Internet Explorer tappar – nu under 60 %

Permalänk
Melding Plague

Internet Explorer tappar – nu under 60 %

Microsofts webbläsare Internet Explorer fortsätter att tappa marknadsandelar. Siffrorna för april månad visar rekordlåga nivåer. Bättre går det för Firefox och Chrome.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kämpa på IE6! Vi vet att du klarar dig ur svackan!

Permalänk
Medlem

Gött, bort med skiten!

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Inaktiv

Äntligen! MS kanske börjar fatta nu, att IE inte är så bra.

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar folk inse att det finns bättre altenativ!

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jobbbin:

Äntligen börjar folk inse att det finns bättre altenativ!

Inte alla...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

IE suger, segare browser får man leta efter. Chrome däremot ...^^

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Ja, Chrome är jäkligt bra nu med okej AdBlock och andra extensions. Använt Chrome sen dev-builden kom ut med extension-stöd.

Permalänk
Medlem

Skönt att IE får lite press på sig, då kanske (kanske kanske) MS inser att det är dags att göra någonting vettigt med webbläsaren.

Måste för övrigt kännas surt för Opera att bli så omkörda av nykomlingen chrome

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk

Förstår att IE tappa mot chrome. Körde IE innan jag skaffa Chrome och skillnaden är magisk.

Permalänk
Medlem

Är inte förvånad nu när IE måste konkurrera på sina egna meriter istället för att fungera som default som de gjort förr, klart de tappar.
LEVE KONKURRENSEN!

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Twiggeh:

Skönt att IE får lite press på sig, då kanske (kanske kanske) MS inser att det är dags att göra någonting vettigt med webbläsaren.

Måste för övrigt kännas surt för Opera att bli så omkörda av nykomlingen chrome

Speciellt med tanke på att alla andra snattar som bara den från Opera. Synd bara att de skiter i säkerhet (opera) och att de vägrar släppa M2 som server så att man slipper köra med POP3 för det.

Permalänk
Medlem

Härligt IE är inget att hänga i granen direkt..

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Visst har dom tappat men ni glömmer att 60% fortfarande är ganska mycket mer än konkurrenterna.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Inte alla...

Nja, men man måste ju börja nånstans
IE kommer ju bara tappa mer och mer nu när dom hör från annat folk att det finns mycket bättre altenativ.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

På väg åt rätt håll då iaf.
Varför köra med den Skiten?

Permalänk
Medlem

Det gick gick snabbare med webbläsare, men nu får vi se om Windows tappar lika stor marknad inom en snar framtid. Opensource är på fram marsh.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Helt otroligt att IE nästan har 60% marknadsandelar fortfarande, när det funnits bra mycket bättre alternativa webbläsare ett tag nu. Webbläsaren förtjänar att gå under hur som helst, känns som att Microsoft har sumpat sina chanser. Så oavsett hur bra IE är fortsättningsvis så kommer jag dissa den av politiska skäl. Det är skrämmande att Opera har så få användare dessutom, helt klart underskattad webbläsare. Själv använder jag dock Firefox för att man så snabbt blir hemmastadd med bra extensions.

Trevligt med konkurrens i alla fall.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Inaktiv

fattar inte varför så få kör med Opera

klart bästa webbläsaren och sjukt mycket mera möjligheter än Firefox

Permalänk

slutade med IE och dirren efter jag testade mozilla för 3 år sen dock många är väl som min kompis, orkar inte/har ingenlust.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Visst har dom tappat men ni glömmer att 60% fortfarande är ganska mycket mer än konkurrenterna.

Jo men man kan ju fråga sig hur många som använder IE för att det redan finns där. Det skulle vara mer intressant hur många som skulle välja IE framför Chrome, Opera och Firefox om de visste att de faktiskt har ett val. Vi skulle absolut inte se några 60% i alla fall.

