Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Försäkring: Betala X kronor i avgift för att om Y händer få summa Z.

Om försäkringen gäller fula ärr så spelar det ju ingen roll om man blivit påkörd eller trillat på sin morakniv, en olycka är en olycka. Om man med flit sitter och skär sig så är det ju dock inte en olycka.

Försäkringen bruckar inte täcka ärr som har blivit vid ej "nödvändiga" kosmetisk ingrepp ( Bröst förstoring är typ ett sådan exempel)

Man får inte så mycket pengar. fick själv ca 4 tusen för ett 4 cm stort och fult ärr på kinden som syns tydligt.

så 2cm är på tummen är nog ingen summa.

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSkudd:

Försäkringen bruckar inte täcka ärr som har blivit vid ej "nödvändiga" kosmetisk ingrepp ( Bröst förstoring är typ ett sådan exempel)

Man får inte så mycket pengar. fick själv ca 4 tusen för ett 4 cm stort och fult ärr på kinden som syns tydligt.

så 2cm är på tummen är nog ingen summa.

Nej men att lägga sig under kniven så att säga är ju inte heller en olycka, vilket är vad de flesta "fula ärr"-försäkringar täcker. Men skulle man ha en försäkring som inkluderar ärr efter selektiv kirurgi så skulle det ju inte vara någonting fel i att använda den heller. Det är ju trots allt försäkringsbolaget som skapat försäkringen och de precis som en själv har ju gått med på villkoren.

Poängen är att det spelar ingen som helst roll vad en försäkring är till för eller vad den täcker. Så länge man inte med uppsåt utnyttjar den (bedrägeri) så är det ju ingenting fel i att använda sig av den.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Min mor fick kanske 45k~ totalt från 3 olika försäkringar när hon bröt benet på 2 ställen. Tror inte hon har några ärr men hon hade ont i benet ett tag efter, men inte speciellt mycket nuförtiden.

Min bror fick 35k~ totalt från 2 försäkringar för ett ärr nedanför läppen, han ramlade ner för en liten kulle och landade med ansiktet på en järnstolpe och slog hål på läppen. Syns knappt idag.

Så visst går det att få ut en hel del pengar, men det måste finnas dokumenterat och det får inte ha gått för lång tid. Har ni ärr och annat kan ni gå till fotografer som tar bilder gratis (försäkringsbolaget får betala).

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Sant, men hur ska man bevisa att det var en olycka eller inte ?

Du behöver inte bete dig så där....

Klart, får jag sladd på bilen kan jag uppenbarligen inte köra bil och således borde jag faktiskt nästan pröjsa själv (man ska ju ta reda på vad som orsakade det hela först och sen se huruvida om man borde få pengar för nåt man själv orsakat).

Ni som säger emot mig nu, försök och se det från min sida.

TS skrev ju att han gjorde sig illa på en kniv när han var mindre (hur gammal är han nu?) och nu vill han ha pengar för att han lekte med kniv och gjorde sig illa.. låter inte det lite fel i era öronen om ni ser det från min sida ?

Det beror ju på vilka försäkringar man har tecknat. Det finns försäkringar som gäller enbart olyckor, sen så finns det om man vill betala en högre premie, försäkringar som skyddar en för sin egna klantigheter. Har du missat det eller?

Kvaddar du en helförsäkrad bil och det var ditt fel så får du lösa ut den eller reparerar den mot en självrisk. Du har ju innan händelsen betalat för att ha just denna ekonomiska trygghet.

har TS en olycksförsäkring som täcker för egna klantigheter så får han ju utnyttja denna så länge han uppfyller alla kraven i avtalet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av sunnis:

Det beror ju på vilka försäkringar man har tecknat. Det finns försäkringar som gäller enbart olyckor, sen så finns det om man vill betala en högre premie, försäkringar som skyddar en för sin egna klantigheter. Har du missat det eller?

Kvaddar du en helförsäkrad bil och det var ditt fel så får du lösa ut den eller reparerar den mot en självrisk. Du har ju innan händelsen betalat för att ha just denna ekonomiska trygghet.

har TS en olycksförsäkring som täcker för egna klantigheter så får han ju utnyttja denna så länge han uppfyller alla kraven i avtalet.

Absolut ska han det.

Men jag tycker det verkar rätt korkat iaf även om man har försäkring att man ska få ut pengar för att man "råakde" göra sig illa på nåt..

Permalänk
Avstängd

Jag har 2 ärr på min axel som igentligen inte skulle synas men han som sydde sydde dåligt så stygnen gick upp, kan jag få pengar för detta? Dom syns mkt tydligt ca 1cm tjocka 2cm långa. Någon som vet om man kan skära bort ärr och sy om för att få det att synas mindre?

Permalänk
Casemod-mästare

hmm... då har jag samma fråga jag har ett ärr på mitt långfinger sen när jag var liten 9+ (nu är jag 17) kan man få pengar för det eller är det hopplöst att fråga?
har även ett ärr på mitt pekfinger sen för 2år sen men det syns knappt

Permalänk
Medlem

Nejmen vadfa.. klipp er och skaffa er ett jobb istället för att sitta och tigga pengar på små sketna ärr.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Jag har ett 5cm ärr på mitt knä sen jag kanske var 5 eller något och jag är 13 nu. Det syns tror ni jag kan få pengar för det?

EDIT: är det svårt att få ersättning för något sånt?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Jag har flera ärr på mina knän, nåt på handleden sedan man härjat runt på cykel osv i barnålder. Men inte fan skulle jag ens tänka tanken att försöka ta ut det på försäkring. Nästan löjligt ju. Inte försvinner ärret för att jag får 10 000kr i fickan idag... Lite ärr och sådant tillhör väll när man är barn. Skulle jag göra illa mig på jobbet idag så det såg illa ut då skulle jag använda försäkringen. likadant om jag krockar med bilen och allt sånt uppenbart. Skulle jag däremot laga mat i köpet och slinta till lite med kniven så jag fick ett litet är på nåt finger, knappast att jag skulle lägga ner min fritid till att bråka mig fram några tusenlappar. olyckan blir inte ogjord för det, och ärret försvinner inte, jag blir inte heller lyckligare för att jag kan gå ut på krogen en extra vända den månaden.

Man lär väll dra gränsen nånstans tycker jag. Vid benbrott är det ju annorlunda, eller olyckor i allmänhet där man hindras att gå till sitt arbete. Ärr i ansikte är väll också undantag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSkudd:

Försäkringen bruckar inte täcka ärr som har blivit vid ej "nödvändiga" kosmetisk ingrepp ( Bröst förstoring är typ ett sådan exempel)

Man får inte så mycket pengar. fick själv ca 4 tusen för ett 4 cm stort och fult ärr på kinden som syns tydligt.

så 2cm är på tummen är nog ingen summa.

Fick du bara så lite?

Jag har ett ärr på kinden som kanske är 5cm och 3mm tjockt och helt rött. Har haft det där ju i 15år
Tror du kan fortfarande kan få pengar för det vi snackar ju ett rejält ärr precis bredvid ögat. Så det måste räknas som fult ärr ... även om det är ganska snyggt (exakt! ett sådant som action man har ^^)

Har tänkt på att man skulle ta ut pengar för det, Men vad jag har hört så tar man då pengar man kan få för att ta bort det, Stämmer det ? känns som att man kanske vill göra det någon gång.

hittade en bild:

sorry för bilden -.-

skulle va schyst om du kunde ladda upp en bild eller om du inte känner för det typ beskriva var ditt sitter. Så kan jag veta om det är lönt med att pappersarbete

M.V.H Bread_

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag vet hur försäkringar funkar. Ni missförstår mig lite..
Jag menar på att det är så otroligt korkat att det faktiskt funkar, vissa gör sig illa medvetet och får faktiskt pengar för det..

Just din sista mening jag snackar om, om nån annan sabbar min t.ex lägenhet så ska ju han pröjsa på ett eller annat sätt punkt slut, antingen via försäkring eller själv..

Tycker det är lite löjligt att man springer till försäkringsbolaget och gråter så fort man får ett litet sår som du t.ex råkade köra in fingrarna i fläkten (tro mig, jag har gjort samma sak x antal gånger. inte fan sprang jag dig och grät) och gör dig illa.. ok men ta det som en man då..

Skrivet av Martiis:

Nejmen vadfa.. klipp er och skaffa er ett jobb istället för att sitta och tigga pengar på små sketna ärr.

Exakt vad jag menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Fick du bara så lite?

Jag har ett ärr på kinden som kanske är 5cm och 3mm tjockt och helt rött. Har haft det där ju i 15år
Tror du kan fortfarande kan få pengar för det vi snackar ju ett rejält ärr precis bredvid ögat. Så det måste räknas som fult ärr ... även om det är ganska snyggt (exakt! ett sådant som action man har ^^)

Har tänkt på att man skulle ta ut pengar för det, Men vad jag har hört så tar man då pengar man kan få för att ta bort det, Stämmer det ? känns som att man kanske vill göra det någon gång.

hittade en bild:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/------------profil.jpg

sorry för bilden -.-

skulle va schyst om du kunde ladda upp en bild eller om du inte känner för det typ beskriva var ditt sitter. Så kan jag veta om det är lönt med att pappersarbete

M.V.H Bread_

Är nog försent i ditt fall, preskiberingstiden är nog 10 år om jag inte minns fel. Du hade säkert kunna få en del då min bror fick runt 35k för sitt ärr nedanför läppen, och det syns knappt jämfört med ditt.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Ni är ett par i tråden som är helt ute och snurrar ...

Man försäkrar ju sig helt enkelt för att få ersättning när olyckan är framme - i princip oavsätt hur den går till.

Jag blev tex. nedslagen i Turkiet för två år sedan. Då bröt jag näsan och fick ett ca 2,5 cm långt ärr på näsan (sydde osv). För det har jag totalt fått ca 30 000 kr, vilket känns som en fis i rymden. Försäkringen som det gick på har betalats i 24 år innan den behövde utnyttjas. Det innebär att de i princip inte gick back på mig.

Du som bara fick 4000 kr för ett ärr i ansiktet bör överklaga, man kan normalt begära omprövning flera år senare, (10 +)

Till er som har ärr på kroppen sedan ni var små måste veta hur ni var försäkrade just då och ni måste fått behandling för det. (läkarbesök)

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

Om alla idioter som sitter och leker med knivar och skär sig i tummen skulle försöka casha ut på det skulle premien för en normal försäkring höjjas rejält. Försäkringar är för riktiga människor med riktiga problem och inte snorvalpar som vill ha snabba pengar till en ny dator.

Ger en olycka en riktigt problem så är det klart man ska söka hjälp / ersättning för de problem det skapar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Om alla idioter som sitter och leker med knivar och skär sig i tummen skulle försöka casha ut på det skulle premien för en normal försäkring höjjas rejält. Försäkringar är för riktiga människor med riktiga problem och inte snorvalpar som vill ha snabba pengar till en ny dator.

Ger en olycka en riktigt problem så är det klart man ska söka hjälp / ersättning för de problem det skapar.

Håller med till viss del. Menar, som Andykidden säger och i Bread_'s fall, tycker du inte han ska ha någon ersättning till exempel?

Betalar man för en försäkring som täcker det och det så är det såklart man ska få ut någonting av det när det väl händer något.. Men lite skillnad om man har ett litet ärr på benet jämfört med ett klart synligt mitt i ansiktet.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Om alla idioter som sitter och leker med knivar och skär sig i tummen skulle försöka casha ut på det skulle premien för en normal försäkring höjjas rejält. Försäkringar är för riktiga människor med riktiga problem och inte snorvalpar som vill ha snabba pengar till en ny dator.

