Permalänk
Medlem

Musikprogram...?

Jag söker ett program som man kan skapa typ technomusik i utan att behöva en ingenjörsutbildning för att klara av det. Har ingen aning alls om vilka program som man kan tänkas använda. Någon som har några tips? Helst ska det vara program som man inte behöver extern utrustning kopplad till dator för att använda.

Vet inte om jag lagt tråden i rätt forumdel men annars får mod flytta den.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Nu är mina kunskaper inom skapandet av "techno" tämligen begränsade men bara för att det är elektroniskt så betyder det inte att man inte måste kunna spela instrument.
Men som jag förstår det vill du bara göra en låt av samples?

Då brukar väl fruity loops rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Fruity loops
Cubase

Fixa tränings DVD också så lär du dej snabbare, alternativt youtube clips men det är bättre med tränings DVD.

Permalänk
Medlem

Cubase. Lägg in lite VST plugins och man kan rita fram tonerna och lyssna på lite effekter. Dock skulle jag rekommendera att ha MIDI-keyboard inkopplad. Det går utan, men det är så mycket lättare med en MIDI-keyboard.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Har redan Cubase men tycker det är lite halvkrångligt... Jo apspektakel det är det jag hade tänkt. Spelar ett antal "riktiga" instrument redan men känner att jag skulle vilja skapa lite techno

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkspear:

Har redan Cubase men tycker det är lite halvkrångligt... Jo apspektakel det är det jag hade tänkt. Spelar ett antal "riktiga" instrument redan men känner att jag skulle vilja skapa lite techno

Det kan du i Cubase, du måste skaffa samples bara

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle tycka om Ableton Live, det är väldigt simpelt och man skapar tex loopar genom att dra in olika ljud som finns i programmet. Jag är osäker på hur omfattande programmet egentligen är men det finns en 30 dagars trial på deras hemsida så det är bara att köra på.

http://www.ableton.com/

Permalänk
Medlem

Själv hade jag undvika att svara Reason, då det är en hel vetenskap att skapa "techno" i detta ytterst magnifika program.

-----------------
Annars, om man tycker Cubase är för krångligt så rekar folk som hållt på lite med "techno" FL, Djay och gamla goda eJay -.-

För att bara mixa, så är Ableton ett bra nybörjarverktyg.

Fast bästa sättet att lära sig "techno" på är ändå att använda sig av det program man är van vid och lära sig hur man gör ljud och beat där innan man går vidare till mer passande program. Trots allt, de olika effekterna, tillvägagångssätten och instrumenten är väldigt lika mellan programen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Själv hade jag undvika att svara Reason, då det är en hel vetenskap att skapa "techno" i detta ytterst magnifika program.

...

Att lära sig grunderna är ingen hjärnkirurgi precis. Att behärska Reason fullt ut är däremot svårt, men det finns inget annat program som låter ens kreativitet få utlopp så snabbt som Reason.

Om man inte vill utnyttja VST/i eller hårdvara, så är Reason det självklara valet för elektronika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Att lära sig grunderna är ingen hjärnkirurgi precis. Att behärska Reason fullt ut är däremot svårt, men det finns inget annat program som låter ens kreativitet få utlopp så snabbt som Reason.

Om man inte vill utnyttja VST/i eller hårdvara, så är Reason det självklara valet för elektronika.

Mjjjjjja!
Själv säger jag att Reason är utmärkt om man verkligen är seriöst inställd på att lära sig få till soundet och hur man får de klassiska ljuden. Man ser ju hela vägen hur det går till och allt beter sig nästan precis som de riktiga instrumenten.
Dock så gäller det att vara diciplinerad och inte gå vill för då går programmet sin random väg med en och det blir vad som helst, tack vare de oändliga möjligheterna.
Reason är random, det var min tanke.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jo alltså grejen är ju att om programmet har för mycket val och inställningar så är det lätt att tröttna. Tänkte att jag skulle börja med något basic program för att kanske senare byta upp mig till mer avancerade saker när jag har koll på grunderna.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkspear:

Tack för alla svar! Jo alltså grejen är ju att om programmet har för mycket val och inställningar så är det lätt att tröttna. Tänkte att jag skulle börja med något basic program för att kanske senare byta upp mig till mer avancerade saker när jag har koll på grunderna.

