Permalänk
Medlem

Inte kompatibla minnen?

Sitter här på ett Asus M4A78T-E moderkort och med ett par crucial BallistiX 4GB 7-7-7-24 DDR3 minnen.

Märkte nyss att denna model av minnen inte står med i förteckningen över kompatibla minnen som följer med moderkortet (men ett par av crucials andra minnen finns med).
Innebär det här att mina minnen inte kommer att funka över huvud taget med mitt moderkort?
Att de kommer tappa prestanda?
Eller kommer de funka som de ska?

Edit* Anledningen till att jag inte provar och bara ser om det funkar är för att jag inte fått hem alla delar som behövs för att sätta ihop en komplett dator (nej jag kan inte ta dem från datorn jag sitter på nu pga att det är en specialbyggd variant).

Visa signatur

Phenom II x 4 925 - Gigabyte 5750 - Asus M4A78T-E - 2x2GB Crucial BallistiX 1333 MHz 7-7-7-24 - OCZ Fatal1ty Series 550W PSU - WD Caviar black 640GB

Permalänk
Medlem

Tror jag hittat anledningen till varför de inte står med på listan, men jag känner mig ganska osäker så någon som vet hur det är får gärna bekräfta.
Minnen jag har hör till en gamingserie och har därför högre spänning än vanliga ram minnen. Anledningen till att de inte står med i Asus lista är för att jag manuellt måste ställa om spänningen i BIOS?

Visa signatur

Phenom II x 4 925 - Gigabyte 5750 - Asus M4A78T-E - 2x2GB Crucial BallistiX 1333 MHz 7-7-7-24 - OCZ Fatal1ty Series 550W PSU - WD Caviar black 640GB

Permalänk
Hedersmedlem

Detta kan vara en anledning men den allra största anledningen brukar vara att de inte kan testa alla minnen på moderbrädorna, vilket ju också brukar stå som fotnot. Men som du redan gissat/läst så är det manuella inställningar som gäller, såvida ditt kort inte har en speciell färdig inställning i bios för extra snabba minnen?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Detta kan vara en anledning men den allra största anledningen brukar vara att de inte kan testa alla minnen på moderbrädorna, vilket ju också brukar stå som fotnot. Men som du redan gissat/läst så är det manuella inställningar som gäller, såvida ditt kort inte har en speciell färdig inställning i bios för extra snabba minnen?!

Det står att kortet ska funka med ett par av deras modeller som har 1,5V 1333 MHZ och 9-9-9-24

Det som skiljer är alltså deras olika Latency och deras Spänning. Ett moderkort borde väll inte reagera olika beroende på Latency så jag har antagit att det är deras onormala spänning som gjort att de inte hamnat på listan.

Visa signatur

Phenom II x 4 925 - Gigabyte 5750 - Asus M4A78T-E - 2x2GB Crucial BallistiX 1333 MHz 7-7-7-24 - OCZ Fatal1ty Series 550W PSU - WD Caviar black 640GB

Permalänk
Medlem

jo dom kan reagera olika på olika latency =/ men dom borde fungera på det moderkortet

Visa signatur

In science we trust!