Windows 7 mer energisnålt än Ubuntu 10.04

Permalänk
Melding Plague

Windows 7 mer energisnålt än Ubuntu 10.04

Färska tester visar att den populära Linuxdistributionen Ubuntu i många fall ökar energiförbrukningen jämfört med Windows 7. Resultatet är kortare batteritid för bärbara datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Intressant att skillnaden var såpass stor ändå.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Intressant att skillnaden var såpass stor ändå.

Lenovo Thinkpad T61 är lite äldre, och kanske vanligare, så tror utvecklarna inte har kunnat hinna optimera lika bra som thinkpaden..

1watt är inget som jag tror märks på batteritiden heller (thinkpaden)

och om du är redo och betala 1000kr för 1watt mindre, be my guest

Sen kan man diskutera eee pc'n, men tror att Ubuntu kommer att optimeras bättre för netbooks..

Varför testade dom inte Ubuntu Netbook Edition? sägs att den är bättre optimerad för Netbooks

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Det är måste ju vara drivrutinsproblem, vilket lättast ses i det andra testet som visade mycket mindre skillnad mellan operativsystemen jämfört med det första testet.

Jag hade inte heller brytt mig så mycket om Linux då användarna bara består av (höftade) 1%. Det är ändå väldigt synd.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Är väl ett ganska välkänt fenomen, att du får lägre batteritid under Linux på bärbara. Förmodligen på drivrutiner etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rawet:

och om du är redo och betala 1000kr för 1watt mindre, be my guest

Det intressanta är väl snarare att batteritid inte verkar vara något argument mot windows?

Permalänk
Medlem

Hehe, flash lär ju vara den största boven. Jag skyller på adobe.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Detta är med största sannolikhet Noveaus fel och Ubuntus inställning att inte köra binary blobs (vilket är bra).

Noveau är ju så mycket beta alfa snapshot som det bara kan bli, just börjat fungera

ATis öppna driver (fglrx?) är väl lite bättre, men fortfarande inte bra. Men med lite tid (3-5 år) kommer nog Noveau/fglrx att mogna. Dock mognar de nog aldrig ifrån binärerna. Dock väldigt synd att inte Nvidia hjälper Noveau vilket jag tror kommer få det projektet på knäna när de 2-3 drivande programmerarna inte orkar mer.

Å förresten, mer Linux i Sweclockers för folket!

Permalänk
Medlem

Inte det minsta förvånad då allt handlar om mjukvaran och drivrutiner, hade linux haft lika bra drivrutiner och support från tillverkare skulle nog skillnaden vara ännu mindre.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Hedersmedlem

Det hade varit intressant om de hade optimerat båda OS'en så mycket som möjligt, jag undrar vilket som hade vunnit?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Det hade varit intressant om de hade optimerat båda OS'en så mycket som möjligt, jag undrar vilket som hade vunnit?

Definitivt Ubuntu, med tanke på att man kan plocka bort i stort sett allting där. Windows behöver ju en hel del grejer för att hålla sig på fötter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vexo:

Detta är med största sannolikhet Noveaus fel och Ubuntus inställning att inte köra binary blobs (vilket är bra).

Situationen blev ju dock ännu värre när man jämför system med nvidias egna drivrutiner (och nvidia har ju traditionellt sett gott linuxstöd (även om linuxdrivrutinernas version var äldre)). Fglrx är för övrigt inte öppen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att den största orsaken är Nvidias drivrutiner. De må ha rätt så bra prestanda jämfört med Windows-drivrutinerna, men de har haft stora problem med strömsparning som jag antar inte är helt åtgärdade än. Skillnaden för netbooken måste ju bero på att PowerMizer av någon anledning inte fungerade, för grafikkortet är egentligen det enda som kan förklara den stora skillnaden. Det skulle vara intressant att se en liknande jämförelse med Intel- eller AMD-grafikkort också.

Permalänk
Skrivet av LimEJET:

Definitivt Ubuntu, med tanke på att man kan plocka bort i stort sett allting där. Windows behöver ju en hel del grejer för att hålla sig på fötter.

Det är lättare att plocka bort saker i ubuntu ja. Men det går om man vill i win7 också;)

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimEJET:

Definitivt Ubuntu, med tanke på att man kan plocka bort i stort sett allting där. Windows behöver ju en hel del grejer för att hålla sig på fötter.

Ok, du plockar bort "allt" och får bättre batteritid, men sedan kan du inte göra så mycket mer

Denna typ av spekulerande är helt meningslös. Det går att stänga av en hel del tjänster även i Windows 7 och de som är kvar har säkert sin funktionella motsvarighet i Ubuntu.

Skrivet av helmesjoe:

Varför vill man ens ha ubuntu?... Enda anledningen jag kommer på är i så fall om det nu är mindre prestandakrävande och att man då kan välja bort ALLA fördelar Windows 7 har och ta Ubuntu (eller att man bara helt enkelt är för snål för att lägga lite pengar på ett RIKTIGT OS).. (;

Jag har använt både Ubuntu 9.04 och Windows 7 Enterprise på min Compaq Mini 110c Netbook. Den har en Atom processor på 1.0GHz och 1GB RAM och mina erfarenheter är att Windows 7 är rappare och strömsnålare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

De testar alltså hur mycket energikrävande de är när de är anslutna till eluttaget.
Hade ju varit intressant om de även hade mätt batteritiden vid batteridrift och jämfört.

