Ingen bild med nya grafikkortet

Permalänk

Ingen bild med nya grafikkortet

Hej min dator startade inte efter att mitt gamla geforce 7800 GTX dog. Så jag köpte och satte i ett nytt grafikkort, HD5450. Men nu får jag ingen bild, bara svart. Jag förstår att det gamla grafikkortet måste avinstalleras först, men det gick ju inte. Vad göra? Kan man få in datorn i något slags felsäkert läge?
HJÄLP!?

Visa signatur

P4 3.6 Ghz l Geforce 7800 GTX 256MB l 0.9 TB HD l 2048 DDR l Samsung M87 37" l Logitech Z-5500 l Logitech G15 l Apple iPod 1st gen Nano 2GB l Canon EOS Digital 400D l Sigma 70-300mm Telezoom l Sony Ericsson M600i l Windows XP Pro SP3 32 Bit l Adobe PS CS 3 Extended l Adobe InDesign CS 3 l Autodesk Maya 8.5 l

Permalänk
Medlem

Har du rensat gamla drivrutiner med Driver Sweeper eller liknande?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the_grudge:

Hej min dator startade inte efter att mitt gamla geforce 7800 GTX dog. Så jag köpte och satte i ett nytt grafikkort, HD5450. Men nu får jag ingen bild, bara svart. Jag förstår att det gamla grafikkortet måste avinstalleras först, men det gick ju inte. Vad göra? Kan man få in datorn i något slags felsäkert läge?
HJÄLP!?

Det första du kan göra är att reseta ditt bios, sedan om du får bild så håll nere F8 vid start så kommer du förhoppningsvis in i Windows, där kan du ju ev avinstallera de gamla drivisarna.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag är mycket tveksam till att det har med drivrutiner att göra att bilden är helt svart. För antar att du menar att skärmen är helt svart även under POST, det vill säga ändå från start av datorn?

Kollat noga så du inte glömt koppla in den extra strömsladden eller liknande?
Annars vet jag inte vad det kan vara...

Visa signatur

Three men can keep a secret if two of them are dead

Permalänk

ok tack. hur resettar man bios om man inte ser vad som händer på skärmen?

Jag har provat starta utan grafikkort och då piper datorn, men fläktarna är "lugna". När jag sätter i det nya kortet piper inte datorn men fläktarna går för fulla muggar. Ska jag prova en annan "slot" med grafikkortet? För en liten plastgrej, den där klacken som klickar till när man sätter dit kortet gick sönder när jag tog ut det gamla?

Edit. Öh extra strömsladden?;P

Visa signatur

P4 3.6 Ghz l Geforce 7800 GTX 256MB l 0.9 TB HD l 2048 DDR l Samsung M87 37" l Logitech Z-5500 l Logitech G15 l Apple iPod 1st gen Nano 2GB l Canon EOS Digital 400D l Sigma 70-300mm Telezoom l Sony Ericsson M600i l Windows XP Pro SP3 32 Bit l Adobe PS CS 3 Extended l Adobe InDesign CS 3 l Autodesk Maya 8.5 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_grudge:

ok tack. hur resettar man bios om man inte ser vad som händer på skärmen?

Edit. Öh extra strömsladden?;P

RTFM!
Står i manualen till moderkortet.
Ska byglas sakre på moderkortet, alt ta ur batteriet utan sladden i.

Strömsladd finns till de flesta grafikkort idag.
Borde nästan funnits på ditt gamla kort.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

jaja det finns på det gamla, men jag hittar ingen ingång på det nya för någon extra sladd? tror inte det står något om det i manualen för kortet heller:S

Visa signatur

P4 3.6 Ghz l Geforce 7800 GTX 256MB l 0.9 TB HD l 2048 DDR l Samsung M87 37" l Logitech Z-5500 l Logitech G15 l Apple iPod 1st gen Nano 2GB l Canon EOS Digital 400D l Sigma 70-300mm Telezoom l Sony Ericsson M600i l Windows XP Pro SP3 32 Bit l Adobe PS CS 3 Extended l Adobe InDesign CS 3 l Autodesk Maya 8.5 l

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the_grudge:

jaja det finns på det gamla, men jag hittar ingen ingång på det nya för någon extra sladd? tror inte det står något om det i manualen för kortet heller:S

Nej men hur man resetar bios/CMOS står iaf i moderkortsmanualen

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

ok. men vad kan ni mer tänka er att felet är? hade datorn inte startat alls om det var fel på moderkortet eller?

EDIT. Här är förresten sladden och det hål jag hittar på kortet. Men det passar ju inte?

Visa signatur

P4 3.6 Ghz l Geforce 7800 GTX 256MB l 0.9 TB HD l 2048 DDR l Samsung M87 37" l Logitech Z-5500 l Logitech G15 l Apple iPod 1st gen Nano 2GB l Canon EOS Digital 400D l Sigma 70-300mm Telezoom l Sony Ericsson M600i l Windows XP Pro SP3 32 Bit l Adobe PS CS 3 Extended l Adobe InDesign CS 3 l Autodesk Maya 8.5 l

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the_grudge:

ok. men vad kan ni mer tänka er att felet är? hade datorn inte startat alls om det var fel på moderkortet eller?

EDIT. Här är förresten sladden och det hål jag hittar på kortet. Men det passar ju inte?
http://img704.imageshack.us/img704/1971/img5103c.jpg

Ditt grafikkort behöver ingen extrastöm, det fungerar utan, om det nu funkar vill säga. Har du flera grafikplatser på ditt mobo? Testat med den andra isf?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Enligt den här http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00379616...

Har jag bara en plats för pciex16, som jag antar är det enda som funkar...
Men provade resetta cmos nu utan resultat.

Visa signatur

P4 3.6 Ghz l Geforce 7800 GTX 256MB l 0.9 TB HD l 2048 DDR l Samsung M87 37" l Logitech Z-5500 l Logitech G15 l Apple iPod 1st gen Nano 2GB l Canon EOS Digital 400D l Sigma 70-300mm Telezoom l Sony Ericsson M600i l Windows XP Pro SP3 32 Bit l Adobe PS CS 3 Extended l Adobe InDesign CS 3 l Autodesk Maya 8.5 l

Permalänk

Om möjligt testa det i en annan dator.

Permalänk

Men i anvisningarna för det nya kortet står det att man ska kontrollera så det inte finns någon konflikt med det gamla kortet typ. Ska man dra ut den där strömsladden som är överflödig helt och hållet eller?

Sen undrar jag hur man vet om nätagg eller moderkort är paj? Det som fick grafikkortet att gå sönder var att jag matade ut i för hög hertz och i en upplösning som inte rekommenderades.

Visa signatur

P4 3.6 Ghz l Geforce 7800 GTX 256MB l 0.9 TB HD l 2048 DDR l Samsung M87 37" l Logitech Z-5500 l Logitech G15 l Apple iPod 1st gen Nano 2GB l Canon EOS Digital 400D l Sigma 70-300mm Telezoom l Sony Ericsson M600i l Windows XP Pro SP3 32 Bit l Adobe PS CS 3 Extended l Adobe InDesign CS 3 l Autodesk Maya 8.5 l