Permalänk
Medlem

Microstuttering?

Tjena!

Finns det några bra videos som jämför microstuttering på ati vs nvidia gtx 400 serien vs 5000 serien?

Om detta inte finns vore det guld om Sweclockers skulle kunna göra en sådan.
(Hur kontaktar man dem som gör reviewsen här?)

Jag köpte ett 5970 förra veckan som jag lämnade tillbaka för att den hade feta microstuttering problem, mitt gtx 260 flöt på mjukare.

Någon som vet om nvidia är bättre på microstuttering eller om dem också har samma problem?

Annars får det nog bli ett singelkort med fet overklock, förmodligen vattenkylt.

Tack på förhand.

EDIT: Menar såklart SLI/Xfire, singelkort (vad jag vet) kan inte få microstuttering.
Addar denna länk som visar microstuttering problemen på 5970 (bör även gälla xfire generellt då det är samma drivers?) http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=243190

Permalänk
Medlem

hm, d va la skumt, i vilka spel hade du stuttering i då?

Permalänk
Medlem

Re: Microstuttering?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KAN1N
Tjena!

Finns det några bra videos som jämför microstuttering på ati vs nvidia gtx 400 serien vs 5000 serien?

Om detta inte finns vore det guld om Sweclockers skulle kunna göra en sådan.
(Hur kontaktar man dem som gör reviewsen här?)

Jag köpte ett 5970 förra veckan som jag lämnade tillbaka för att den hade feta microstuttering problem, mitt gtx 260 flöt på mjukare.

Någon som vet om nvidia är bättre på microstuttering eller om dem också har samma problem?

Annars får det nog bli ett singelkort med fet overklock, förmodligen vattenkylt.

Tack på förhand.

Du hänvisar att microstuttering försvinner vid singelcore.

nVIDIA GTX 4xx serien finns bara i singelcore ? Varför behöver du video på det då?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Du hänvisar att microstuttering försvinner vid singelcore.

nVIDIA GTX 4xx serien finns bara i singelcore ? Varför behöver du video på det då?

Ifall han kör fler i SLI kanske?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Vad jag vet/sett/hört är det samma för alla, inte något som är värre för AMD eller nVidia. Men jag har aldrig haft ett dualkort så vad vet jag...

Man tycker att det borde finnas ett program liknande ReClock som används för att synca cpu-klock med gpu-klock vid filmuppspelning. Något liknande borde kunna synca båda gpu-klockorna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Provade du att köra med bara en kärna på ditt 5970 och jämföra?

Jag trodde att microstuttering inte längre fanns sedan 4870x2. Som jag förstår så finns det ju särskilda kontrollerkretsar på dem dubbelkorten (som CF/SLI inte har) för att undvika detta.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Provade du att köra med bara en kärna på ditt 5970 och jämföra?

Jag trodde att microstuttering inte längre fanns sedan 4870x2. Som jag förstår så finns det ju särskilda kontrollerkretsar på dem dubbelkorten (som CF/SLI inte har) för att undvika detta.

/s

jo, jag hade 4870x2 och jag läste då att dom hade reducera microstuttering väldigt mycket jämfört med två kort, men jag har också 2st 4890 CF nu och det flyter jämnare än alltid, det kanske beror på inställningar i bios, drivrutiner, chipset, ramtimings, vem vet?

Permalänk

Blir lite ledsen, trodde faktiskt att microstuttering inte längre existerade (pga drivrutiner)

Får väl bli ett singelkort nästa gång då!

Men vilken butik köpte du ditt 5970 hos? Kul att du fick lämna tillbaks det iaf

Permalänk
Medlem

Hmm... är du säker på att det var microstuttering?

Mina 4890 flyter ljuvligt, och jag har som andra här i tråden hört att det praktiskt taget försvunnit sedan 38XX-serien, speciellt på dubbelkorten.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Först så sorry för att mina svar här dröjde lite, men här kommer dem iaf:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
hm, d va la skumt, i vilka spel hade du stuttering i då?

Jag märke stuttering i MW2, BC2, Dirt 2 och extrem stuttering i Heaven benchmark 2.0, hade runt 30-40 fps med mina inställningar (typ normal tesselation, lite AA med mera) och Heaven kändes som under 10 fps typ. (detta är typ spelen jag testat med xfire så i stort sett alla, testade med vsync av å på och d tog bara bort vsync problemen inte stuttersen)

Till aKus: Menar såklart för SLI / Xfire, kan väl inte bli microstuttering alls vid 1x GPU.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Provade du att köra med bara en kärna på ditt 5970 och jämföra?

Jag trodde att microstuttering inte längre fanns sedan 4870x2. Som jag förstår så finns det ju särskilda kontrollerkretsar på dem dubbelkorten (som CF/SLI inte har) för att undvika detta.

/s

Microstuttering finns typ lika mycket nu som tidigare (ati har iaf stora problem) http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=243190
Tydligen inte bara mitt ex som har detta problem.

Testade att spela RUSE med bara en GPU (eftersom d inte stödjer xfire) då flöt d på fint utan problem...

Hörde att 4xxx serien var bättre på detta än 5xxx serien men komr inte ihåg var jag såg det påståendet.

Btw köpte kortet av komplett.

Permalänk
Medlem

@KAN1N
Du skulle inte vilja göra ett test med fraps som du sedan lägger upp i denna tråd? Jag har gått i köptankar av ett 5970 men blir lite avskräckt då jag inte stod ut med 4870x2s prestanda och bekymmer.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
@KAN1N
Du skulle inte vilja göra ett test med fraps som du sedan lägger upp i denna tråd? Jag har gått i köptankar av ett 5970 men blir lite avskräckt då jag inte stod ut med 4870x2s prestanda och bekymmer.

Kolla länken jag lade till i main posten.

Permalänk
Medlem

Vad hade du för rigg och uppdaterade du BIOS, drivrutiner osv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cwittler
Vad hade du för rigg och uppdaterade du BIOS, drivrutiner osv?

Förstod att den frågan skulle komma, addade precis riggen i signaturen.
Alla drivers/bios uppdaterade, testade även ati's beta driver 10.5 för att se om d va skillnad, vad jag märkte så fixade den tyvärr bara en ljusbugg i BC2.

Permalänk

Skaffa HT buss till dualgpu kort iaf.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tretton37
Skaffa HT buss till dualgpu kort iaf.

Sorry har inte så bra koll på HT buss. Kan du förklara vad du menar tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KAN1N
Kolla länken jag lade till i main posten.

Tackar.
Dock skulle det vara intressant och se om ditt test skulle ge samma resultat. Om du får samma resultat så är det bara inse att den förbaskade MS fortfarande är ett tråkigt faktum med dual gpu´s på ett kort

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Tackar.
Dock skulle det vara intressant och se om ditt test skulle ge samma resultat. Om du får samma resultat så är det bara inse att den förbaskade MS fortfarande är ett tråkigt faktum med dual gpu´s på ett kort

Jag har ju tyvärr redan lämnat tillbaka kortet och jag visste inte riktigt hur man gjorde test på microstuttering. Kan bara ge min personliga syn på det hela.

Ex. Hittade en del benchmarks på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=c3kRvucS2P0 Här tycker jag att det känns som microstuttering på väldigt många ställen, å då e det ändå 34.2 fps average med 123 max.

http://www.youtube.com/watch?v=8Y3wRDSqwoM Denna är med 2x 5970, man ser att det är brutal fps, men tycker inte ni oxå att bilden rycker till då och då?

Permalänk
Medlem

Den första videon gick ju knappt att kolla på, det hackade väldigt mycket, kändes mer som 10fps än 34...

Den andra videon blev jag trött i ögonen av, lite mjukt, sen blir klockorna så osynkade att det hackar till lite, sen är de synkade igen och det blir mjukt. Jag hade inte kunnat leva med det problemet.

Man skulle ju kunna tänka sig att en youtube video inte är bästa sättet att visa detta på då det kan ha hänt saker i transformationen till video, hur har videon konverterats osv. Men jag tycker att det ser ut på samma vis som när man t.ex. tittar på en film i datorn och du får det som inom hembio och htpc-världen kallas för jidder/judder/stutter etc etc.

Jag kan verkligen inte förstå att tillverkarna inte har löst problemet, det borde gå att fixa med en enkel mjukvara som jag skrev ovan ang. ReClock.

Det är extremt irriterande iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag upplever youtube klippen på liknade sätt som anarkizt.
Jag tycker att länken (http://www.xtremesystems.org/forums...ad.php?t=243190) tydligare visar på ms. Det blir ingen 5970 för min del iaf :/

Tack för länkarna KAN1N

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Som sagt, ms behöver inte alltid bero på grafikkorten utan bottlenecks i datorn, minne, fsb, timings, för överklockad prolle ger skumma lagg osv, man ska inte heller överklocka PCI-E bussen eller liknande. Det är ju skumt att vissa får problem & andra inte. Drivers som inte lägger sig i rätt klocks ger feta problem, tex ett i 2D läge & ett annat i 3D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Som sagt, ms behöver inte alltid bero på grafikkorten utan bottlenecks i datorn, minne, fsb, timings, för överklockad prolle ger skumma lagg osv, man ska inte heller överklocka PCI-E bussen eller liknande. Det är ju skumt att vissa får problem & andra inte. Drivers som inte lägger sig i rätt klocks ger feta problem, tex ett i 2D läge & ett annat i 3D.

Men kolla de 2 exemplen på youtube som jag länkade och säg vad du tycker om det. Iaf 2st än så länge som håller med om att bilden är "obehaglig".

Permalänk
Medlem

Om du menar de där megalaggen så beror det nog inte på microstuttering, sen skulle jag inte lita allt för mycket på inspelningar som tar bilder direkt ur framebuffern, som tex fraps osv, det tar på både graffen & datorn. Jag skulle tippa på att det är crossfire profilerna som buggar, jag har vart med om samma i tex bad company 2 när man matchade fel crossfire profiler och drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Om du menar de där megalaggen så beror det nog inte på microstuttering, sen skulle jag inte lita allt för mycket på inspelningar som tar bilder direkt ur framebuffern, som tex fraps osv, det tar på både graffen & datorn. Jag skulle tippa på att det är crossfire profilerna som buggar, jag har vart med om samma i tex bad company 2 när man matchade fel crossfire profiler och drivrutiner.

Anledningen till att jag skrev denna tråd från början var att jag själv märkte mycket suttering på mitt 5970, vilket youtube filmerna och diagrammen på min tidigare länk bekräftar. Vad jag ville veta var bl.a. om nvidia var lika "dåliga" på detta som ati.
För övrigt så har jag för mig att HD 4000 serien skulle vara bättre än 5000 serien vad gäller microstuttering, men kommerr tyvärr inte ihåg vart jag fick informationen ifrån.

Permalänk
Medlem

Okey, jag säger inte att det inte beror på microstuttering & grafikkorten, bara att det finns möjliga andra grejer som kan påverka. Väldigt tråkigt om detta är ett känt problem med 5k serien och jag hoppas för er alla att det löser sig genom balansering i drivrutinerna. Själv tänker jag inte köpa något kort ur 5k serien föränn allt verkar fixat, samt 2GB versionerna är ute & billigare, kanske till&med att 6k serien hinner komma, fast då lider den väll av barnsjukdomar den också.

Permalänk
Medlem

jag har läst att just 5970 drabbas mycket hårdare av microstuttering än t.ex ett 480.
tror samma sak gäller ett 5870 (alltså mindre stuttering än 5970'n).

har för mig det hade något att göra med att 5970 var dual-gpu.

kan se om jag hittar länken till artikeln om det, kan självklart vara helt fel ute också!

edit:
efter en snabb omgång med google:
http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=292938

du kan säkert hitta mer.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1guy
jag har läst att just 5970 drabbas mycket hårdare av microstuttering än t.ex ett 480.
tror samma sak gäller ett 5870 (alltså mindre stuttering än 5970'n).
har för mig det hade något att göra med att 5970 var dual-gpu.
kan se om jag hittar länken till artikeln om det, kan självklart vara helt fel ute också!

Hoppas du menar två 5870 och två 480, single kort ska inte kunna ha microstuttering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Hoppas du menar två 5870 och två 480, single kort ska inte kunna ha microstuttering.

självklart menar jag två

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem

Jag har fått microstuttering på mitt 5870 när jag lirar AvP dx11, hade det inte innan 10.3, lite skumt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Babianen
Jag har fått microstuttering på mitt 5870 när jag lirar AvP dx11, hade det inte innan 10.3, lite skumt.

man får nog skilja på stuttering & microstuttering, microstuttering är när två grafikkort pungar ut frames i fel takt, dvs mer eller mindre delay och det uppfattas som små hack i flytande scener, ensekundslagg är inte microstuttering tex, och man kan få stuttering av drivrutiner och lite allt möjligt, speciellt när dom optimerar för prestanda som tex cat 10.3, optimerar för fler kärnor osv, mer kan gå fel och passar inte alltid alla spel.