Alltså, om du redan har hållt på lite med musikprogram, Cubase nämner du, så varför inte utgå därifrån? När du lär dig göra "techno" i Cubase kan du göra "techno" lite här och där.
Jag bara antar att du har en känsla för hur musik kan skapas ioma du spelar flera instrument.
En lite krånglig men för dig kanske lättare väg att skapa "techno" kan vara att göra det på instrumenten du behärskar och sedan skriva av det i t.ex. Cubase. Låter imo skittråkigt, då det låter skit. Men någonstans börjar man ju.

För att få till soundet kräver det att man lär sig skapa sounden, helst via något program som kräver en ingenjörsexamen och som man kan gå på djupet med, då kunskapen sedan följer med en till övriga program och allt blir lätt när början är svår. För att inte tala om hur duktig man kan bli på att processsa inspelat ljud och att sampla det, när man väl nått den nivån.

tl;dr
Hur lär man sig metal när man bara spelat jazz?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Alltså, om du redan har hållt på lite med musikprogram, Cubase nämner du, så varför inte utgå därifrån? När du lär dig göra "techno" i Cubase kan du göra "techno" lite här och där.
Jag bara antar att du har en känsla för hur musik kan skapas ioma du spelar flera instrument.
En lite krånglig men för dig kanske lättare väg att skapa "techno" kan vara att göra det på instrumenten du behärskar och sedan skriva av det i t.ex. Cubase. Låter imo skittråkigt, då det låter skit. Men någonstans börjar man ju.

För att få till soundet kräver det att man lär sig skapa sounden, helst via något program som kräver en ingenjörsexamen och som man kan gå på djupet med, då kunskapen sedan följer med en till övriga program och allt blir lätt när början är svår. För att inte tala om hur duktig man kan bli på att processsa inspelat ljud och att sampla det, när man väl nått den nivån.

tl;dr
Hur lär man sig metal när man bara spelat jazz?

Det va längesen jag använde cubase så minns nästan inget

För att kommentera din liknelse så är man ju fortfarande på samma instrument även om man spelar jazzgitarr eller metalgitarr, medan nu när jag vill använda datorn för att skapa så är det som ett helt nytt instrument.

Jag vill inte sitta med mina vanliga instrument, (gitarr,bas,piano) utan jag vill göra det helt datorgjort. Sitta och hitta på musiken i huvudet sen få in det på datorn.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Jag och Alakai har tydligen lite olika erfarenhet av Reason, men jag håller fast vid att det skulle passa TS som handen i handsken.

Demo:
http://www.propellerheads.se/download/

Det finns hur mycket tutorials som helst:
http://www.youtube.com/watch?v=saeZ3GBDKZk&
http://www.youtube.com/watch?v=WDpVAJSTDic&

Thor är en mycket trevligt synth i Reason som du säkert kan skruva fram lite techno med även som nybörjare. Efter lite pillande lär man sig vad reglagen och knapparna har för funktion.

Ett midi-klaviatur underlättar så klart, men du kan göra allt med musen också.

Jag har själv inte haft tid för musikskapande på ett tag, men jag funderar starkt på att införskaffa senaste Reason och börja pula lite igen.

Hoppas du hittar rätt program för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag och Alakai har tydligen lite olika erfarenhet av Reason, men jag håller fast vid att det skulle passa TS som handen i handsken.

Demo:
http://www.propellerheads.se/download/

Det finns hur mycket tutorials som helst:
http://www.youtube.com/watch?v=saeZ3GBDKZk&
http://www.youtube.com/watch?v=WDpVAJSTDic&

Thor är en mycket trevligt synth i Reason som du säkert kan skruva fram lite techno med även som nybörjare. Efter lite pillande lär man sig vad reglagen och knapparna har för funktion.

Ett midi-klaviatur underlättar så klart, men du kan göra allt med musen också.

Jag har själv inte haft tid för musikskapande på ett tag, men jag funderar starkt på att införskaffa senaste Reason och börja pula lite igen.

Hoppas du hittar rätt program för dig!

Tack för svaren Jag har kollat lite på fruityloops för det verkade enklast, och det är väl ungefär vad jag säker. Är Reason något liknande fast mer avancerat?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!