Nä som sagt, majoriteten som kör IE gör nog det för att de antingen inte vet om att det finns något annat eller att de helt enkelt inte orkar byta för att de saker de gör på nätet funkar med IE också...även om det finns "bättre" alternativ.

Själv kör jag Chrome och det funkar fint för mig med de krav jag har.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

fattar inte varför så få kör med Opera

klart bästa webbläsaren och sjukt mycket mera möjligheter än Firefox

Kan du ge några exempel?

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Avstängd

Förvånansvärt låg siffra på Opera tycker jag. BTW jag hade önskat att det var Intel som tappade så mycket men det lär väl bli en evig önskedröm i mitt liv antar jag

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Skrivet av Ziegfried:

Helt otroligt att IE nästan har 60% marknadsandelar fortfarande, när det funnits bra mycket bättre alternativa webbläsare ett tag nu. Webbläsaren förtjänar att gå under hur som helst, känns som att Microsoft har sumpat sina chanser. Så oavsett hur bra IE är fortsättningsvis så kommer jag dissa den av politiska skäl. Det är skrämmande att Opera har så få användare dessutom, helt klart underskattad webbläsare. Själv använder jag dock Firefox för att man så snabbt blir hemmastadd med bra extensions.

Trevligt med konkurrens i alla fall.

Mycket utav detta beror på företag och statliga verk världen igenom som p.g.a icke-kunniga styrande personer sitter och bestämmer att IE funkar alldeles utmärkt, finns ingen ide att lägga pengar på att byta för marginell skillnad och IE har ju funkat hittills! Så är det i Uppsala Kommun till exempel. Fick i alla fall till det så IT ansvarige på skolan jag arbetar på uppgradera IE, så jag kan ha flikar nu när jag kör projektorn!...

Men jag kan glömma firefox, för även om jag vill ha det, så går det inte men kommunens stadgar och förordningar just nu, fick jag höra. Bytte dock häromdagen till Chrome, me like!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad folk byter till för läsare, huvudsaken är ATT de byter. Glädjande!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Jag kör Firefox primärt vilket jag gjort de senaste 7+ åren. Opera parallellt till och från, för tillfället så kör jag bägge.

Hoppas nu bara att MS faktiskt fattar och börjar utveckla IE till en modern och bra produkt.

Permalänk
Avstängd

chrome FTW

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anders.149:

Jag kör Firefox primärt vilket jag gjort de senaste 7+ åren. Opera parallellt till och från, för tillfället så kör jag bägge.

Hoppas nu bara att MS faktiskt fattar och börjar utveckla IE till en modern och bra produkt.

Eller så dumpar Microsoft webbläsardelen helt och låter andra göra webbläsarna, men då måste microsoft.com bli kompatibelt för andra webbläsare när det gäller windows update. Finns det ingen beta av IE9? har för mig att jag sett det på nätet nånstans

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Eller så dumpar Microsoft webbläsardelen helt och låter andra göra webbläsarna, men då måste microsoft.com bli kompatibelt för andra webbläsare när det gäller windows update. Finns det ingen beta av IE9? har för mig att jag sett det på nätet nånstans

Här kan man testa IE9: Internet Explorer 9: Platform Demos

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att Chrome är ett rätt självklart val för gemene användare. När mamma frågade mig om webläsare sa jag att jag använder Opera, men att Chrome är det hon ska ha. Firefox ser jag tyvärr faktiskt ingen nytta med om man inte gräver ned sig alldeles för att göra det "sitt eget". Chrome ÄR ju snabbare och mer säker än Firefox, någonting min mamma bryr sig mer om än tillägg. Opera är fortfarande det självklara valet för mig dock, men för att se de stora fördelarna med läsaren bör man använda det ett tag och så att säga "utnyttja den fullt ut" (mail, kanaler, mouse gestures mm), är man bara ute efter en snabb läsare som alternativ till Internet Explorer rekommenderar jag istället Chrome.