Finns även specialanpassade distributioner såsom Ubuntu Netbook Remix eller Eeebuntu som förmodligen ger bättre resultat för netbooken då de är specialanpassade just för den hårdvaran. Men som det står i artikeln så jämförs operativsystemen otweakade. Går säkert att anpassa både windows och ubuntu så att de ger lägre energiförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

De testar alltså hur mycket energikrävande de är när de är anslutna till eluttaget.
Hade ju varit intressant om de även hade mätt batteritiden vid batteridrift och jämfört.

Finns även specialanpassade distributioner såsom Ubuntu Netbook Remix eller Eeebuntu som förmodligen ger bättre resultat för netbooken då de är specialanpassade just för den hårdvaran. Men som det står i artikeln så jämförs operativsystemen otweakade. Går säkert att anpassa både windows och ubuntu så att de ger lägre energiförbrukning.

Dessutom så måste man för att ubuntu ska fungera vettigt göra ett antal uppdateringar (från originalinstallationen på 700mb). Känns iaf som att windows lägger in mer drivrutiner etc i sin standardinstallation.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Windows 7 är det bästa operativsystemet sedan länge enligt mig.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Kan förstå varför vissa använder Linux, men sedan win7 kom vilket i princip är UNDERBART så ser jag personligen inget ryck på att köra linux.
Mina resonemang är följande:
Windows and plug and play du installerar och allting sköter i princip sig själv.
Snabb installation och inget krångel.
Bra uppdateringar till mjukvara, hårdvara.
Mer program.
Systemet flyter på väldigt bra.
Windows 7 är extremt stabilt och har även bra stöd för äldre program.

Visst kostar det pengar men man betalar för det man får vilket är i mina ögon det bästa operativsystemet någonsin.

Citat av borttaget inlägg raderat.
Permalänk
Medlem

På min EEE 901 så räcker batteriet mycket längre i Windows XP än Ubuntu. Men jag föredrar Ubuntu trots det...

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Riktigt OS?

Skrivet av helmesjoe:

Varför vill man ens ha ubuntu?... Enda anledningen jag kommer på är i så fall om det nu är mindre prestandakrävande och att man då kan välja bort ALLA fördelar Windows 7 har och ta Ubuntu (eller att man bara helt enkelt är för snål för att lägga lite pengar på ett RIKTIGT OS).. (;

Nu vet jag inte hur mycket du vet om Linux och Windows. Dina argument och uppfattningar skriker tyvärr om okunskap.

En av fördelarna med att köra Linux är att det ger dig full kontroll över din dator. När du kör Windows så är det inte du som har kontrollen. Även om du gärna vill tro att du har kontrollen så är det egentligen Microsoft som håller tyglarna. De har installerade bakdörrar så de kan pusha ut vilka uppdateringar som helst. Dessa uppdateringar kan göra vad som helst Microsoft vill att de ska göra.

De visar inte sin källkod så man har ingen aning vad som pågår i ditt operativsystem. Går något sönder så får du inte fixa det. Du måste vänta på att Microsoft går och gör det åt dig. Något som oftast kan dröja månader. Nyligen så patchade de ett säkerhetshål som har existerat i alla 32-bitars versioner av Windows sedan 17 år tillbaka. De har blivit uppmärksammade om säkerhetshålet innan men har inte valt att patcha. Källa:
Microsoft confirms 17-year-old Windows bug - Computerworld

Detta kan liknas till att du köper en stol och ena benet går sönder på stolen. Du får dock inte skruva tillbaka det. Microsoft ger dig inte källkoden utan bara den kompilerade källkoden. Du har inte någon kontroll över det DU HAR KÖPT.

Större företag kör hellre Linux på sina servrar pga. det är ett riktigt OS där du har ordentlig kontroll över dina system. Tror du Google väljer att köra Windows på sina servrar? Det finns lite olika anledningar till varför de inte använder Windows.

Jag kan fortsätta i en evighet om detta. Jag hoppas du tänker om nästa gång du väljer att smutskasta något och inte sitter på rätt fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Ja, varför köra något så smidigt som ett PnP-OS i form av Windows 7 eller Mac OSX när man alldeles själv kan få kompilera sina egna saker i en mysig terminal ett par timmar medan man surfar i lynx för att hitta rätt rad att skriva?

Installera PS3 Media Server på en Windowsdator: Next -> Next -> Finish
Installera PS3 Media Server på en Mac OSX-dator: cmd + c -> cmd + v
Installera PS3 Media Server på en linuxdator: HowTo: Install the very latest MPlayer under Jaunty Jackalope - Ubuntu Forums

Men du har rätt, det är anpassningsbart! Vi andra håller käften

Du kan även kompilera saker i Windows. Du kan knappast jämnföra installationen av ett förkompilerat program i Windows mot ett icke kompilerat program i Linux. Vad som vore en bra jämnförning är hur skillnaderna är mellan båda operativen när man väl installerar förkompilerad mjukvara.

