Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2009

SLi problem

Tjenixen,

Har införskaffat mig ett ytterligare 8800gtx för en billig peng som jag nu vill köra i SLi.

Problemet som uppstår är när jag ska spela. Stresstest (ATiTool, furmark) går finfint, men just spel är helt instabila.
Det finns tre scenarion som uppstår:
*Krashar i menyn
*Krashar efter 10 sekunder spelande

Och sen har vi Crysis. Om jag startar själva spelet för att komma in i menyn, krashar jag redan när den första loggon (EA) visas. Krashar innebär att datorn låser sig. Väntar jag en stund minimeras spelet och en sån där 'Nvidia driver shutdown, please reboot'(typ) alert kommer fram. Däremot, och detta är skumt, om jag startar cryteks egna benchmark (hittas i crysis\bin32\) och kör detta, fungerar det i det närmaste felfritt. De första ~fem sekunderna får jag några artifacts (vita träd/rutor) men i övrigt kan den gå igenom hela testet felfritt. Jag får väldigt bra prestanda.

Jag har testat med två olika drivrutiner, nyaste samt en från maj förra året, i både WinXP samt WinVista (håller medans jag skriver på att installerar nya drivisar i Win7 också, kör 'quad-boot')

Det känns ändå som något drivrutinsrelaterat för mig. Varför skulle den dö i menyer men inte i spelet?

Korten är av olika märken och kör olika bios, men enligt nvidia skall detta inte göra något.

Vad säger ni? Några tips?
Tack på förhand

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
G.Berg/Värmdö
Registrerad
Apr 2010

Låter som du säger som ett klart driver problem, har du provat att köra det nya kortet för sig själv så du vet att det inte är defekt på något sätt.

Ångra inget, lär och lev istället

i7 860 + CNPS9900 MAX||GTX 580 CuII|| P55A-UD7 || Dominator GT DHX+ 4x2GB || F120 || AX750 || HAF X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2009

Det har varit lite dodgy så att säga. När jag fick hem det bestod det av mer damm och päls än grafikkort. Väldigt roligt att få hem sådant när man blivit lovad att det är oanvänt. Klarade inte mer än nån sekund i ATiTool och var extremt varmt.
Hur som helst skruvade jag isär hela grejen och hittade en del spindelväv (VÄLDIGT gammal kylpasta) som jag tog bort och ersatte med nytt. Blåste igenom kortet och fick ut i det närmaste allt damm.
Efter det klarar det ATiTool i 30 minuter (längsta jag testat) och verkar allmänt stabilt. Temperaturen sjönk närmare 20 grader. Det har dock krashat en eller två gånger i CoD efter drygt en timmes spelande.
På symptonen känns det ändå inte som att det är instabilitet, dock vet jag ju inte helt hur SLi funkar.

Skall testa med Win7 så fort jag postat, skriver hur det gick om 5 minuter.

EDIT: Här kommer det;
Startar genom vanlig .exe, låser sig direkt. Dock är ju Win7 lite mer avancerat än XP och lyckades starta om drivrutinen utan att jag behövde starta om datorn.
GPU-benchmark fungerade bättre i Win7 än i XP de första sekunderna (helt utan några artifacts). Efter cirka 20 sekunder låste det sig dock och samma som ovan startades drivrutinen om med meddelandet att spelet slutat fungera.

Någon som har något att säga?

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
G.Berg/Värmdö
Registrerad
Apr 2010

Om det inte är något så löjligt som att du inte satt in sli brygga är tvungen att fråga, så kan jag inte annat än fråga om ditt moderkort klarar sli. Tycker fortfarande att det låter driver relaterat, men jag tycker du ska avakta och se om någon annan har någon åsikt om detta.
Förresten när du körde i W7 nyinstallerade du då? W7 gillar att installera drivers själv och kan därför välja fel ibland.

Ångra inget, lär och lev istället

i7 860 + CNPS9900 MAX||GTX 580 CuII|| P55A-UD7 || Dominator GT DHX+ 4x2GB || F120 || AX750 || HAF X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2009

SLi bryggan är isatt och moderkortet stödjer både SLi och tri-SLi
Jag ominstallerade drivrutinerna i Win7 själv. Laddade ner installer från nvidia och körde

Hoppas att någon kan hjälpa till, känns så fruktansvärt irriterande just nu...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2008

Har du testat att stress-testa varje kort för sig? Alltså att ta ta ut det andra kortet och stresstesta båda korten? Och båda korten är 8800gtx, så inte enda är 8800gtx och andra ett 8800gts (två helt olika kort har jag för mig). Tror dock inte ens sli hade fungerat då.

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2008

Vad har du för nätagg ?

G80 är törstig.

| Asus P9X79 PRO | Intel i7 3820 | CM Hyper 212 EVO | Corsair Vengeance LP 16GiB @ 1600MHz | nVidia GeForce GTX Titan Black | Intel X-25 G2 160GB + Intel 535 256GB + Samsung 850 EVO 500GB | Corsair AX850 | Thermaltake Core P3 | EIZO S2411W |

7950GX2 > GTX 8800 Ultra > 3870 > 4850 CF > 5870 > GTX 580 > GTX 680 > GTX 770 > GTX 970 > GTX Titan Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2009

@Dever;
Båda är GTX. Jag har stress-testat korten på alla sätt och vis.
Anledningen till detta fördröjda svar är att jag körde ATiTool i cirka 30 minuter, och till min glada förvåning klarade kortet som tidigare tuggat igenom 30 minuter utan problem inte att köra i mer än 3-4 minuter nu. Yippie. Idiotiskt-skrot...
Ska kolla vad man kan göra åt detta...blir väl antagligen ugnen men har ingen pasta kvar för tillfället

@Garfield;
1000W med 6st 12v rails, totalt 128amp. Räcker och blir över flera gånger om.
edit: Cooler Master M1000 om namnet är viktigt.

Tack för alla svar än så länge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2009

Löste det!
Det slog mig att jag måste ha en sjukt hög FPS vid menyer och liknande, så jag ställde in nvidias control panel till att ha 'force on' på vertical sync, och jajjemän! Verkar funka fint nu.

Nu jävlar i helvete ska det slås 3dmark rekord!
Fast... får man lägre score om man har Vsync på i 3dmark06? Isf blir jag ledsen :/