Ger en olycka en riktigt problem så är det klart man ska söka hjälp / ersättning för de problem det skapar.

Det brukar inte bli några speciellt stora ärr när man skär sig i fringrarna. Inte heller speciellt synliga Har närmare 15 ärr på händerna i olika storlekar och inga av dem är ersättningsberättigade. man får ju inte direkt ofta ärr på flera cm händerna. Specielltinte om man bara sitter och leker med knivar. Har man klantat sig och fipplat till med kniven och får ett fett ärr någonstans så skulle ju inte det vara mindre ersättningsberättigat är en som sågar sig med motorsåg på armen(dock skulle nog han med motorsågen får ganska mycket mer).

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Ärr är manligt. Va glad över dom istället!

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Jag krockade med moppen och tummen behövde sys, 2cm ärr på höger sida på högra tummen och jag fick 1000kr typ.
Har ärr i nyllet som jag nog skulle kunna få pengar för men dom stör mig inte speciellt, sen behöver man inte få pengar heller utan dom kan bjuda på ett mindre ingrepp för att få bort ärret också.

Permalänk

Jag tror att du kan glömma någon ersättning, alternativ ersättning i stil med 10 st Big Macs, kanske plusmenyn fall försäkringsagenten är på gott humör.

Min far blev påkörd för ett tag sedan, fick en burk med titaniumbultar inopererad i benet och har ett smaskigt ärr på vänsterbenet. Han fick några sketna tusingar för det...men hör och häpna: Försäkringsagenten berättade att han skulle fått mer ifall han varit kvinna, eftersom det varit mer av en kosmetisk oangelägenhet för kvinnor eftersom de använder kjolar och då skulle ärret synas oftare. Jag tyckte att han skulle hävda att han var skotte i sitt tidigare liv och att kilt numer var uteslutet, men det förslaget blev nedröstat.

Däremot blir jag lite sur på migsjälv efter att ha läst en del kommentarer. När jag var i tonåren och smaskigt förfriskad på sisådär 50 cl vodka kom jag i en dispyt med en raggare (trodde jag då) och bestämde mig för att spöa på honom. Visade sig att det inte alls var en raggare utan en amatörboxare som gav mig tre raka på näsen innan jag hann blinka på ögonbrynen och resulterade i tre frakturer i näsan...nu ser jag ut som den där polska boxaren som pratar bred skånska (Armand kransch?). Lite cash för det där hade inte varit helt fel, men jag kan väl glömma det eftersom det hände för 15 år sedan....fan med!

Bread: Var och när fick du ärret? Åhusparken -93 eller -94?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aza_gnaget:

Bread: Var och när fick du ärret? Åhusparken -93 eller -94?

Nej men dock hemma på tomten i åhus typ -95

snälla säg att du har någon smaskig historia om åhusparken -94

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pinkspear:

Ärr är manligt. Va glad över dom istället!

precis. brudar gillar ärr

Permalänk
Medlem

Jag har ett ärr i ögonbrynet efter att ha fått en annans tänder där. Inget som är fiat på sjukhuset då en sjuksköterska på plats tejpade såret. Antar att det är kört?^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Råkade såga av mitt högra pekfinger (Med en handsåg) men det sattes på plats igen och det blev ett ärr. Jag blev nöjd med operationen då pekfingret är 100% Brukbart. Så att få pengar för ett ärr på tummen är ju lite ''girigt'' eller vad man säger

Skulle varit värre om du skulle opererat dig te.x Ta bort blindtarmen och det blir ett 10cm långt ärr och 1cm brett och kirurgen hade kunnat gjort det finare. Då hade du kunnat få 75.000:- för det. Men inte för ett gammalt ärr på tummen xD.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<