T. ex. installera senaste VLC på Ubuntu 10.04 Lucid Lynx.

Öppna terminalen, skriv sudo apt-get install vlc. Tryck ja för att bekräfta om du verkligen vill installera. Det är allt som krävs.

Det finns till och med en App store i Ubuntu 10.04 där du kan söka på program och bara trycka installera.

Med Windows måste du Googla fram programmet. Ladda ner det installationsfilen. Få upp setup:en och trycka igenom Next, Next, Next och Finish. Ibland är det också att man måste läsa vad installationen gör för det finns folk som vill trycka in olika andra program som du inte vill ha. T. ex. ASK Toolbar for iexplorer när man installerar uTorrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

Jag vet inte om du har försökt att cadda i Ubuntu någon gång?
Visst Ubuntu i all ära men windows 7 är ett mycket bra operativsystem.

"likaså personer som kräver speciella program för sina datoraktiviteter."

Om t ex AutoCAD fanns till Ubuntu, tror du det då skulle vara svårare att cadda i Ubuntu?

Tycker det är otroligt skönt med ett operativsystem som går ENKELT att skräddarsy efter mina behov. Finns mycket möjligheter, speciellt om man har flera datorer (SSH). Om det man främst vill göra är att spela och använda sina windowsprogram, då ska man nog inte använda Linux men inte heller riktigt påstå att man ärligt försökt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Windows 7 äger, och jag är inte alls förvånad över resultatet. Då W7 har överraskat mig gång på gång.
Microsoft har verkligen lyssnat på användarna och fått till ett OS som är riktigt bra.

Linux användarna har länge tjatat om "Hur-orkar-ni" fenomenet, och det skulle vara skönt att "dom" fattade att den tiden är över.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Kan förstå varför vissa använder Linux, men sedan win7 kom vilket i princip är UNDERBART så ser jag personligen inget ryck på att köra linux.
Mina resonemang är följande:
Windows and plug and play du installerar och allting sköter i princip sig själv.
Snabb installation och inget krångel.
Bra uppdateringar till mjukvara, hårdvara.
Mer program.
Systemet flyter på väldigt bra.
Windows 7 är extremt stabilt och har även bra stöd för äldre program.

Visst kostar det pengar men man betalar för det man får vilket är i mina ögon det bästa operativsystemet någonsin.

Allt det där förutom måhända mer program kan även appliceras på Ubuntu. Nu vet jag inte om det finns någon rådata för antalet program för Windows kontra Linux (vilket du förmodligen inte heller vet) så det skulle vara lönlöst att spekulera kring detta.

Visst, spelar man spel och/eller sitter i andra fåtal populära program som inte finns till Linux så, visst.

Permalänk
Medlem

Jag använder Linux på min bärbara pga det ger högre prestanda + den kortare boot tiden. Tråkigt att batterietiden är sämre än W7 när den hade kunnat vara bättre (drivrutiner osv).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ws0d:

Du kan även kompilera saker i Windows. Du kan knappast jämnföra installationen av ett förkompilerat program i Windows mot ett icke kompilerat program i Linux. Vad som vore en bra jämnförning är hur skillnaderna är mellan båda operativen när man väl installerar förkompilerad mjukvara.

T. ex. installera senaste VLC på Ubuntu 10.04 Lucid Lynx.

Öppna terminalen, skriv sudo apt-get install vlc. Tryck ja för att bekräfta om du verkligen vill installera. Det är allt som krävs.

Det finns till och med en App store i Ubuntu 10.04 där du kan söka på program och bara trycka installera.

Med Windows måste du Googla fram programmet. Ladda ner det installationsfilen. Få upp setup:en och trycka igenom Next, Next, Next och Finish. Ibland är det också att man måste läsa vad installationen gör för det finns folk som vill trycka in olika andra program som du inte vill ha. T. ex. ASK Toolbar for iexplorer när man installerar uTorrent.

undrar vad min mormor hade valt..... När vi ändå jämför, kan du inte installera alla spel och så ser vi vem som fortast kommer igång och vem som får bäst prestanda?

För alla vanliga personer så är ju Windows det ända rätta. Jag är otroligt anti linux och skulle gärna få ett pm svar på vad vi kan göra i linux som INTE går i windows 7.

Tycker iaf denna nyhet understryker hur fånigt det är att säga att linux är bättre, är för mycket som är sämre uppenbarligen.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Det finns inget som är "bäst". För vissa är Windows ett bättre val, för andra är GNU/Linux det givna valet.

Den som tycker annat är ett troll och dessa ska man inte mata har jag hört.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det finns inget som är "bäst". För vissa är Windows ett bättre val, för andra är GNU/Linux det givna valet.

Den som tycker annat är ett troll och dessa ska man inte mata har jag hört.

när är linux ett bättre val, något litet konkret bara? jag vet så lite om linux, så ge mig något så jag blir tyst =P

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB