Asus UL30JT vs Acer TimeLineX 3820TG (Vilken är bäst?)

Permalänk
Skrivet av mattias.m:

Jag har skickat en förfrågan till Dustin Home ang:

LX.PV102.063 (HD 5650, 320 GB, i5 430M, 6 cells)
LX.PV102.161 (HD 5650, 640 GB, i5 430M, 6 cells)

D.v.s. en Acer 3820 med det bättre grafikkortet (HD 5650) men utan det utstickande 9-cellsbatteriet.

De har svarat och ska återkomma efter diskussion med produktavdelningen. Jag återkommer med svar i forumet.

M

Har fått svar från Dustin:

Hej,

Ingen av dessa modeller finns att få tag på via våra leverantörer, så det är tyvärr inget vi kan ta in.

Vänliga hälsningar
XXX XXXXX

Dustin home
Sälj

Permalänk

Har även skickan en förfrågan om dessa modeller till Netonnet:

LX.PV102.063 (HD 5650, 320 GB, i5 430M, 6 cells)
LX.PV102.161 (HD 5650, 640 GB, i5 430M, 6 cells)

De svarar "I dagsläget har jag ingen information om att någon av dem kommer in.".

Så det ser just nu mörkt ut hos både Dustin och Netonnet för oss som vill ha en 3820, modell bättre, men med ett 6-cellsbatteri.

Permalänk

Man får hoppas att det inte är ett 9-cellsbatteri som sticker ut på bilderna alltså. Ska ta en koll på Netonnet så fort modellen med 9-cell kommer in i lager igen.

Någon som vet ifall Netonnet packar upp datorer i butik så man kan kolla? Vill minnas att de inte har datorer framme...

Permalänk

Vafan, som det ser ut nu, som kommer jag inte ha råd att köpa Acern. :s

Permalänk
Medlem

Beställde en Acer TimeLineX AS3820TG-434G64N (med 9-cell batteriet) idag. Enl Netonnet kommer leverans att ske under perioden 100510-100514. Passar perfekt då jag landar i Sverige den 10/5.

Netonnet drar inte heller kortet direkt utan följande gäller:

"Pengarna är reserverade på ditt konto och dras först vid leveranstillfället".

Permalänk
Medlem

Jahapp. Då ska datorn skickas ner till tyskland för reparation. Det var tydligen ett konstruktionsfel på hårddisken som skapade frysningarna. Den skall nu bytas ut etc.
Vad kan det ta? 1-2 veckor? ... :<

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Skrivet av majje:

Jahapp. Då ska datorn skickas ner till tyskland för reparation. Det var tydligen ett konstruktionsfel på hårddisken som skapade frysningarna. Den skall nu bytas ut etc.
Vad kan det ta? 1-2 veckor? ... :<

Kan du inte bara få en ny dator?
Jag menar.. du har ju inte haft den mer än två veckor.

Permalänk
Skrivet av berenpx:

Beställde en Acer TimeLineX AS3820TG-434G64N (med 9-cell batteriet) idag. Enl Netonnet kommer leverans att ske under perioden 100510-100514. Passar perfekt då jag landar i Sverige den 10/5.

Netonnet drar inte heller kortet direkt utan följande gäller:

"Pengarna är reserverade på ditt konto och dras först vid leveranstillfället".

Najs! då ser jag fram emot en kort recension med bilder!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Jahapp. Då ska datorn skickas ner till tyskland för reparation. Det var tydligen ett konstruktionsfel på hårddisken som skapade frysningarna. Den skall nu bytas ut etc.
Vad kan det ta? 1-2 veckor? ... :<

Du har inte funderat på att bara kasta hårddisken åt helvete och köpa en SSD och smacka i istället ? Då får du en ännu snabbare laptop och slipper skicka iväg datorn. Annars går det väl att fråga om du inte bara kan skicka iväg disken.... Det är ju den det är fel på enligt dem.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Du har inte funderat på att bara kasta hårddisken åt helvete och köpa en SSD och smacka i istället ? Då får du en ännu snabbare laptop och slipper skicka iväg datorn. Annars går det väl att fråga om du inte bara kan skicka iväg disken.... Det är ju den det är fel på enligt dem.

