gtx 285 crashar av the withcer

Permalänk

gtx 285 crashar av the withcer

Håller på och felsöker varför min dator ibland crashar av The Witcher. Vad som sker är att slumpmässigt när en cut-scene ska starta så slocknar skärmen varpå no signal meddelande dyker upp på skärmen. Ljudet forstätter att spelas som normalt.

Av en slump så kikade jag in i chassiet senast det inträffade och såg att lampan på grafikkortet som i vanliga fall lyser grönt nu lyste rött. Google säger att det kan indikera att grafikkortet inte får tillräckligt med ström.
Det skulle jag kunna köpa om det nu inte vore för att jag kan spela betydligt mycket nyare och mer grafikkrävande spel på högsta inställningar utan problem (Assassin's Creed 2, Bad Company 2 mm.) Inga crasher what so ever.

Kan spela ett par timmar the witcher sen helt random när en cut-scene startas så crashar grafikkortet och jag måste starta om datorn med power knappen.

Specs:
i7 920 @ 3.2 Ghz
6GB 1600Mhz RAM
GTX 285 (kör senaste nvidia drivrutinen)
Corsair HX620 PSU
Windows 7 64-bitars

Monitorerar temp av grafikkortet medan jag spelar och peakar aldrig över 50c på GPU eller VRAM.

Vad tror ni, hårdvaro eller mjukvaroproblem? Drivisar eller är det The Witcher som jävlas? Alla gissningar är välkommna.

Permalänk
Medlem

Att få the witcher att funka i W7 är lönlöst, det är inte hårdvaran installerade just om till vista igen för att kunna spela spel som buggar i W7 tex saints row 2/the witcher.

Står på the witcher wiki att spelet crashar random 10-20min för alla med w7, dock kan det väl hända att det går längre än så, kunde spela en timme då och då men jag vart riktigt less tillslut.

"
Windows 7

* When installing The Witcher on Windows 7 it will tell you that the TAGES client is incompatible with your operating system. This is fine as long as you upgrade the game to the latest patch.
* If you run the game normally through the launcher, the game may crash after 20 mins or a few hours of gameplay, most noteably when entering/exciting areas or battles with many opponents. See next note to prevent this.
* You will need to run the game by right-clicking the witcher.exe file in the witcher\system folder and select Run as Administrator.
* Editing the permissions for witcher.exe permanently and then running the game normally through the launcher does NOT seem to work.
* Saved games can be found in c:\Users\[[username]]\Documents\The Witcher\saves. "

Ingen av de nämnda fixarna funkade för mig, hade en vän med samma fel när han provade det.

Permalänk

Glömde skriva att jag kör via Steam om det har någon betydelse. Och det är Enhanced Edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigglebean:

Glömde skriva att jag kör via Steam om det har någon betydelse. Och det är Enhanced Edition.

Har ingen betydelse, den kör ifrån samma exe fil och jag hara bara kört enhanced med nyaste patchen directors cut jag med.

Permalänk
Skrivet av fm_buli:

Att få the witcher att funka i W7 är lönlöst, det är inte hårdvaran installerade just om till vista igen för att kunna spela spel som buggar i W7 tex saints row 2/the witcher.

Står på the witcher wiki att spelet crashar random 10-20min för alla med w7, dock kan det väl hända att det går längre än så, kunde spela en timme då och då men jag vart riktigt less tillslut.

"
Windows 7

* When installing The Witcher on Windows 7 it will tell you that the TAGES client is incompatible with your operating system. This is fine as long as you upgrade the game to the latest patch.
* If you run the game normally through the launcher, the game may crash after 20 mins or a few hours of gameplay, most noteably when entering/exciting areas or battles with many opponents. See next note to prevent this.
* You will need to run the game by right-clicking the witcher.exe file in the witcher\system folder and select Run as Administrator.
* Editing the permissions for witcher.exe permanently and then running the game normally through the launcher does NOT seem to work.
* Saved games can be found in c:\Users\[[username]]\Documents\The Witcher\saves. "

Ingen av de nämnda fixarna funkade för mig, hade en vän med samma fel när han provade det.

Jo jag skummat igenom officiella forumet, och det är många som har problem och det verkar finnas få lösningar. Så tråkigt med tanke på hur kul spelet är.

Funkar det bättre med Vista menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigglebean:

Jo jag skummat igenom officiella forumet, och det är många som har problem och det verkar finnas få lösningar. Så tråkigt med tanke på hur kul spelet är.

Funkar det bättre med Vista menar du?

Har inte haft problem med spel sedan jag installerat om till vista, inte crashat i the witcher en enda gång.

Permalänk
Skrivet av fm_buli:

Har inte haft problem med spel sedan jag installerat om till vista, inte crashat i the witcher en enda gång.

Jag finner det lustigt med tanke på hur mycket stabilare windows 7 känns annars Tar emot lite att installera Vista på burken igen.

Permalänk
Medlem

Vad har vi sagt om att sitta på SWEC på jobbet?

Testat o köra i kompabilitetsläge?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kastar ut det här men det är inte totalt omöjligt att de är Tages-kopieringsskyddet som spökar på något sätt. Har ett par lir som gör helsuspekta saker för mig om man glömmer att stoppa tillbaka DVDn i driven i t.ex. (mjukvaran kör, men nerfat, hängningar, etc. Försvinner om man matar i den igen)

Den installerar nån slags device drivers så om den inte är riktigt färdigutvecklad för W7 så kan det ju ställa till det.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Vad har vi sagt om att sitta på SWEC på jobbet?

Testat o köra i kompabilitetsläge?

Ja exakt, vad har vi sagt om det?

Nej inte än, det jobbiga är ju att det kan dröja timmar innan det crashar så det tar tid att testa alla tweaks för att se om de fungerar.

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Kastar ut det här men det är inte totalt omöjligt att de är Tages-kopieringsskyddet som spökar på något sätt. Har ett par lir som gör helsuspekta saker för mig om man glömmer att stoppa tillbaka DVDn i driven i t.ex. (mjukvaran kör, men nerfat, hängningar, etc. Försvinner om man matar i den igen)

Den installerar nån slags device drivers så om den inte är riktigt färdigutvecklad för W7 så kan det ju ställa till det.

Tyckte jag såg någon om hur man avinstallerar Tages så ska testa det också, frågan är om Steam versionen installeras med det kopieringsskyddet

Permalänk
Medlem

Körde Witcher på W7 RC för ett tag sedan och det var inga problem när man patchat TAGES-mjukvaran. Patchen fanns på deras hemsida så det borde vara en smal sak att googla sig fram till en lösning.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Jo har hört att det funkade med RC men aldrig med fullversonen vilket är konstigt då microsoft jobbar för att förbättra kompanibliteten med w7. Nyaste the witcher patcherna använder inte tages så det är uteslutet, även att använda kompaniblitetsläge, läs tidigare inlägg och the witcher wiki.

Permalänk
Medlem

The witcher ee har alltid kraschat förr eller senare för mig, vista x64.