Permalänk
Medlem

BSOD / Svart skärm

Hej, har haft problem med mitt grafikkort de senaste veckorna när jag spelat krävande spel (BFBC2, CODMW2, AVP m.fl) med mitt Asus HD4870, skärmen har blivit svart och ljudet funkat i ett par sekunder för att sedan hänga sig. Kräver en omstart för att fungera igen. Men på senare dagar har det krashat bara jag startat någonting som är i 3D.

Jag använder de här komponenterna:

Asus HD4870
Intel Core 2 duo E8500
Asus Commando
Corsair Dominators 4GB DDR2
Corsair 550W

LED D601 lyser på grafikkortet, vilket betyder "critical Core power fault"

Har provat följande:
Installerat Windows XP x64, Windows Vista x32(för att se om det var 64bit problem) och Windows 7 x64, problemet återkommer i alla system.
Bytt PCI-E plats på kortet
Bytt plats på PCE-E 6pin kablarna
Bytt PCE-E 6pin strömkabel (provat med molex adapter)
Tagit ut alla komponenterna ur datorn och kört dom på bordet för att se om det vart någon kortslutning
Klockat ner Grafikkortet
kopplat ur Chassifläktar och Hårddiskar för att se om strömmen inte räkte
Dammsugit (Desperat här)
Kopplat ut all onödig hårdvara (extra hårddiskar, Optisk enhet, alla utom en RAM-sticka etc.)

Och nu senast kopplade jag in ett gammalt Gigabyte 8600GTS för att se om det hjälpte men med det kortet får jag BSOD Istället.

Någon som har någon aning vad som kan vara fel på min dator?

Permalänk
Medlem

kommer antagligen inte att funka men testa med att återställa CMOS och ladda fail safe från bios

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

Gjort redan, glömde lägga in i listan! Tack för ett snabbt svar dock.

Jag kommer mestadels in i Windows, tog mig säkert 6 försök att installera windows xp igår pga att det krashade under installationen. Detta var med 4870-kortet, och då krashade det lite slumpmässigt inne i windows.

Med 8600-kortet så är det inga problem, fram tills jag startar någonting i 3d.

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam om det
Pc crash/freeze - Battlefield Bad Company 2 PC - Battlefield Bad Company 2: EA Forums

Vissa finns det lösningar, för vissa är det hopplöst.
Dem flesta som lider av BSOD på BC2 t.ex brukar avaktivera ljudkkortet genom BIOS som är inbyggt i moderkortet. Det funkar inte för alla, men 60% har fått det och funka på det viset.

Själv hade jag samma problem när jag körde med mitt HD3850, det handlade inte om FPS problem, utan bara att mina komponenter inte optimerades tillsamans på rätt sett med spelet.
Vad jag gjorde var att jag gick in på BFBC2 mappen på Mina dokument (Obs! har funkat endast på Windows vista 64bit/Windows 7. Japp, jag gick in på mina dokument BFBC2 mappen, öppnade filen settings med word.
Längst ner vid några av raderna kommer du att DirectX är angivet DirectX = Auto ungefär.
Vad jag gjorde var att jag ställde in Auto till 9, körde programmet med Windows XP SP3 kompatibilitet och körde det som adminstratör. Det funkade inte, sen ställde jag in Window mode och jag kraschade sällan.
Dock så hände det att spelet valde och skifta till full mode och att jag var så inne i spelet så skedde en BSOD.

Nu har jag skaffat ett HD 5770, jag använde driversweaper + Catalyst 10.3 drivrutinerna, jag vet inte om det var det nya grafikkortet som hjälpte, eller att jag inte bara tänkte på att använda driversweaper innan med mitt HD3850.

Allt jag kunde bidra till, resten är upp till DICE som valde och släppa ett spel som om det vorre Alpatest.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar Ryssfemma, vet dock inte om ett nytt grafikkort kommer att hjälpa mig på något sätt eftersom jag fick ett liknande problem när jag provade mitt gamla. Ska ge Drivesweeper ett försök, låter ganska vettigt faktiskt!

Permalänk
Medlem

Drivesweeper funkade inte, börjar misstänka fel på moderkortet nu.

Felet är som sagt INTE exklusivt för BFBC2, utan händer så fort jag startar någonting med 3D med 8600kortet, och helt slumpmässigt (även utanför spel) med 4870kortet.