Har ju ingen lust att bryta garantin direkt. Antar att man inte får byta disk själv?

Skrivet av Racemouse:

Kan du inte bara få en ny dator?
Jag menar.. du har ju inte haft den mer än två veckor.

Vem ska man lägga fram det förslaget till ? Acer eller Netonnet? Testade med acer men han insisterade på att jag skulle skicka ner den

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Jag tänker köpa en 80gb intel g2 ssd, och stoppa in hårddisken i ett sånt här: IcyBox IB-221STU-B SATA 2,5 SATA IcyBox IB-221STU-B SATA 2,5 - Dator - Lagring - Extern hårddisk - Hårddiskchassi

Då slipper du förlora pengar på den ursprungliga hddn. Du får en liten, portabel, extern hårddisk som endast kräver en usb-kontakt för att drivas / överföra data (2st usbs kan användas för att snabbare överföringar)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av majje:

Har ju ingen lust att bryta garantin direkt. Antar att man inte får byta disk själv?

Vem ska man lägga fram det förslaget till ? Acer eller Netonnet? Testade med acer men han insisterade på att jag skulle skicka ner den

Netonnet.
När jag var där och köpte en mobil hos dem för ett halvår sedan så var den defekt.
Då gick jag tillbaka till dem samma dag. Jag visade vad som var fel på varan och så fick jag en ny mobil istället.
Det var inga konstigheter i alla fall.

Om du har haft den mindre än 14 dagar så borde du kunna göra samma sak.

Permalänk
Medlem

Har beställt den på netonnet också men jag hade inte förstått att den hade det där fula, utstickande batteriet. Nåja. Behöver en 13.3" för jag reser så mkt i jobbet och den måste få plats i Thinkpad-väskan bredvid den min jobbdator... och så behöver jag minst ett 5650 för att kunna köra SC2 någorlunda på den.

Såvitt jag vet så är det den enda 13.3"-datorn (förutom den där svindyra Vaion) med hyfsat grafikkort. Eller?

Stod iaf leverans mellan 10-14 maj på min orderbekräftelse också. Vi får väl se om det hålls.

Permalänk

Hmm, vad är detta?
Comviq/Tele2 Large + AS4820TG-434G64MN Laptop med bra grafikprestanda & mobilt bredband! - Dator - Mobilt bredband - Tele 2 med laptop - 11 - 14 tum

De måste ha skrivit fel, va?
Eller är det något jag har missat?

EDIT: Eller så är det för att man binder sig? Fast det kanske är bra om man ändå hade tänkt att binda sig till det?

Permalänk
Medlem

Mja vad kostar bredbandet annars? 200kr i mån? Isf är det där 229 x 24 = 5496kr, plus 3799kr = 9295kr.

Utöver detta skriver du upp dig på 24 mån 3g-internet. Inte så bra deal imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Netonnet.
När jag var där och köpte en mobil hos dem för ett halvår sedan så var den defekt.
Då gick jag tillbaka till dem samma dag. Jag visade vad som var fel på varan och så fick jag en ny mobil istället.
Det var inga konstigheter i alla fall.

Om du har haft den mindre än 14 dagar så borde du kunna göra samma sak.

Förutsatt att man har orginallådan då ? Har slängt min. Funderar på att försöka ringa dem imorn ändå och be att bara få byta min söndriga mot en ny så kan dom snacka med acer om det. Behöver ju inte lådan. Bara datorn eftersom jag har tillbehören här hemma. Kan ju inte skada att försöka! :>

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

Kanske inte... Men ska ändå inte skaffa det där. :s
Undrade bara varför den var så billig just där.

Fast den är typ slut överallt nu. Finns bara kvar i fyra städer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Hmm, vad är detta?
Comviq/Tele2 Large + AS4820TG-434G64MN Laptop med bra grafikprestanda & mobilt bredband! - Dator - Mobilt bredband - Tele 2 med laptop - 11 - 14 tum

De måste ha skrivit fel, va?
Eller är det något jag har missat?

EDIT: Eller så är det för att man binder sig? Fast det kanske är bra om man ändå hade tänkt att binda sig till det?

Bind dig till Telia i två år och pröjsa 429 kr i månaden till dem, så kan du köpa Acern för 3 799 kr. Totalkostnaden hamnar på 14 345 kr.

