Intel lanserar Atom för tablets och mobiltelefoner

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Atom för tablets och mobiltelefoner

Plattformen Moorestown är Intels senaste satsning på surfplattor, mobiltelefoner och andra portabla enheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta är en grym utveckling. Synd bara att inte AMD kan vara framme att konkurrera. Hade velat sett dem här.

Nu kanske vi kommer kunna se lite grymma mini-tablets med nedbantat windows 7. Dem maskinerna kommer förgöra allt vad iPad har att komma med.

Möjligen kan detta bli starten på 720p visning i telefoner. Jag ser fram emot telefoner med t ex 4" 1280x720 skärm och denna cpu.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Ja jäklar vilken fart det har tagit på mobilsidan alltså. Nu behövs det bra batterier bara som kan ge lite mer kräm till alla strömätande delar. Känns lite som ett steg tillbaka när vissa smartphones bara klarar en dag om ens det i drift utan laddning.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Atom är väl en x86-processor? Det känns konstigt att fortsätta utveckla den när det finns bättre lämpade alternativ.. (för mobila enheter)

update: det är inte konstigt ur ett ekonomiskt perspektiv antar jag..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Atom är väl en x86-processor? Det känns konstigt att fortsätta utveckla den när det finns bättre lämpade alternativ..

intel vill tjäna pengar, och gör det där de kan. som alla andra företag.

haha, intel MSIC = i M sic
( I am sick)

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Undra vilket år en "hand held" av någon sort får, includes the classic games Crysis!

Permalänk
Medlem

haha standbytid på 10 timmar! Vet ju inte om man ska skratta eller gråta. Hoppas att det blir ändringar i det... för dom som ska ha den

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Undra vilket år en "hand held" av någon sort får, includes the classic games Crysis!

Självklart maxat med 1920x1080 upplösning med 60fps

Trevlig utveckling detta! Enda som behövs nu är ju att grejerna klarar att vara igång nonstop i mer än en dag, vilket betyder 100% load dygnet runt, sen en standby på typ en vecka.

Permalänk
Medlem

X86 hör inte hemma hos mobiltelefoner. Det är en gammal arkitektur som är på tok för tung för såna här enheter. För batteritiden är det nog betydligt bättre att vidareutveckla ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emerlu:

X86 hör inte hemma hos mobiltelefoner. Det är en gammal arkitektur som är på tok för tung för såna här enheter. För batteritiden är det nog betydligt bättre att vidareutveckla ARM.

Instämmer. Ska bli trevligt att se Qualcomms tvåkärniga variant som förhoppningsvis lanseras senare i år.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av emerlu:

X86 hör inte hemma hos mobiltelefoner. Det är en gammal arkitektur som är på tok för tung för såna här enheter. För batteritiden är det nog betydligt bättre att vidareutveckla ARM.

Jag tycker det framgår relativt klart i artikeln att det rör sig om en MISC och att man optimerat för låg strömförbrukning. Så vad syftar du på egentligen?

Tror nog att killarna på Intel kan sina saker.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Synd att AMD inte längre verkar utveckla Geode SOC.

Visa signatur

M.v.h. Jonathan Johansson

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

haha standbytid på 10 timmar! Vet ju inte om man ska skratta eller gråta. Hoppas att det blir ändringar i det... för dom som ska ha den

10 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

haha standbytid på 10 timmar! Vet ju inte om man ska skratta eller gråta. Hoppas att det blir ändringar i det... för dom som ska ha den

10 dagar läser jag

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag tycker det framgår relativt klart i artikeln att det rör sig om en MISC och att man optimerat för låg strömförbrukning. Så vad syftar du på egentligen?

Tror nog att killarna på Intel kan sina saker.

Atom Z600-serien, styrkretsen MP20 och signalprocessorn MSIC

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag tycker det framgår relativt klart i artikeln att det rör sig om en MISC och att man optimerat för låg strömförbrukning. Så vad syftar du på egentligen?

Tror nog att killarna på Intel kan sina saker.

Även om man har reducerat antalet instruktioner och optimerat dessa så kommer man väl inte ifrån att den är baserad på x86 och således att den ska vara bakåtkompatibel med de mera kraftfulla processorerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

haha standbytid på 10 timmar! Vet ju inte om man ska skratta eller gråta. Hoppas att det blir ändringar i det... för dom som ska ha den

Gråta för att du läser så jäkla dåligt, det står 10 dagar.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Det är väl bara bra att börja utmana ARMs monopol på den mobila marknaden. Och Intel har resurserna som krävs helt klart.

Permalänk
Skrivet av onYYx:

haha standbytid på 10 timmar! Vet ju inte om man ska skratta eller gråta. Hoppas att det blir ändringar i det... för dom som ska ha den

Skrivet av Fire_Ice:

Gråta för att du läser så jäkla dåligt, det står 10 dagar.

Det stod 10 timmar ursprungligen i artikeln. Nu är det ändrat!

