intel istället

Permalänk
Medlem

amd tar från intel med
och det är inte bra och inte heller fel att amd och intel tar marknadsandelar från andra för det styr ju vi konsumenter, gillar vi märke och produkter passar våra behöv så köper vi de, varför stödja ngt som man ogillar eller behöver inte, visst konkurrens är viktig men man måste konkurrera med ngt, det skulle vara fel bara att ngn startar verksamhet som är helt kass och få stöd från alla håll bara för att de andra är bättre

såna grejer som gjorde intel mot amd var fel och detta måste stoppas av kontrollenheter, dvs som intel erbjudit dator tillverkare att köpa ej amd så de får bra rabatter på intels produkter osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
Det ögonblick en marknadsaktör slutar bry sig om vad konsumenterna vill ha är det ögonblick en konkurrent tar dess plats.

Verkligen inte alls sant.

Intel hade kunnat släppa mycket högre klockade processorer utan problem.
Core i5-750 kunde varit en Core i5-780 hade kunnat ticka på i 3GHz för det pris den är på nu.
Hade dom haft hårdare konkurrens i det segmentet så hade det troligen sett ut så.

Men nu behöver dom inte göra det, nu kan dom hålla tillbaka för att kunna ha större skillnad upp emot dom riktigt dyra processorerna och för att skillnaden när nästa generation kommer ska bli ännu större.

Den arkitektur dom använder idag har mycket större potential än dom utnyttjar och vi konsumenter vill inte ha det så.

Det är en balansgång det där, men så länge dom är snabbast ligger det inte mycket intresse i att vara ännu snabbare och billigare.

Permalänk
Inaktiv

Vilka finns det mer på x86-marknaden än Intel, AMD och VIA?

EDIT: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_x86_manufacturers
Inte många, alltså

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Inte så stor skillnad men det är ju bra att AMD kommer ikapp litegrann... xD

Inte så stor skillnad?
Dom få % AMD ökat lär handla om...tja...gissningsvis hundratusentals processorer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Läste du ens artikeln innan du svarade?

På enbart x86 har nog inte "andra" i närheten av så många procentandelar.

Får ta och erkänna att jag endast kollade i tabellen

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Vilka finns det mer på x86-marknaden än Intel, AMD och VIA?

EDIT: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_x86_manufacturers
Inte många, alltså

Inte så stor skillnad?
Dom få % AMD ökat lär handla om...tja...gissningsvis hundratusentals processorer.

Oooh, cyrix.... those were the days

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Ligger AMD verkligen på omkring 12%? Jag hade alltid trott att de hade omkring 30%. Vad är den högsta andelen som AMD någonsin haft?

Det är kul att se att det går bra för båda tillverkarna, speciellt för AMD som har en mindre andel av marknaden. De andra tillverkarna har nog sig själv att skylla på. Det är en stenhård konkurrens i den här branschen och det vet dem om, ändå lyckas de inte stärka sin position.

Räknar de bara in CPU i den här jämförelsen eller även GPU?

När kan vi förvänta oss en kombinerad CPU+GPU? Och är det någon här som skulle vara intresserad av att använda ett sånt system, dvs. förlita sig på grafiken från en CPU+GPU istället för ett dedikerat grafikkort?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Räknar de bara in CPU i den här jämförelsen eller även GPU?

När kan vi förvänta oss en kombinerad CPU+GPU? Och är det någon här som skulle vara intresserad av att använda ett sånt system, dvs. förlita sig på grafiken från en CPU+GPU istället för ett dedikerat grafikkort?

De har bara räknat CPU. Annars skulle Nvidia också ha endel.
Intel har ju redan sina i3:or(och i5:or?) med CPU+GPU. Jag tror att AMD har tänkt släppa sina första CPU+GPU nån gång i år. Jag tror att det inte är allt för långt bort. Jag har hört att de ska byggas i 32 nm, men jag vet inte.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Det är bra, ett starkare AMD gynnar bara oss koncumenter, drömmen vore om de kom upp till en 50/50 marknad

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

Jag trodde faktiskt Intel skulle ligga på runt 90%.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Tack för den informationen SweClockers.

/Saint25

Permalänk

Är Intel i3 den första CPU att ha integrerad GPU?

Hur är det då med Intel i5? Finns det redan eller ska det komma i5 modeller med integrerad GPU?

Vad kallas en kombinerad CPU+GPU?... MPU (multi purpose processing unit typ)?

Som jag uppfattar det så kommer såna här processorer med integrerad GPU att göra bäst nytta i budget och enkla netbook datorer.

Jag skulle inte vilja se en marknadsfördelning på 50/50 mellan Intel och AMD. Det måste ju finnas utrymme för de mindre tillverkarna också! Så jag vill också se en jämnare fördelning mellan Intel och AMD, men då får det i så fall bli 40/40 eller 45/45 och resterande 10 till 20% tillfaller då övriga x86 tillverkare.

Jag tror också att ett starkare AMD gynnar oss konsumenter.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Är Intel i3 den första CPU att ha integrerad GPU?

Hur är det då med Intel i5? Finns det redan eller ska det komma i5 modeller med integrerad GPU?

Vad kallas en kombinerad CPU+GPU?... MPU (multi purpose processing unit typ)?

Som jag uppfattar det så kommer såna här processorer med integrerad GPU att göra bäst nytta i budget och enkla netbook datorer.

Jag skulle inte vilja se en marknadsfördelning på 50/50 mellan Intel och AMD. Det måste ju finnas utrymme för de mindre tillverkarna också! Så jag vill också se en jämnare fördelning mellan Intel och AMD, men då får det i så fall bli 40/40 eller 45/45 och resterande 10 till 20% tillfaller då övriga x86 tillverkare.

Jag tror också att ett starkare AMD gynnar oss konsumenter.

Ja i3 och i5 är tillsammans de första då de båda är baserade på Clarkdale arkitekturen. Notera dock att i5 7xx serien använder Lynnfield istället och har därför inte integrerad GPU.

Det finns redan i5 modeller med integrerad GPU.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=527361

Det kallas APU av AMD, men jag tror inte Intel har något namn för det.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Intel/AMD två sidor av samma mynt