Permalänk
Medlem

Varmt 5870?

Hej!

Mitt 5870 blir ganska varmt i idle (ca 60 grader 25% på fläkten). Jag tror att de höga temperaturerna beror på mitt lilla chassi Lian Li V351B.

Exempel på V350 med ett 5870:

I load ligger temperaturerna runt 70 fast när jag spelar COD MW2 så ligger den på idle temp.

Kan det vara något fel på kortet eller är det bara chassit som är väldigt trångt? Om det är chassit's fel är det då skadligt för kortet att idla 60 grader?

Permalänk

Spelar ingen roll vad kortet idlar, hade inte varit någon fara om så kortet idlat 80 grader. Det är load som är intressant. Så länge temperaturen inte överstiger 100 grader i load så är det ingen fara, och du är ju inte ens i närheten...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

70 grader är helt normalt

Permalänk

Inga konstiga temps speciellt med tanke på att du har en chuttle (som det ser ut?). Allt under 95c är lugnt på ett nytt ATI kort.

Permalänk

Jag tror det beror på chassit.Det ser ut som att fläkten på kortet ligger precis intill sidan av chassi,du får knappt in någon luft i kortet. Jag har aldrig mer en 48 C i idle på mitt kort. Gör en profile så att du sänker hastigheten på minne och gpu när du inte spelar.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sadin
Jag tror det beror på chassit.Det ser ut som att fläkten på kortet ligger precis intill sidan av chassi,du får knappt in någon luft i kortet. Jag har aldrig mer en 48 C i idle på mitt kort. Gör en profile så att du sänker hastigheten på minne och gpu när du inte spelar.

Det gör det ändå. Om nånting kan han ju dra upp fläkten manuellt.

Permalänk
Medlem

fram me dremel o gör ett lufthål precis vid grafikkortsfläkten o på me ett fläktgaller o så lägger du upp byggblogg

Permalänk
Inaktiv

lägg fläckten på 35-40%. har min på 40% helatiden och den e på 37c idle, men mitt e oc så det ligger i 400/1000 i windows drar inte så mycket

Permalänk
Medlem

Har du två skärmar inkopplad så kortet klockar upp sina idle inställningar ?

För mig ökar kortet från ca 35grader en skärm till 60 grader två skärmar.

Permalänk
Medlem

Vill inte dra upp fläkthastigheten i idle då jag vill ha den som tyst som möjligt då.

Nej jag har inte två skärmar ikopplade.

Det jag tycker är konstigt att kortet i alla spel/program jag kör: 3dmark, CODmw2 och lite andra spel så går kortet inte över idle tempen (60 grader) och fläkten går inte upp över 27%. Kan det inte vara någon konstig inställning som gör att kortet ligger på samma temp hela tiden så länge man inte kör Furmark eller liknande grafikkrävande test?