Visa signatur

"Keep burning your bridges as you like, but sooner or later you are going to find out that ash makes for a shitty support system"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

Atom Z600-serien, styrkretsen MP20 och signalprocessorn MSIC

OK, jag é blind, eller som du sa: I AM Sic(k) ... fyndigt
Men den skall fortfarande vara strömsnål. Dessutom är arkitektur inte förbehållet själva processorn utan helhetslösningen så jag var int ehelt fel ute ändå

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Hur varm blir inte processorn som går i 1.9ghz?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

OK, jag é blind, eller som du sa: I AM Sic(k) ... fyndigt
Men den skall fortfarande vara strömsnål. Dessutom är arkitektur inte förbehållet själva processorn utan helhetslösningen så jag var int ehelt fel ute ändå

Det är lätt att läsa fel.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Hur varm blir inte processorn som går i 1.9ghz?...

Den blir ju knappast 90% varmare än en processor på 1Ghz som är industristandard för smartphones i de högre segmenten sedan en tid, om det var så du tänkte. Strömförbrukning/effekt hör ihop med värmeutveckling - klockfrekvensen ökar ju inte värmeutvecklingen i sig självt. Som det lät var ju strömförbrukningen lägre, eller åtminstone inte högre, än tidigare modeller - så naturligtvis lär inte värmeutvecklingen ha utvecklats negativt utifrån processorns specifikationer.

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med stöd för HD-film på en mobiltelefon? Skärmen lär väl knappast ha HD-upplösning och om den hade det, ska man sitta med förstoringsglas för att se detaljerna då? Eller kommer de ha HDMI-kabel så man kan koppla in den till en HDTV? Vi satt och pratade om mobiltelefoner på fikat på jobbet och någon nämnde att nu har de stöd för HD video och alla gapskrattade och såg det som ett skämt, totalt urlöjligt, varför skulle man någonsin behöva det på en mobiltelefon med pytteliten skärm tyckte vi.

Permalänk

meek...änu ett segment som intel går in i. dom har musklerna att krossa alt motstånd tyvärr...får hopas att intel äntrande på mids(or whatevah.) pressar priserna..

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Vad är meningen med stöd för HD-film på en mobiltelefon? Skärmen lär väl knappast ha HD-upplösning och om den hade det, ska man sitta med förstoringsglas för att se detaljerna då? Eller kommer de ha HDMI-kabel så man kan koppla in den till en HDTV? Vi satt och pratade om mobiltelefoner på fikat på jobbet och någon nämnde att nu har de stöd för HD video och alla gapskrattade och såg det som ett skämt, totalt urlöjligt, varför skulle man någonsin behöva det på en mobiltelefon med pytteliten skärm tyckte vi.

Min gissning är att den funktionen främst är till för pekplattor och dylikt.

Sedan är ett problem att folk gärna vill ha samma format överallt så filer är enkla att flytta, varvid man skulle kunna tänkas spela upp hdfilm på en liten display där det skalas ner på något sätt.

Nu har jag själv bara gamla mobiler, men jag tyckte det var omständligt att behöva konvertera dem före. (nu räckte i o.f.s. inte minnet annars, eller så tog det så lång tid att skicka datan)

Annars gött att utvecklingen går framåt om inte minst så kan de säkerligen göra en liten slöare modell som har ännu bättre batteritid, då jag tycker den är överdrivet lite för många mobiler idag. (för att man använder dem så mycket mer än att bara ringa)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vad är meningen med stöd för HD-film på en mobiltelefon? Skärmen lär väl knappast ha HD-upplösning och om den hade det, ska man sitta med förstoringsglas för att se detaljerna då? Eller kommer de ha HDMI-kabel så man kan koppla in den till en HDTV? Vi satt och pratade om mobiltelefoner på fikat på jobbet och någon nämnde att nu har de stöd för HD video och alla gapskrattade och såg det som ett skämt, totalt urlöjligt, varför skulle man någonsin behöva det på en mobiltelefon med pytteliten skärm tyckte vi.

Det kan man ju alltid insistera på, men verkligheten kommer snabbt ikapp. Pixeltäthet ger ju en ökad kvalitet på bilden - och med telefoner med allt större skärmar så faller det sig naturligt att man vill utnyttja tillfället till att inte bara erbjuda en stor skärm, utan en så vass sådan som möjligt.

Permalänk

Eftersom mobilerna inte direkt behöver krympa så mycket mer nu när tegelstenslurarna är ett avslutat kapitel i historien, så kanske man kan klämma in ett större batteri/ två stycken..

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk

Jag tror ändå mer på ARM designen. Verkar dock som att den hålls tillbaka av dom stora jättarna?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Vad är meningen med stöd för HD-film på en mobiltelefon? Skärmen lär väl knappast ha HD-upplösning och om den hade det, ska man sitta med förstoringsglas för att se detaljerna då? Eller kommer de ha HDMI-kabel så man kan koppla in den till en HDTV? Vi satt och pratade om mobiltelefoner på fikat på jobbet och någon nämnde att nu har de stöd för HD video och alla gapskrattade och såg det som ett skämt, totalt urlöjligt, varför skulle man någonsin behöva det på en mobiltelefon med pytteliten skärm tyckte vi.

Ja det mest logiska är väl att det finns anslutningsmöjligheter till en TV eller annan skärm.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro