5850 Krashar hela tden.

Permalänk

5850 Krashar hela tden.

Hej!

Det är så att jag har problem med mitt XFX 5850 BE.

Problemet är att spel krashar, och meddelandet "Drivrutinen har slutat svara och har nu återställts" kommer upp.

Likadant i alla spel jag provat.

Jag har testat Höjt IDLE-Klocksen.

Har testat olika drivrutiner. (Clean install med Safe mode, Drive sweeper etc.)

Skickat in kortet på RMA, Fick tillbaka det. Samma problem.

Temperaturerna är på normal nivå.

Vad kan det vara?

I5 750 @ 3.2Ghz
GA-P55A-UD3
Corsair TX750W
Corsair 1600Mhz 2x2GB
Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Jag hade det problemet med mitt 3870x2 och datorn började fungera fint när jag uppgraderade till ett 5870; så i mitt fall antar jag att det var ett trasigt grafikkort. Det kan inte vara överhettning?

Fick du ett nytt grafikkort efter RMA eller fick du tillbaka till gamla? Isåfall med vilken motivering?

Jag har hört att man kan få liknande problem om ens minnen är sönder; prova kör memtest eller med ett minne i taget och se vad som händer.

Permalänk
Avstängd

Är det upplåst så att du kan ändra volten på det!? isf så kan du testa att dra upp volten lite och se om det funkar bättre då, mitt funkade bättre då iaf..

MVH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
Jag hade det problemet med mitt 3870x2 och datorn började fungera fint när jag uppgraderade till ett 5870; så i mitt fall antar jag att det var ett trasigt grafikkort. Det kan inte vara överhettning?

Fick du ett nytt grafikkort efter RMA eller fick du tillbaka till gamla? Isåfall med vilken motivering?

Jag har hört att man kan få liknande problem om ens minnen är sönder; prova kör memtest eller med ett minne i taget och se vad som händer.

Ligger på max 70-75 (Testade i Unigine Heaven) Med fläkten på auto.

Jag fick tillbaka det gamla. För dom fungerade det som det skulle.

Har testat höjt volten för att se om det hjälper. Hjälper inte det testar jag minnena.

Kan man testa minnena tillsammans eller måste man köra 1 och 1?

Permalänk
Medlem

Jag har också ett XFX 5850 BE, de enda tillfällen jag har fått samma krasch är när jag överklockar utan tillräcklig volt. Mitt kort verkar extra känsligt när det kommer till minnet, jag kan knappt överklocka det alls utan att det kraschar, du kan ju prova sänka till 1100 eller ännu mindre (1000 är standard för 5850).

Visa signatur

Antec 1200 | MSI Z68A-GD65 (G3) | Intel Core i7 2600k @ 4.7GHz | Corsair 16GB DDR3 XMS3 CL9 | Corsair TX850W | XFX Radeon HD6970 CF | OCZ Vertex 3 120GB | Corsair H100 |

Permalänk

Höjde volten i 3D till 1.125 ingen krash hittils.
Det är ju fabriksöverklockat så volten kanske inte "räcker till". För visst har alla 5850 1.087 volt som default i 3D?

Permalänk

Nu har den börjat Krasha helt random igen. Förstår inte vad det är som är fel. Har testat minnena med memtest och fick inga errors..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jornathan:

Nu har den börjat Krasha helt random igen. Förstår inte vad det är som är fel. Har testat minnena med memtest och fick inga errors..

hur har du testat temperaturerna ? ute i windows på tomgång , eller har du övervakat medans du spelat?
vad för temperaturer anser du vara normala?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Grafikkorten är inte gjorda för att hantera överklockning på stock spänning, och att de flesta råkar göra det betyder inte att alla gör det.

Permalänk

Hade liknande problem med mitt 48xx när jag bytte OS.
Visade sig vara RAM-minnena av någon anledning, testa att klocka ned dem bara för att sedan utesluta det om det nu inte är det om är problemet.
Problemet syntes inte i memtest för mig, men när jag klockade ner ram:et försvann all problem.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W