Permalänk
Medlem

Testa grafikkortet

Hej.

Jag bara undrar, finns det något enkelt sätt att prova grafikkortet? jag tror att just denna komponent håller på att bromsa resten av systemet. Allt som har med grafik att göra (läs: gå in på webbsidor med mycket grafiska element, filmklipp och liknande) går väldigt långsamt. Ofta krachar också IE-explorer när programmet får mycket att göra.

Under "Prestandainformation och-verktyg" får "skrivbordsprestanda för windows Aero" 5.0 i resultat och det är det lägsta värdet. Är det kanske ett tecken på att grafikkortet är dåligt. Till saken hör också att min låda har vissa värmeproblem. Med sidoplåten av går saker lite bättre.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Vad är det för kort?
Du kan skaffa GPU-Z för att kolla över kortet lite bättre.

Permalänk
Medlem

Sedan kan köra Dxdiag som ligger i C:\windows\system32

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Sedan kan köra Dxdiag som ligger i C:\windows\system32

Jag körde Dxdiag men programet hittade inget fel. Men något knas är det. Kör windows Vista och har aldrig fått Aeroglas att fungera. Det fungerade inte idag heller tills jag laddade ner ett videoklipp med Real player. När jag hade tittat krashade programet och efter en stund krashade även IE explorer. Ordentligt! Och när jag väl lyckats avsluta webbläsaren DÅ aktiverades gränssnittet aeroglas på min dator. Men efter en omstart var allt som vanligt igen.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Jag fortsätter på den här tråden eftersom jag fortfarande har problem med mitt grafikkort. Tror att det är något fel på kortet eftersom grafikkrävande program (Tex Realplayer, och IE explorer under filmklipp/Chat) så ofta hänger sig och krashar. Häromdagen körde jag ett spel och efter ett par timmars körning (spel+en längre paus med programmet igång utanför spelläget+spel någon timme) blev bilden alldeles konstig. Svarta prickar och störningar i bilden. Efter omstart av datorn fungerade spelet normalt och därför tror jag inte det är något problem med spelet. Så vad tror ni experter därute. Håller mitt grafikkort på att ge upp eller ej? Är det värt besväret att bygga ut grafikkortet och lämna in det för kontroll?

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Hedersmedlem

Dator? OS?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Hej igen.

Jag fortsätter på den här tråden eftersom jag fortfarande har problem med mitt grafikkort. Tror att det är något fel på kortet eftersom grafikkrävande program (Tex Realplayer, och IE explorer under filmklipp/Chat) så ofta hänger sig och krashar. Häromdagen körde jag ett spel och efter ett par timmars körning (spel+en längre paus med programmet igång utanför spelläget+spel någon timme) blev bilden alldeles konstig. Svarta prickar och störningar i bilden. Efter omstart av datorn fungerade spelet normalt och därför tror jag inte det är något problem med spelet. Så vad tror ni experter därute. Håller mitt grafikkort på att ge upp eller ej? Är det värt besväret att bygga ut grafikkortet och lämna in det för kontroll?

dom programen som du räknade upp är väl alla processorkrävande förutom film. men detlåter som det hpåller på att bli tokigt med grafikkortet ja. kan man få reda på vad du har för dator?

Permalänk
Medlem

Hej.

Lite info.

Dator: Packard Bell iMedia ca 2 år gammal
Grafikkort: Nvidia GeForce 8600 GS
OS: Windows Vista Home Premium (Service pack 2)
Internminne: 3.00 GB
Prossessor: AMD Phenom 8450 Triple Core 2.10 Ghz

Kommentar: Datorlådan är väldigt tät och därför blir det väldigt varmt därinne. Men problemen uppstår både med och utan sidoplåt. Läste någonstans att problem kan uppstå om grafikkortet sitter löst men det sitter verkligen fast. Jag såg att det fanns en gadget, en mätare som visar prossesor/ ramminnes användningen. Jag vet inte hur exakt den är men enligt den skulle drygt 45 % av ramminnet (ca 3.00 GB) användas när datorn bara stod påslagen utan aktivitet.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

Det var mycket RAM!? Men tryck ctrl-alt-del och gå in på processer fliken för att checka vad som tar så mycket av din prestanda.

Permalänk
Medlem

Det är ingen höjdar grafikkort nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av playsallybally:

Det var mycket RAM!? Men tryck ctrl-alt-del och gå in på processer fliken för att checka vad som tar så mycket av din prestanda.

Jag kontrollerade just (med webläsaren igång). 1.16 GB minne användes. Hittade 3 stora resursätare.

svchost.exe 70368 kb Värdprossess för windows tjänster
iexplore.exe 52600 kb (det fanns en likadan på stax under 11000)
ashWebsv.exe 47516 kb Avast web scanner

sedan var det ett hopp ner till de andra. Nästa stora tog drygt 35000 kb.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Hedersmedlem

Dammat ur lådan med tryckluft på burk någon gång? Flänsen på graffet kan behöva en extra omgång med just tryckluften!?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)