Köper medborgare faxar privat och använder dessa i sina hem fortfarande?:)

Permalänk
Avstängd

Köper medborgare faxar privat och använder dessa i sina hem fortfarande?:)

Hej!

Jag såg att Inet säljer faxar till företag men dessa finns även för försäljning till privatpersoner: http://www.inet.se/kategori/311/fax och jag undrar - precis som rubriken säger - om det finns folk som köper faxar för att ha hemma?

Varför har ni dem hemma
vad faxar ni
har ni mycket nytta av en fax?

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Var hemma hos en gubbe här om dan som hade skaffat ip-telefoni och hade fax.
Försökte säga att faxen förmodligen inte skulle fungera, men han vägrade förstå xD
Men jag vettefan vad han faxade i alla fall, han mailade en hel del ändå

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anton_mjor:

Var hemma hos en gubbe här om dan som hade skaffat ip-telefoni och hade fax.
Försökte säga att faxen förmodligen inte skulle fungera, men han vägrade förstå xD
Men jag vettefan vad han faxade i alla fall, han mailade en hel del ändå

Jo jag vet: vi fick Fetband (Fiber alltså:)) och teknikern sa att många gubbar hade hindrat dem från att installera (de har rätt och hindra då de hyr lgh §§ bla bla things) med motiveringen att "det ska vara modernt - fixa trådlöst"... Teknikern försökte förklara att gubben/innehavaren borde låta dem installera då det kommer någon annan till godo om han flyttar men icke...så teknikern fick nöja sig med att "bara" installera fiberdosan (där alla LAN-uttag sitter) ovanför dörren istället för en vit dosa i alla rum.:P

Kunde inte låta bli att berätta då jag log åt din historia.:)

On Topic: någon mer som har något klokt att säga i detta ämne?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Tyvärr!!! Faxar vi en del på jobbet. Men vi är inte så nytänkande i koncernen. Vi använder till och med karbonpapper.

Hemma skulle det aldrig komma in en fax innanför dörren. Usch... Inte heller en fast telefon!

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Jag tror faktiskt att det inte är några fler än gubbar och enstaka privatpersoner som driver nåt business som har fax.
Om man nån gång skulle bli TVUNGEN att skicka fax så kan man ju oftast låna arbetsgivarens.

Den enda jag känner till som aktivt använder fax är min skola, de faxar matsedeln varje vecka till olika ställen i stan eftersom det finns en restaurang där eleverna på HR-programmet lagar maten.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Jobbar som it konsult och har hand om några advokatbyråers IT verksamhet, jag kan säga att i det svenska rättsväsendet så faxas det ganska rejält. Men fax är en teknik som är jävligt simpel och sällan krånglar, för pappersvändare där allt ska in i pärmar så är det ju ganska smidigt. Visst de går att ersätta allt faxande med mail, finns ju skrivare där man kan skanna in och maila direkt från skrivaren.

Men använda fax privat är det nog inte många som gör idag. Men de flesta MFP skrivare har ju faxfunktion, det är ju rätt vanligt att folk har en sån hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Var hemma hos en gubbe här om dan som hade skaffat ip-telefoni och hade fax.
Försökte säga att faxen förmodligen inte skulle fungera, men han vägrade förstå xD
Men jag vettefan vad han faxade i alla fall, han mailade en hel del ändå

Varför skulle inte faxen fungera med IP-Telefoni?! :S .. Jag har kopplat datorn till min IP-telefoni för att få fax från vägverket med ägaruppgifter o shit

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd

Ja där ser man.:P Den enda gången jag skulle kunna tänka mig att använda tax, sorry fax(som är som taxen fet och långsam), skulle vara om jag är just jurist eller sitter utomlands (men hade nog e-postat utomlands iaf beroende på situationen)...:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Timpa:

Hemma skulle det aldrig komma in en fax innanför dörren. Usch... Inte heller en fast telefon!

Jag hade fast telefoni 2005-2006 men de berodde på att det inte fanns "ringa gratis över mobilen"/"skicka sms gratis per månad"-abonnemang men *idag* så skulle jag aldrig ha fast lina (kanske om jag bodde på nordpolen och det bara gick och ha lina men skulle nog ändå övervägt Iridium:))...^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Varför skulle inte faxen fungera med IP-Telefoni?! :S .. Jag har kopplat datorn till min IP-telefoni för att få fax från vägverket med ägaruppgifter o shit

Jahaja, jag trodde inte inte funkade.
Dels pga. komprimeringen och dels för att det står så i instruktionerna till tele2's ip-telefoni

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Jahaja, jag trodde inte inte funkade.
Dels pga. komprimeringen och dels för att det står så i instruktionerna till tele2's ip-telefoni

Lät ju konstigt.. jag hade BBB's IP-telefoni när jag körde iaf

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Vi faxar en hel del på jobb, men verkligen inte i hemmet.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Hade det senast när jag jobbade på Statoil, där skickas det ofta massvis med avtal, beställningar och andra former av dokument som det krävs underskrifter på.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Jahaja, jag trodde inte inte funkade.
Dels pga. komprimeringen och dels för att det står så i instruktionerna till tele2's ip-telefoni

Det fungerar oftast, men då telefoniadaptrarna inte klarar av att omvandla i så hög hastighet så är det ofta så att man måste ställa ner hastigheten på faxen till 24,4 eller 28,8kbps och liknande. 56k har jag aldrig vart med om att det fungerar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.