Byta kylare utan att ta loss moderkortet

Permalänk
Inaktiv

Byta kylare utan att ta loss moderkortet

Jag letar efter en kylare som jag kan montera direkt på moderkortet utan att behöva ta loss det (har inget hål på baksidan av chassit). Varför jag vägrar ta av moderkortet orkar jag inte förklara, men antar att det är typ bara kylare för över 500 osv som kräver det iallafall (?)

Den ska kosta under 400 kr. Enda kravet är att den är tystare än AMDs orginalkylare, behöver inte kyla bättre bara vara tystare.

Har också ett Powercolor 4870 som ser ut såhär
http://i16.photobucket.com/albums/b14/denniszzz/4870Stalker-1...

Jag antar att det är processorkylaren som väsnas mest av dessa två, men om nån annan tror nåt annat säg gärna till så jag kan köpa kylare till grafikkortet istället.

EDIT:
Morsan kräver att jag skaffar ny kylning. Hon syftade på EU regler mm att ljud inte får överskrida 85db och redan vid 80db ska ägaren starta mätningar och börja erbjuda hörselskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag letar efter en kylare som jag kan montera direkt på moderkortet utan att behöva ta loss det (har inget hål på baksidan av chassit). Varför jag vägrar ta av moderkortet orkar jag inte förklara, men antar att det är typ bara kylare för över 500 osv som kräver det iallafall (?)

Den ska kosta under 400 kr. Enda kravet är att den är tystare än AMDs orginalkylare, behöver inte kyla bättre bara vara tystare.

Har också ett Powercolor 4870 som ser ut såhär
http://i16.photobucket.com/albums/b14/denniszzz/4870Stalker-1...

Jag antar att det är processorkylaren som väsnas mest av dessa två, men om nån annan tror nåt annat säg gärna till så jag kan köpa kylare till grafikkortet istället.

EDIT:
Morsan kräver att jag skaffar ny kylning. Hon syftade på EU regler mm att ljud inte får överskrida 85db och redan vid 80db ska ägaren starta mätningar och börja erbjuda hörselskydd.

Zahlmans "billigare" kylare som jag testat har haft liknande push-pins som stockkylare. Men min erfarenhet är att det är grafikkortet som lever om. Du kan ju själv ställa om fläkthastigheten i CCC till grafikkortet. Blås på max och kolla om det är "rätt" oljud. Men visst kan även processorlylare leva om. Testa som sagt innan du köper/byter.

/Hast

Permalänk
Musikälskare

EU regler för ljud till persondatorer? Va? Nu verkar jag ha missat nått ^^

Kan förstå om det är riktlinjer till arbetsdatorer dock

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hast:

Zahlmans "billigare" kylare som jag testat har haft liknande push-pins som stockkylare. Men min erfarenhet är att det är grafikkortet som lever om. Du kan ju själv ställa om fläkthastigheten i CCC till grafikkortet. Blås på max och kolla om det är "rätt" oljud. Men visst kan även processorlylare leva om. Testa som sagt innan du köper/byter.

/Hast

Problemet med det att det faktiskt inte finns någon hastighetskontroll i CCC för mig (och många andra). Har faktiskt aldrig ens sett den och då har jag haft Sapphire 1950, Sapphire 3870 och Powercolor 4870. Den är som bortblåst. Den ska ligga i overdrive - men icke, finns inget. Speedfan funkar inte heller.

Skrivet av flashen:

EU regler för ljud till persondatorer? Va? Nu verkar jag ha missat nått ^^

Kan förstå om det är riktlinjer till arbetsdatorer dock

Gäller arbetsplatser, leksaker mp3 spelare mm.

Var dock menat som ett litet skämt

Den gör nog inte 85db men låter ändå sjukt mycket.

Permalänk
Medlem

Är inte 80-85db väldigt långt över en vanlig dators ljudnivå? Sedan tror jag nog att grafikkortet låter mer än din cpufläkt men svårt o säga säkert eftersom jag inte vet vilken fläktspeed du kör

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knuckles:

Är inte 80-85db väldigt långt över en vanlig dators ljudnivå? Sedan tror jag nog att grafikkortet låter mer än din cpufläkt men svårt o säga säkert eftersom jag inte vet vilken fläktspeed du kör

Inte jag heller eftersom funktionen är som bortblåst (haha.) i CCC och speedfan då, någon som vet något annat program?