Permalänk
Medlem

Då var en beställd, känns som om valet stod mellan denna och Vaion Z... m a o inget svårt val även om 4 ssd i raid kan göra den bäste knäsvag! Sen läste jag att skärmen på Z inte var ngt vidare, så det verkar inte vara ngt nerköp i alla fall.

Tog den med 9-cell, mest för att 14" var för tung och grafikkortet har lite längre livslängd (jämfört med 6-cell). Ska bli riktigt intressant att se hur den känns!

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Medlem

"Vet inte om det spelar in, men Asus UL30JT sägs ju komma med ett "prestandaläge" som ökar processorhastigheten med 33%. Vet inte om detsamma gäller Acer TimeLineX 3820TG? Vidare har jag läst att Nvidia-kortet i Asus UL30JT kommer med deras nya teknologi Optimus. Har ATI-kortet i Acer TimeLineX 3820TG liknande funktionalitet?"

Jag kan ha fel (och någon kanske har tagit upp det) men det går överhuvudtaget inte att jämföra 520um med 430m, notebookcheck listar 430m på plats 19 bland alla tillgängliga mobila processorer. 520um hamnar på plats 161! Den kommer ligga i samma prestandaklass som SU7300(lite över med boost), vilket inte var något att hurra över.

Det är smått förvånande hur acer har lyckats krama in så pass mycket prestanda i 3820TG för det priset, jag tror även asus hade en för stor framgång med sin UL30VT då den verkligen var först i sin klass för att nu följa upp med en "medioker" dator. Jag hade stora förhoppningar på VJ modellen men med ett 310M GPU klarar den ju inte särskilt mycket. (7045 3Dmark05 poäng mot 13100 poäng för acern.)

Ja har inget emot asus men är lite besviken på man inte lyckats ta fram en mer prestandakraftig dator till ett konkurrenskraftigt pris....

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam sky:

Då var en beställd, känns som om valet stod mellan denna och Vaion Z... m a o inget svårt val även om 4 ssd i raid kan göra den bäste knäsvag! Sen läste jag att skärmen på Z inte var ngt vidare, så det verkar inte vara ngt nerköp i alla fall.

Tog den med 9-cell, mest för att 14" var för tung och grafikkortet har lite längre livslängd (jämfört med 6-cell). Ska bli riktigt intressant att se hur den känns!

Vadå grafikkortet har lite längre livslängd? du menar väl batteriet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyRoX:

Vadå grafikkortet har lite längre livslängd? du menar väl batteriet

Nej jag menar grafikkortet, och inte bildligt utan som en metafor Alltså 5650 "håller" längre spelmässigt än om man köper 5470.

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Medlem

HP lanserar nu en ny modell, en värdig konkurrent tycker jag=) Det verkar som om de struntat i 13" och 15", och kör numera med 14" och 17".

HP Envy 14 and 17 officially official, Envy 13 slowly waves goodbye -- Engadget
HP Announces New Consumer Notebooks
YouTube - HP Pavilion dm4

Bättre upplösning på skärmen, samt "backlit" tangentbord =D

Citat:

The new ENVY 14 and 17 will have Intel processors, ATI Mobility Radeon dedicated graphics, backlit keyboards, slot-loading optical drives, HP TrueVision HD Webcams and custom Beats Audio sound systems.

Permalänk
Skrivet av o3ryy0:

HP lanserar nu en ny modell, en värdig konkurrent tycker jag=) Det verkar som om de struntat i 13" och 15", och kör numera med 14" och 17".

HP Envy 14 and 17 officially official, Envy 13 slowly waves goodbye -- Engadget
HP Announces New Consumer Notebooks
YouTube - HP Pavilion dm4

Bättre upplösning på skärmen, samt "backlit" tangentbord =D

Vad för upplösning?

Hmm, men jag har bara dåliga minnen av HP. De brukar alltid låta väldigt mycket för mig. >:

Permalänk
Medlem

Jag undrar också vad den ska få för upplösning? Hittar inte det på sidan du länkade till.

Jo man har ju hört dåliga rykten om HP, men det är väl samma som Acer och de verkar ha ryckt upp sig det sista Kanske har även HP gjort det.

