Seagate mot 3 TB hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Seagate mot 3 TB hårddisk

Lagringsjätten Seagate väntas släppa åtminstone en hårddisk med 3 TB utrymme i år. Inledningsvis handlar det om en servermodell, men det finns inga hinder för att samma storlek även ska hitta till vanliga persondatorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

600GB per skiva, inte illa.

Ser nu att det _kan_ röra sig om 750GB per skiva. Ska bli spännande att se vad som gäller. HAMR gör det möjligt iaf.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Gillar bilden.. "Seagate.. IN SPAAACE"

Är nyfiken dock, är det någon som fyller sina 2 TB-diskar? Jag har problem med att fylla mina 800 GB lagring. Men sen brukar jag rensa rätt ofta...

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett att de satsade på snabbare hårddiskar istället för att öka lagringskapaciteten. Hur många behöver egentligen fler terabytes utrymme. Jo de som håller på med torrents och andra olagligheter. Om det är hemmabruk vi talar om.

Permalänk

En sån i varje sataport på moderkortet så har man äntligen plats med alla sina semesterbilder på datorn;)

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Gillar bilden.. "Seagate.. IN SPAAACE"

Är nyfiken dock, är det någon som fyller sina 2 TB-diskar? Jag har problem med att fylla mina 800 GB lagring. Men sen brukar jag rensa rätt ofta...

Har 2tb totalt och har ca 500gb ledigt. När jag spelar in filmer eller animerar tar det grymt mycket plats.
8mb per frame med ca 25 frames per sekund tar otroliga mängder plats när man väl börjar jobba med lite längre animeringar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Gillar bilden.. "Seagate.. IN SPAAACE"

Är nyfiken dock, är det någon som fyller sina 2 TB-diskar? Jag har problem med att fylla mina 800 GB lagring. Men sen brukar jag rensa rätt ofta...

min 1TB disk har bara 400MB kvar, varit så i snart ett år nu tar bort lite nu och då och lägger till nytt, delade ocksp min 500gb disk i två delar, en av dom delarna är nu full den me (200gb av 240gb som är på den)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Smurfn:

Jag hade gärna sett att de satsade på snabbare hårddiskar istället för att öka lagringskapaciteten. Hur många behöver egentligen fler terabytes utrymme. Jo de som håller på med torrents och andra olagligheter. Om det är hemmabruk vi talar om.

Eftersom du nu inte verkar veta det så betyder tätare lagring (mer data per skiva) att disken blir snabbare då den kan läsa mer per varv skivan snurrar. Om man bortser från att spåren i skivorna antagligen blivit smalare och därmed flera skulle en 7200rpm-disk med 500gb-plattor vara dubbelt så snabb som en 7200rpm-disk med 250gb-plattor.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Jag hade gärna sett att de satsade på snabbare hårddiskar istället för att öka lagringskapaciteten. Hur många behöver egentligen fler terabytes utrymme. Jo de som håller på med torrents och andra olagligheter. Om det är hemmabruk vi talar om.

Håller med om snabbare diskar.
Sen är det ju bra när det kommer större diskar också, för oftast
sjunker priserna på de mindre diskarna då, och det gynnar folk
som inte behöver jättestort lagringsutrymme.

Skadar ju heller inte att ha plats för backup av data.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Gillar bilden.. "Seagate.. IN SPAAACE"

Är nyfiken dock, är det någon som fyller sina 2 TB-diskar? Jag har problem med att fylla mina 800 GB lagring. Men sen brukar jag rensa rätt ofta...

Jag har typ 8-6% ledigt på BÅDA mina 750 giggare. Så de skulle sitta fint me fler och större hårdiskar.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Eftersom du nu inte verkar veta det så betyder tätare lagring (mer data per skiva) att disken blir snabbare då den kan läsa mer per varv skivan snurrar. Om man bortser från att spåren i skivorna antagligen blivit smalare och därmed flera skulle en 7200rpm-disk med 500gb-plattor vara dubbelt så snabb som en 7200rpm-disk med 250gb-plattor.

Såg jag fel eller är det inte en 3TB disk det handlar om? Större diskar är oftast långsammare än mindre. Men, det borde ta mindre tid för läshuvudet att söka igenom datan om den ligger tätare, som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Jag hade gärna sett att de satsade på snabbare hårddiskar istället för att öka lagringskapaciteten. Hur många behöver egentligen fler terabytes utrymme. Jo de som håller på med torrents och andra olagligheter. Om det är hemmabruk vi talar om.

Sist jag kollade är inte nedlastning med torrent teknik olagligt... många speltillverkare använder torrenter för att lätta på servertrycket när man delar ut programvaran och uppdateringar.. tex det finns oändliga mängder lagligt material tilgängligt via torrent teknik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Jag hade gärna sett att de satsade på snabbare hårddiskar istället för att öka lagringskapaciteten. Hur många behöver egentligen fler terabytes utrymme. Jo de som håller på med torrents och andra olagligheter. Om det är hemmabruk vi talar om.

Det beror givetvis på hur man använder datorn. Använder man den till nöjesmaskin för spel så är ju flera Tb utrymme rätt mycket för de flesta. Men håller man på med tex digitalt skapande så fyller man upp det mesta ganska fort. Samma sak när man jobbar med enorma beräkningar vilket också kan leda till fet data output.