Permalänk
Medlem

Köpte en Cooler Master Hyper TX 3
COOLER MASTER HYPER TX 3 S-775/1156/AM2/AM3 - Prisvärd standardkylare med mycket god prestanda - Produktinformation
Sänkte graderna med ca 5-10 på min x2 6000+ och den är knäpptyst, jag hör den knappt om jag lägger örat till datorn. Kostar 171 pix, då har du råd till en kylare till grafikkortet också

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Hur ser ditt chassi ut? Nätagg i botten eller nätagg i tak? I stort sett alla tornkylare till AM2 som inte har backplate som kräver bortmontering av moderkort blir vinklade så att fläkten blåser uppåt. Nätagg i taket blir då lätt varma, kan vara nåt att ha i åtanke. Brukar dock vara tyst i idle ändå beroende på nätagg.

Var själv i samma sits som du, ville ha nåt billigt men bra. Rotade runt efter recensioner (bland annat på frostytech.com som har mycket statistik på olika kylare till godo) och fastnade för Xigmatek Achilles S1284. Mycket bra kylare, ligger inte alls många grader varmare än en TRUE och monteras direkt på AMD's originalinfästning. Idlar 40 grader på en AMD 7750 Black Edition, har två Nexus 120mm@5v och en Scythe 140mm 500RPM@kring 10v i taket ovanför kylaren i ett FD Define R2. CPU-fläkten bytte jag till en Yate Loon 120mm Silent på 5v. MYCKET tyst och MYCKET svalt. Behöver egentligen inte öka några fläktar alls om jag belastar processorn.

Annars finns lillebrorn S1283 för 50 spänn mindre, som presterar i det närmaste lika bra. Oerhört bra kylare båda två, kan varmt rekommendera Xigmatek om pengar är ett hinder.

EDIT: Visst ja, S1284 är ju t.om testad här på SC Fem processorkylare till Intel Core i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Problemet med det att det faktiskt inte finns någon hastighetskontroll i CCC för mig (och många andra). Har faktiskt aldrig ens sett den och då har jag haft Sapphire 1950, Sapphire 3870 och Powercolor 4870. Den är som bortblåst. Den ska ligga i overdrive - men icke, finns inget. Speedfan funkar inte heller.

.

Gör fulvarianten då. Peta in fingret i fläkten på CPU:n så märker du om det är den. Den sekund eller tre som fläkten står stilla gör ingen skada. CPU:n throttlar dessutom ner om den blir för varm. Körde själv fingervarianten igår, för nån av mina 8 120mm-fläktar hade ett missljud och det var lögn i helvete att höra vilken.Visade sig vara en av fläktarna på Acceleron.

/Hast

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lidodido:

Hur ser ditt chassi ut? Nätagg i botten eller nätagg i tak? I stort sett alla tornkylare till AM2 som inte har backplate som kräver bortmontering av moderkort blir vinklade så att fläkten blåser uppåt. Nätagg i taket blir då lätt varma, kan vara nåt att ha i åtanke. Brukar dock vara tyst i idle ändå beroende på nätagg.

Var själv i samma sits som du, ville ha nåt billigt men bra. Rotade runt efter recensioner (bland annat på frostytech.com som har mycket statistik på olika kylare till godo) och fastnade för Xigmatek Achilles S1284. Mycket bra kylare, ligger inte alls många grader varmare än en TRUE och monteras direkt på AMD's originalinfästning. Idlar 40 grader på en AMD 7750 Black Edition, har två Nexus 120mm@5v och en Scythe 140mm 500RPM@kring 10v i taket ovanför kylaren i ett FD Define R2. CPU-fläkten bytte jag till en Yate Loon 120mm Silent på 5v. MYCKET tyst och MYCKET svalt. Behöver egentligen inte öka några fläktar alls om jag belastar processorn.

Annars finns lillebrorn S1283 för 50 spänn mindre, som presterar i det närmaste lika bra. Oerhört bra kylare båda två, kan varmt rekommendera Xigmatek om pengar är ett hinder.

EDIT: Visst ja, S1284 är ju t.om testad här på SC Fem processorkylare till Intel Core i7

Jo, nätagget är i tak. Men båda de där ser ju helt klart intressanta ut, får nog bli en S1284 Tack!

Permalänk
Avstängd

Scythe Katana 3 - Inet.se
BIllig och 2500 rpm, Varierbar via PWM men du kan ju sätta på den här -> Scythe 92mm Gentle Typhoon 2150rpm - Inet.se

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon134512:

Jag letar efter en kylare som jag kan montera direkt på moderkortet utan att behöva ta loss det (har inget hål på baksidan av chassit). Varför jag vägrar ta av moderkortet orkar jag inte förklara, men antar att det är typ bara kylare för över 500 osv som kräver det iallafall (?)

