Överklockningshjälp 4890 CF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

Överklockningshjälp 4890 CF

Jag ska börja med att säga att jag är ny på överklockning, men jag har läst metervis med FAQs och googlat runt i timmar utan att komma till någon högre insikt, så nu hoppas jag att någon här kan hjälpa.

Jag har alltså två XFX 4890 CF (den sista varianten som kom, med mittmonterad fläkt från Zalman) som jag vill få ut lite extra kräm ur. Har sett att de ska vara väldigt klockvänliga. Jag försökte använda mig utav ATI Tray Tools men lyckades inte få det att fungera i Win7, så jag gick på RivaTuner istället - men där kände jag direkt att jag inte är slug nog att sitta och pilla, så det fick bli ATI Overdrive.

För att hålla koll på temperaturer så använder jag GPU-Z, och för att testa clocks så kör jag FurMark samt Empire: Total War. Sen sätter jag igång, och börjar med att höja hastigheten på GPU med 20Mhz åt gången. Eftersom jag kör CF och det långsammaste kortet styr det slutliga resultatet så höjer jag båda samtidigt, är det kanske här jag gör mitt första misstag? Minnena höjer jag även de med 20Mhz åt gången, och jag har lyckats köra FurMark så högt som 940/1155. När jag lät ATI Overdrive göra en auto-tune pressade den upp coren till 990.

Så till varför det här är ett problem över huvud taget: jag får inte artefakter när jag har klockat för högt - datorn hänger sig. Bilden försvinner och enda sättet att ta sig ur är att stänga av manuellt. Detta händer dessutom vid helt olika klockningar, så det är väldigt svårt att se var gränsen egentligen går. Temperaturen på GPU har aldrig gått över 88 vid 100% load, däremot kan jag inte mäta temp på minnena med GPU-Z så det kanske är där skon klämmer?

Riggen ser ut som följer:

PSU: Corsair TX750W
MB: Asus M4A79 Deluxe
CPU: Phenom II X4 965 BE (standard klock)
RAM: 4GB OCZ PC2-6400 Reaper 800Mhz

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009

Furmark är inte bra för att testa stabilitet, endast hur varmt det blir. Crysis Warhead är däremot det bästa program du kan använda för att testa stabilitet.

Laptop: ASUS-G751JY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

Tack för tipset, har med hjälp av Crysis Warhead kommit fram till en maxklock på 885Mhz på GPUn, en höjning på ynka 35. Minnena går inte att röra över huvud taget, men temperatur-mässigt så har jag 15-20 graders marginal att arbeta med.

Så därför är det väl dags att höja volten. Rivatuner fungerar inte med 10.3 drivers, och ATT med Win7 64 verkar vara = självmord. Hur ofta uppdateras RT, eller bör man flasha om bios till MSI och köra Afterburner?

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |