olika temperaturer på grafikkortskärnorna

Permalänk
Medlem

olika temperaturer på grafikkortskärnorna

Hoj!

Jag har ett HD4870x2 vars "kärntemperaturer" skiljer sig åt något enormt. I nuläget är den första kärnan 53*C medans den andra är 39*C (14*C skillnad!). Tidigare idag såg jag att temperaturerna skilde sig uppåt 20*C vilket verkligen fick mig att undra.

Värt att notera är att programmet jag använder för att avläsa temperaturerna är piriforms nya program Speccy (http://www.piriform.com/speccy). Vad som är ännu mer värt att notera är att programmet bara är i Beta-stadiet så det är inte omöjligt att programmet avläser fel.

Vad tror expertpanelen?

Permalänk
Medlem

Testa med everest eller annat liknande program och jämför tempsen på kortet.
Tycker det känns konstigt att det kan skilja så mycket som 14-20 grader mellan två kärnor på ett kort.
Antar att du har stockkylaren i och med att du inte nämnt något om det.
Om inte stock kan det vara en ommonterning som måste göras.
för mycket/lite kylpasta på ena kärnan?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka drivisar? Är detta i windows? XP W7 eller Vista? Att det skiljer lite grand är ofrånkomligt, så det är inget fel. Har du blåst kortet ifrån damm?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Är kanske sämre kontakt mot den ena kärnan som i sin tur leder till högre temperatur. Vet inte om garantin försvinner ifall man lägger till egen kylpasta?

Men så länge temperaturerna håller sig på dom nivåerna vet jag inte vad som direkt skulle vara farligt. Vad får du som max i load?

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem

Kanske har fel nu men fördelas inte arbetskraften alltid lite ojämt mellan gpuer, som hos cpuer? Typ i windows så används bara ena kärnan vilket ger högre temp på den? Bara en teori:)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd

använd gpu-z eller everest

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Hej allesamman och tack för era svar. jag har nu installerat gpu-z och den anger samma höga temperaturskillnader. Jag testade även att belasta grafikkortet för att se om Devrers teori kunde förklara mitt dilemma. Dock så uppkommer de stora temperaturskillnaderna även vid hög grafikkortsbelastning när det alltså inte bara är operativsystemet som "drar".

Svar på övriga frågor som dylikt upp:
*Jag kör windows 7 professional
*Jag har de senaste drivrutinerna från ATI (jag uppdaterar varje gång Swec rapporterar om att AMD släpper nya drivers.
*Jag kör på stockkylaren (hade gärna velat skaffa lite roligare kylning men det verkar svårt att hitta något som passar bra (här uppskattas för övrigt tips ))
*Jag har inte dammat grafikkortet men antar att det är det som jag får göra nu, hur tänker ni er att det ska gå till lite mer exakt? dammsugaren?

Permalänk
Medlem

Akta dig för dammsugare
Om då har tillgång till det så kan du blåsa ur försiktigt med tryckluft.
Om dammsugare är enda valet i ditt fall så få du lägga kortet och inte röra vid det så länge du håller i dammsugaren fram tills du rört vid jord dammsugaren får ej heller röra vid kortet.

Fick ett tips av en en gång att ha ett esd runt dammsugarmunstycket och runt handleden kopplat till jord och detta tycks funka då dammsugaren i mitt fall aldrig blev laddad statiskt.

Var gärna överförsiktig än vågad/lat, det kan straffa sig.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för snabbt svar! Det ska jag absolut tänka på. Går det bra att låta dammsugaren och mina händer nudda ett element så att den avjordas på så vis? Med närmare eftertanke tror jag munstycket är i plast förresten...

Tryckluft och ESD-band har jag inte tyvärr!

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur ATI's X2 kort fungerar men det är inte så att en kärna bara används när man inte gör något medans den andra ligger i idle tills man börjar göra något mer grafikkrävande och båda kickar igång?

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1ck0
Nu vet jag inte hur ATI's X2 kort fungerar men det är inte så att en kärna bara används när man inte gör något medans den andra ligger i idle tills man börjar göra något mer grafikkrävande och båda kickar igång?

Det tror jag inte. När jag startade upp Napoleon Total War (senaste spelet i Empire-serien) så gick båda kärnornas temperaturer upp påtagligt. Detta måste innebära att båda arbetade betydligt mer än i ide-mode. Temperaturskillnaden mellan de två kärnorna var fortfarande hög (lite under 20*C)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victorix
Det tror jag inte. När jag startade upp Napoleon Total War (senaste spelet i Empire-serien) så gick båda kärnornas temperaturer upp påtagligt. Detta måste innebära att båda arbetade betydligt mer än i ide-mode. Temperaturskillnaden mellan de två kärnorna var fortfarande hög (lite under 20*C)

Jag googlede lite om detta och det verkar vara vanligt att det skiljer lite mellan kärnorna dock inte så mycket som 20° utan ~5°. försök blåsa rent det med lungkraft, brukar jag göra när jag inte har annat att tillgå, typ tryckluft Annars kan jag nog inte hjälpa så mycket mer, utan du för förlita dig på resten av swec

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1ck0
Jag googlede lite om detta och det verkar vara vanligt att det skiljer lite mellan kärnorna dock inte så mycket som 20° utan ~5°. försök blåsa rent det med lungkraft, brukar jag göra när jag inte har annat att tillgå, typ tryckluft Annars kan jag nog inte hjälpa så mycket mer, utan du för förlita dig på resten av swec

Bra idé! Kan ju vara värt att prova innan man släpar fram dammsugaren