Den ska kosta under 400 kr. Enda kravet är att den är tystare än AMDs orginalkylare, behöver inte kyla bättre bara vara tystare.

Har också ett Powercolor 4870 som ser ut såhär
http://i16.photobucket.com/albums/b14/denniszzz/4870Stalker-1...

Jag antar att det är processorkylaren som väsnas mest av dessa två, men om nån annan tror nåt annat säg gärna till så jag kan köpa kylare till grafikkortet istället.

EDIT:
Morsan kräver att jag skaffar ny kylning. Hon syftade på EU regler mm att ljud inte får överskrida 85db och redan vid 80db ska ägaren starta mätningar och börja erbjuda hörselskydd.

Jag har arbetat med bullermätningar och har svårt att tro att din dator kommer ens nära ännu mindre över gränsvärdena, mycket svårt ..... kan du göra dig förstådd med tal i rummet utan att höja rösten rejält (skrika)? 85 dB (a) är högt.
www.av.se/dokument/afs/AFS2005_16.pdf här har du gränsvärdena/lagkraven om du vill läsa dem.
Men hur som helst så är Schyte Ninja en tyst och bra kylare som kan monteras enbart från ovansidan men lite för dyr , Arctic cooling däremot gör bra budgetkylare som är tysta. Arctic Cooling Freezer 64 PRO - Inet.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jag har arbetat med bullermätningar och har svårt att tro att din dator kommer ens nära ännu mindre över gränsvärdena, mycket svårt ..... kan du göra dig förstådd med tal i rummet utan att höja rösten rejält (skrika)? 85 dB (a) är högt.
www.av.se/dokument/afs/AFS2005_16.pdf här har du gränsvärdena/lagkraven om du vill läsa dem.
Men hur som helst så är Schyte Ninja en tyst och bra kylare som kan monteras enbart från ovansidan men lite för dyr , Arctic cooling däremot gör bra budgetkylare som är tysta. Arctic Cooling Freezer 64 PRO - Inet.se

Jag citerar mig själv "Var dock menat som ett litet skämt".

Tack för länken dock men står där att den låter ungefär lika mycket som AMDs orginalkylare

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har arbetat med bullermätningar och har svårt att tro att din dator kommer ens nära ännu mindre över gränsvärdena, mycket svårt ..... kan du göra dig förstådd med tal i rummet utan att höja rösten rejält (skrika)? 85 dB (a) är högt.
www.av.se/dokument/afs/AFS2005_16.pdf här har du gränsvärdena/lagkraven om du vill läsa dem.
Men hur som helst så är Schyte Ninja en tyst och bra kylare som kan monteras enbart från ovansidan men lite för dyr , Arctic cooling däremot gör bra budgetkylare som är tysta. Arctic Cooling Freezer 64 PRO - Inet.se

Skönt att du läst i alla fall så du såg att han menade det som ett skämt om du inte förstod det innan *seriousface* <3

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Morsan kräver att jag skaffar ny kylning. Hon syftade på EU regler mm att ljud inte får överskrida 85db och redan vid 80db ska ägaren starta mätningar och börja erbjuda hörselskydd.

HAHAHAHA

och....

HAHAHAHA

Permalänk
Medlem

Bump! Vad finns det för utbud i dagsläget? Alltså, kylare som är tysta och bara är att sätta fast med AMD:s "clips" (FM1) utan att behöva ta ur det nyinstallerade moderkortet när man upptäcker att stockkylaren låter som en helikopter...

Visa signatur

Define R4 | MSI z97 Gaming 5 | 4670k@4.2 | 8GB Corsair Vengeance LP | 256GB Adata SP900 | GTX970 Strix 3.5GB :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av erik81:

Bump! Vad finns det för utbud i dagsläget? Alltså, kylare som är tysta och bara är att sätta fast med AMD:s "clips" (FM1) utan att behöva ta ur det nyinstallerade moderkortet när man upptäcker att stockkylaren låter som en helikopter...

