Permalänk
Medlem

Sabbat 5770 - tips?

Hej,

Jag var antagligen helt övermodig med mitt nya 5770, då jag glatt märkte att det inte hade problem att köra maxklock på GPU:n i CCC så letade jag efter program som kunde pressa det mer och hittade MSI afterburner med hjälp från denna sida: ATi 5770 Overclocking? - techPowerUp! Forums. Där hade folk kunnat pressa sina ganska långt över 1000 mhz genom att modda configfilen t programmet och höja volten. jättebra idé kanske, funkade inte så bra för mig dock. mitt kort verkar vara helt kaiko nu. det är dock lite märkligt varför jag när något litet hopp om att det ska kunna räddas. först blev det helt kass och jag fick starta om, fick totala frysningar, antingen svart eller helt vit skärm utan ikoner (mitt skrivbord), eller någon variant med ränder.
fick starta i felsäkert o ta bort grafikdrivrutiner, när det skulle ominstallera CCC ville det inte förstå att det fortfarande var ett 5770 och installerade ingen grafikdrivrutin. haft flera vändor med detta nu inatt, lyckades via windows uppdatering att få in en drivrutin som jag sen kunde installera vidare på. då funkade det med ccc och jag kunde höja gpu:n till maxklock där utan problem, testade lite furmark och benches för att se att den var stabil. skulle bara testa att starta om burken. då var problemet tillbaka med frysningar och svarta skärmar.
när ett litet hopp om att det är något från afterburner som trots avinstallation och försök till registerändringar med Ccleaner och eget letande ligger o spökar men vette tusan faktiskt. kan nog vara så att jag pajat det fina kortet.
det funkar dock fint utan catalyst-rutinerna. eller inte fint, men det visar ju en vanlig enkel bild såhär. är inte så kunnig men tänker att det kanske inte funkar som ett riktigt 5770 nu och därför ballar ur om jag försöker med de drivrutinerna? alternativt att det är någonting som ligger i spökar i drivrutiner. En clean slate med nytt windows bör ju ge mig svar men pallar inte ominstallera, gör det på söndag om inget annat funkar.
Men någon annan idé eller tips om vad man kan göra?
undanbeder vänligen men bestämt "skyll dig själv", det gör jag tillräckligt själv, så det räcker o blir över
tacksam för svar, mvh Petter

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.

Permalänk
Avstängd

skyll dig själv haha nej men detta låter ju lite skumt faktiskt, har du testat att sänka volten igen? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

skyll dig själv haha nej men detta låter ju lite skumt faktiskt, har du testat att sänka volten igen? ^^

jepp, installerade after burner igen. och här är det riktigt skumt. after burner var inställt på 1200 m.w eller vad det heter från början när kortet ska gå på 1.525 från scratch. vet inte om det är för att after burner är gjort för ett redan övervoltat msi-kort eller om de sparats i mitt korts bios på nåt vänster (om det går - jag har nada aning)

så frågan är ju lite man kan returnera det här till handlaren eller t xfx nu...om det inte går med ren installation av xp dvs.

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.

Permalänk

lite OT men varför köra med ett DX9 OS när kortet klarar DX11?

Permalänk
Medlem

angående dx9 OS så är det för att jag än så länge inte orkat kika på W7 samt att jag då får skaffa mer minne. Vista vet jag inte om det hanterar DX11 men det spelar inte större roll då jag tycker det är för tungrott.

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.

Permalänk

Har du kört "Driver sweeper" i felsäkert läge?? Då rensar du ut alla drivrutiner!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Hej!
Har inte testat driver sweeper men gjorde det helt med en ominstallation av OS istället. Nu verkar det fungera som det skall.
Skönt att inte ha bränt nästan 1400 pix i jakt på några extra mhz. Får nöja mig med 960 i klock på gru:n och lämnar det här med voltmoddning av korten till proffsen. Blir nog ett kort till på sikt
Tack för hjälp och tips!

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.