Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Aug 2003

Öl+vin!=sant

De flesta säger att man inte ska blanda öl med vin för man blir riktigt berusad av det. Fast när sökt på ämnet har det främst handlat om bakfyllor, något jag aldrig verkar ha problem med.

Just ikväll har jag inmundigat både öl och rödvin och känner mig kraftigt berusad men även andra gånger då jag brukat de båda samtidigt känns det som jag blivit mer berusad än vanligt(om ni tänker er två glas vin + fyra öl istället för sex öl, så känner man sig mer berusad på vin+ölkombinationen än bara öl.

Nu vet jag att det finns MYCKET intelligenta person här på sweclockers. Skulle ni kunna berätta vad som händer i kroppen just när man blandar rödvin och öl för att man blir "fullare" än att man dricker samma mängd öl eller vin.

Det är någonting jag har funderat på en längre tid och jag hoppas att ni skulle kunna besvara den här frågan en gång för alltid.

Tack på förhand!

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osynliga Universitetet
Registrerad
Dec 2007

Jag är ingen expert, men jag har några teorier.

1: Du dricker ölet/vinet på olika sätt. T.ex. så kanske du dricker det olika fort.

2: Till skillnad ifrån vad många tror så sjunker resistansen emot alkohol för varje gång du dricker. Att man kan känna sig tåligare är för att man blir "van" vid att vara full. Skulle kunna vara så att det går en viss tid mellan gångerna du dricker och hinner därmed bli av med/få in vanan.

3: Eftersom du bevisligen är osäker över detta och det då finns en viss tro på det, så kanske du upplever dig "fullare" (ungefär som en person som får alkoholfria drinkar och blir full ändå).

Sen handlar det ju såklart om humör och vad du ätit innan du dricker, som alltid. Måste ju även tänka över hur mkt alkohol det finns i de där 2 glasen vin i förhållande till ölen. Alkohol är alltid alkohol, finns inga olika former (om vi refererar till alkoholen "etanol"). Har hört om detta "fenomen" förut, att vissa blir annorlunda av olika drycks-sorter, men jag tkr det låter helt befängt. Som sagt är jag ingen expert utan detta är mina teorier sen jag själv funderat en del på saken.

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

Ugh baksmällor på rödvin... ^^

CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz Motherboard: Asus Maximus VI Hero GPU: Zotac GeForce GTX 780 AMP Edition Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz SSD: 240GB Intel 530 PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum Chassi: Corsair Obsidian 750D OS: Windows 7 x64 Professional 3Dmark11: 13739 3Dmark Vantage: 42063 Valley Benchmark 1.0 Extreme HD: 3016

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2001

rödvinsbaksmällor är som sagt anledning nog att hålla sig borta från rödvin öht.

as it was in the beginning so it shall be in the end

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Sep 2003

Antagligen hjälper kolsyran i ölet till att transportera ut alkoholen från vinet i blodet så man känner sig berusad fortare.

Lenovo E530

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Nov 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Antagligen hjälper kolsyran i ölet till att transportera ut alkoholen från vinet i blodet så man känner sig berusad fortare.

Snarare sockret i så fall, om det nu finns socker i vin eller öl. Förstår inte hur luft skulle kunna transportera spriten till kroppen.

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osynliga Universitetet
Registrerad
Dec 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
Snarare sockret i så fall, om det nu finns socker i vin eller öl. Förstår inte hur luft skulle kunna transportera spriten till kroppen.

Vin är gjort på druvor som innehåller sockerarterna glukos och fruktos. Dock beror det på vinet om dessa finns kvar. Om vinet får jäsa längre så försvinner sockret.

Om det påverkar hur full man blir vet jag inte. Men det är klart att blodsocker-nivån kan ha något med saken att göra.

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

Vin är starkare och därmed får du antagligen i dig alkoholen under kortare tid.
Jag har aldrig märkt att jag skulle bli fullare på kombinationen vin+öl.

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Källaren
Registrerad
Sep 2004

Vin har ju större konc alkohol så det går ut i blodet snabbare. dessutom misstänker jag att socker har nåt med hur snabbt alkohol går ut i blodet att göra...

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kosta
Registrerad
Sep 2009

Tycker personligen varken fyllor eller bakfyllor påverkas av om det är öl eller vin eller nått annat jag druckit.

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte GA-P55-UD4, i5 750 @ 3,6ghz, H50, HD5870, Corsair TX 650W 80+, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz dominator , Fractal Define R2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005

Vin öht. Usch.

Sen rubriken, operatorn !=
Bara jag eller? (Not equal)

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 1800X @4Ghz ] [ Asus 1070 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill RipJawsV 3200Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark CPU-Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Okt 2001

öl e fan värre än rödvin

GUD VÄLSIGNE DIG!
Xeon W3680 3.33Ghz - 12Gb DDR3 - GTX970 - Killer NIC - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Apr 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
2: Till skillnad ifrån vad många tror så sjunker resistansen emot alkohol för varje gång du dricker. Att man kan känna sig tåligare är för att man blir "van" vid att vara full. Skulle kunna vara så att det går en viss tid mellan gångerna du dricker och hinner därmed bli av med/få in vanan.

Jag tvivlar inte på att detta stämmer men har du nån källa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
öl e fan värre än rödvin

Så talar en riktigt man ^^... hehe

CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz Motherboard: Asus Maximus VI Hero GPU: Zotac GeForce GTX 780 AMP Edition Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz SSD: 240GB Intel 530 PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum Chassi: Corsair Obsidian 750D OS: Windows 7 x64 Professional 3Dmark11: 13739 3Dmark Vantage: 42063 Valley Benchmark 1.0 Extreme HD: 3016

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Aug 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Vin öht. Usch.

Sen rubriken, operatorn !=
Bara jag eller? (Not equal)

You are correct, sir!

Hmm konstigt, det kanske är en sån där livsmedelsmyt man har blivit indoktrinerad

Nästa gång det blandas alkohol kan jag tänka på saken och på så vis försöka ta bort en placebo-effekt.

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2