Det står att den är 14,5" stor, undrar hur mycket större hela laptopen är jämfört med Asus och Acers 13,3 och 14 tummare?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

1600 x 900 istället för acers 1366x768

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

1600 x 900 istället för acers 1366x768

Det verkar som om den minsta av dem, DM4 kommer väga ca 2 kg beroende på konfig... Jag undrar om det inte börjar bli för tungt om den går upp strax över 2 kg för mig i alla fall. Batteritiden stod 6.5 h.
Det är därför jag inte valt en sony, deras mindre bärbara, typ 13 tum, och som finns för en rimlig peng väger typ 2.4 kg.

Däremot välkomnar jag den nya upplösningen, det kan aldrig bli för hög upplösning liksom! Vaio Z har ju full HD på 13,1 tum

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sam sky:

"Vet inte om det spelar in, men Asus UL30JT sägs ju komma med ett "prestandaläge" som ökar processorhastigheten med 33%. Vet inte om detsamma gäller Acer TimeLineX 3820TG? Vidare har jag läst att Nvidia-kortet i Asus UL30JT kommer med deras nya teknologi Optimus. Har ATI-kortet i Acer TimeLineX 3820TG liknande funktionalitet?"

Jag kan ha fel (och någon kanske har tagit upp det) men det går överhuvudtaget inte att jämföra 520um med 430m, notebookcheck listar 430m på plats 19 bland alla tillgängliga mobila processorer. 520um hamnar på plats 161! Den kommer ligga i samma prestandaklass som SU7300(lite över med boost), vilket inte var något att hurra över.

Det är smått förvånande hur acer har lyckats krama in så pass mycket prestanda i 3820TG för det priset, jag tror även asus hade en för stor framgång med sin UL30VT då den verkligen var först i sin klass för att nu följa upp med en "medioker" dator. Jag hade stora förhoppningar på VJ modellen men med ett 310M GPU klarar den ju inte särskilt mycket. (7045 3Dmark05 poäng mot 13100 poäng för acern.)

Ja har inget emot asus men är lite besviken på man inte lyckats ta fram en mer prestandakraftig dator till ett konkurrenskraftigt pris....

Hej!

Skilj på att 430M är en "Mobility" Processor och 520UM är en "Ultra Mobility" processor. 430M drar mer ström och blir både varmare men också snabbare. 520UM har ~20% bättre batteritid istället.
Från Intel är Ultra Mobility Processorer dyrare än vanliga därför våran blir dyrare men vi tycker att batteritid fortfarande är en av de viktigaste delarna på dessa datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Hej!

Skilj på att 430M är en "Mobility" Processor och 520UM är en "Ultra Mobility" processor. 430M drar mer ström och blir både varmare men också snabbare. 520UM har ~20% bättre batteritid istället.
Från Intel är Ultra Mobility Processorer dyrare än vanliga därför våran blir dyrare men vi tycker att batteritid fortfarande är en av de viktigaste delarna på dessa datorer.

Jo det var precis det jag gjorde, skiljde dem åt. Jag är fullt medveten om att den ena är en ulta low voltage eller mobility-processor. Men det var diskussion tidigare i tråden avseende deras klockhastighet och att vissa trodde att de skulle prestera ungefär lika jag vände mig mot. Klockhastighet är ovidkommande i sammanhanget då dessa två är så helt olika. Kontentan är fortfarande att den ena är mycket bättre än den andra. Att ni prioriterar batteritid må var sant, men att acer klämmer ut 12 h med 9-cells batteri och 8 h med 6-cell tycker jag inte är direkt dålig batteritid, oavsett prioritering.

Edit: såg att UL30JT hade 8- cells batteri. M a o är det inte bättre batteritid för asusen trots er prioritering. Så med en sämre processor och ett sämre grafikkort (läs prestanda + lägre strömförbrukning) lyckas ni ändå inte med er prioritering avseende batteritid? Är det något jag missar här? Förlåt om jag låter rapp i kommentaren men jag försöker verkligen förstå satsningen på er UL30JT. Om inte så borde vikten vara ert största argument, men det skiljer bara 100g mellan acern och asusen.

Visa signatur

LACIE 324