Hur många gånger försökte Edison att göra en glödlampa?

Permalänk
Medlem

Hur många gånger försökte Edison att göra en glödlampa?

Jag har en skoluppgift på 1800-talet där jag skriver lite om Edison.
Jag har för mig att jag har läst någon stans att han försökte ca 800 gånger innan han lyckades skapa en fungerande glödlampa men nu hittar jag ingen info om det.
Det ända jag har hittat är typ på Yahoo answers och sådana ställen, men jag skulle behöva en riktig sida som man kan använda som källa på texten.
Jag har hittat en länk som säger att det går massa Urban Legens om det och ingen inte riktigt vet hur många gånger det var, är det det som stämmer?

//Experto!

Visa signatur

Suup

Permalänk
Medlem

Som dom säger i National Ttreasure. Han misslyckades inte (vet inte exakt antal tillfällen men ta dina) 800 med att skapa glödlampan. Han kom bara på 800 olika sätt för att inte skapa glödlampan

Gjorde en google sökning på "Edison Light bulb" och kom till slut hit http://www.thomasedison.com/enlightened.html

"Thomas Edison Tested Over 3000 Filaments Before He Came Up With His Version of a Practical Light Bulb. As Shocking As It May Seem, This Was Not His Greatest Invention."

Visa signatur

I can't do this all on my own, I'm no superman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spket:

Som dom säger i National Ttreasure. Han misslyckades inte (vet inte exakt antal tillfällen men ta dina) 800 med att skapa glödlampan. Han kom bara på 800 olika sätt för att inte skapa glödlampan

Gjorde en google sökning på "Edison Light bulb" och kom till slut hit http://www.thomasedison.com/enlightened.html

"Thomas Edison Tested Over 3000 Filaments Before He Came Up With His Version of a Practical Light Bulb. As Shocking As It May Seem, This Was Not His Greatest Invention."

Skrivet av IMDB:

Ben Gates: [paraphrasing Thomas Edison, about invention of light bulb] I didn't fail, I found 2,000 ways how not to make a light bulb; I only need to find one way to make it work.

Men men, kollat wiki?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Men men, kollat wiki?

Wikipedia.com säger:
"It seems very likely that Tesla's description was accurate, considering one of Edison's famous quotes regarding his attempts to make the light globe: "If I find 10,000 ways something won't work, I haven't failed. I am not discouraged, because every wrong attempt discarded is another step forward"."

Alla säger olika.

Visa signatur

Suup