Arctic Freezer 13 Pro funkar nog till FM1.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

du kan hälsa din mamma att om hon kan bevisa med mätning att din dator låter över 80db + att ni räknas som en "arbetsplats" så är hennes argument invalid.

vid privat bostad så gäller lokala regler gällande ljud, prata med eran fastighetsägare. om det är din mor så omber jag dig att flytta hemifrån. dock så ska hon ha redskapen för att mäta dessa db och dokumentera för att bevisa att det.

jag kan rekommendera en väldigt bra app till android som heter "buller" som är svensk och stämmer till 98%. be henne mäta db med denna och vilka program och möjligheter hon har.

i arbetsmiljöer som regelbundet överstiger 80db så ska det delas ut hörselskydd om folk önskar (industri t.ex.) vid 85db *ska* man använda det

för att förklara db så funkar det inte som man kan tro.
51db är dubbelt så högt som 50db
men samtidigt är 52db dubbelt så högt som 51.
det multipliceras med 2 i volym varje gång som det ökar.

exempel:
20 db - ~Tyst sovrum
40 db - ~Bibliotek
60 db - ~Normal samtals ton/min dator i idle (5nocturn+2nocturn cpu fläktar, grafikkort (se sig) min dator räknas som "högljud" imo
80 db - ~Vanlig trafik
100 db - ~Motorsåg
120 db - ~Smärtgräns

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

du kan hälsa din mamma att om hon kan bevisa med mätning att din dator låter över 80db + att ni räknas som en "arbetsplats" så är hennes argument invalid.

vid privat bostad så gäller lokala regler gällande ljud, prata med eran fastighetsägare. om det är din mor så omber jag dig att flytta hemifrån. dock så ska hon ha redskapen för att mäta dessa db och dokumentera för att bevisa att det.

jag kan rekommendera en väldigt bra app till android som heter "buller" som är svensk och stämmer till 98%. be henne mäta db med denna och vilka program och möjligheter hon har.

i arbetsmiljöer som regelbundet överstiger 80db så ska det delas ut hörselskydd om folk önskar (industri t.ex.) vid 85db *ska* man använda det

för att förklara db så funkar det inte som man kan tro.
51db är dubbelt så högt som 50db
men samtidigt är 52db dubbelt så högt som 51.
det multipliceras med 2 i volym varje gång som det ökar.

exempel:
20 db - ~Tyst sovrum
40 db - ~Bibliotek
60 db - ~Normal samtals ton/min dator i idle (5nocturn+2nocturn cpu fläktar, grafikkort (se sig) min dator räknas som "högljud" imo
80 db - ~Vanlig trafik
100 db - ~Motorsåg
120 db - ~Smärtgräns

Nu är det ju dock så att en ökning med 3dB innebär en dubbling av ljudstyrkan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

du kan hälsa din mamma att om hon kan bevisa med mätning att din dator låter över 80db + att ni räknas som en "arbetsplats" så är hennes argument invalid.

vid privat bostad så gäller lokala regler gällande ljud, prata med eran fastighetsägare. om det är din mor så omber jag dig att flytta hemifrån. dock så ska hon ha redskapen för att mäta dessa db och dokumentera för att bevisa att det.

jag kan rekommendera en väldigt bra app till android som heter "buller" som är svensk och stämmer till 98%. be henne mäta db med denna och vilka program och möjligheter hon har.

i arbetsmiljöer som regelbundet överstiger 80db så ska det delas ut hörselskydd om folk önskar (industri t.ex.) vid 85db *ska* man använda det

för att förklara db så funkar det inte som man kan tro.
51db är dubbelt så högt som 50db
men samtidigt är 52db dubbelt så högt som 51.
det multipliceras med 2 i volym varje gång som det ökar.

exempel:
20 db - ~Tyst sovrum
40 db - ~Bibliotek
60 db - ~Normal samtals ton/min dator i idle (5nocturn+2nocturn cpu fläktar, grafikkort (se sig) min dator räknas som "högljud" imo
80 db - ~Vanlig trafik
100 db - ~Motorsåg
120 db - ~Smärtgräns

Du svarade på ett inlägg ifrån 2010. Nu la du ner tid på en sak som svarats på för ca 2 år sedan, igenom att inte läsa datumet på tråden.

Permalänk
Medlem

"långt svar borttaget då tråden var stendöd"
bah, thread necromancers skall skjutas och flås och allmänt misshandlas

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Arctic Freezer 13 Pro funkar nog till FM1.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för det, fler förslag någon?

Visa signatur

Define R4 | MSI z97 Gaming 5 | 4670k@4.2 | 8GB Corsair Vengeance LP | 256GB Adata SP900 | GTX970 Strix 3.5GB :P

Permalänk
Medlem

7 pro rev 2 rymdes precis, kyler ok, låter inte så illa.

Visa signatur

Define R4 | MSI z97 Gaming 5 | 4670k@4.2 | 8GB Corsair Vengeance LP | 256GB Adata SP900 | GTX970 Strix 3.5GB :P