Skärmen blir en random solid färg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2009

Skärmen blir en random solid färg

Hej! Jag har problem med min dator och misstänker att det är grafikkortet som är orsaken. Om jag spelar något spel, oftast Valves spel (TF2. L4D2), så fylls skärmen av en enda ramdom solid färg (har blivit blå, grön, beige, mfl), när jag spelar så brukar jag prata med kompisar över Teamspeak och när detta inträffar så kan jag fortsätta höra dem (ibland dör även ljudet efter någon minut).

Detta problemet verkar ha uppkommit först efter att jag uppgraderade min processor (hade en AMD Athlon 64 5000+ eller något sånt) till en ny AMD Phenom II x4 965 3.4 Ghz. Så jag antog att den blev väldigt varm och då värmde resten av datorn och grafikkort så att grafikkortet inte klarade mer. För att åtgärda detta så köpte jag en ny cpu-fläkt, datorn blev tystare men problemet är kvar. Jag testade även att byta drivrutiner, till några från november '09 eftersom jag är säker att på att ja inte hade detta problem då, men inte heller hjälpte det.

Jag skulle kunna försöka underklocka mitt kort men jag hade hellre försökt lösa det på något annat sätt (har ingen erfarenhet av detta alls). Vad skall jag göra?

CPU: AMD Phenom II x4 965 3.4 Ghz
GPU: XFX Geforce GTX 275 farbriksöverklockat
RAM: 4 gb DDR2