Dessutom, när man ökar lagringskapacitet för varje skiva i disken så blir den snabbare.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Hårddiskar kan aldrig bli för stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

Sist jag kollade är inte nedlastning med torrent teknik olagligt... många speltillverkare använder torrenter för att lätta på servertrycket när man delar ut programvaran och uppdateringar.. tex det finns oändliga mängder lagligt material tilgängligt via torrent teknik...

Det påstod jag aldrig heller. Det är dock inte så svårt att inse att 99.99% av all torrent trafik är av olagligt material. Inte för att jag bryr mig men nu handlade det om lagring (3TB diskar) och dess användningsområde.

Permalänk
Skrivet av Smurfn:

Jag hade gärna sett att de satsade på snabbare hårddiskar istället för att öka lagringskapaciteten. Hur många behöver egentligen fler terabytes utrymme. Jo de som håller på med torrents och andra olagligheter. Om det är hemmabruk vi talar om.

Precis samma argument var populärt här emot 80 & 120 GB hårddiskarna när de var populära.
Och slutsatsen man kan dra att kommer en bra tid framöver behöva ha större hårddiskar då allt kommer ta större plats. Det som skulle kunna hindra denna utvecklingen är om internethastigheten inte fortsätter att öka, varvid det kan bli svårt att fylla hårddiskarna.

Annars jag är fascinerad över att hur "alla program" kraftigt ökar i storlek utan att programmet nämnvärt blir så mycket bättre mellan varje version. Mer bloated skulle man kunna säga, men samtidigt så kostar det inte mycket att skicka med extra saker som kan vara bra för någon.

Så jag tycker detta är trevligt speciellt att det börjar gå med så att det räcker med en lagringshårddisk för många.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av Smurfn:

Det påstod jag aldrig heller. Det är dock inte så svårt att inse att 99.99% av all torrent trafik är av olagligt material. Inte för att jag bryr mig men nu handlade det om lagring (3TB diskar) och dess användningsområde.

98,33% av all statistik är påhittad.

och jo, det påstod du.

Permalänk

Ja framtids säkert då en full hd film tar typ 10-20GB.
4st 3TB och 2 ssd på 80GB så är min 800D äntligen klar vem behöver en mediaserver

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asheileon:

Ja framtids säkert då en full hd film tar typ 1-2GB.
4st 3TB och 2 ssd på 80GB så är min 800D äntligen klar vem behöver en mediaserver

FullHD Film tar 1-2gb? Vad tittar du på? Riktigt kvalitets film i 1080p ligger väl på runt 25-30gb?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Jag har 4x1 TB i raid5, blir typ 3 TB lagringsutrymme... Jag har kanske 500 GB kvar max. Det går fort när man har många semesterbilder.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

jag vill ha en 3 tb disk fast en ssd

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Ja framtids säkert då en full hd film tar typ 1-2GB.
4st 3TB och 2 ssd på 80GB så är min 800D äntligen klar vem behöver en mediaserver

Ehm.. Nu tror jag någon har handlat "skojjiga svampar" på ICA.. om en DVD ligger på 4,7Gb, hur kan en FullHD ligga på 1-2..? Om man börjar på ~12Gb och sedan går uppåt så närmar man sig verkligheten..

Permalänk
Skrivet av Smurfn:

Jag hade gärna sett att de satsade på snabbare hårddiskar istället för att öka lagringskapaciteten. Hur många behöver egentligen fler terabytes utrymme. Jo de som håller på med torrents och andra olagligheter. Om det är hemmabruk vi talar om.

Det finns redan snabba diskar i SSD (t.ex. 40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA - Inet.se eller 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA, RETAIL - Inet.se).

Det finns oxå mekaniska diskar som är lite snabbare än de stora mekaniska diskarna, de är visserligen inte alls prisvärda men de finns om du tvunget måste ha en mekanisk disk med lite bättre prestanda, (600GB Western Digital VelociRaptor 10KRPM SATA III - Inet.se).

När det gäller mekaniska diskar är det bättre för prestanda med större diskar har, de har som redan nämnts högre datatäthet och därmed högre överföringshastghet. Det går oxå att short-stroka en mekanisk disk. Se t.ex. på ett benchmarkresultat för Samsung F3 i HD Tach..

...gnm att bara använda den första delen av disken får du högre överföringshastighet än om du använder hela disken (istället för att använda hela 500 GB-utrymmet här med medelhastighet på 117 MB/s skulle du t.ex. kunna använda 200 GB med medelhastighet på 136 MB/s. Accesstiden blir oxå bättre hju mindre yta av disken du använder (mindre yta som läs-/skrivarmen måste förflytta sig i medel för varje förfrågan).

Permalänk
Skrivet av Mupp3n:

FullHD Film tar 1-2gb? Vad tittar du på? Riktigt kvalitets film i 1080p ligger väl på runt 25-30gb?

Skrivet av AtreX:

Ehm.. Nu tror jag någon har handlat "skojjiga svampar" på ICA.. om en DVD ligger på 4,7Gb, hur kan en FullHD ligga på 1-2..? Om man börjar på ~12Gb och sedan går uppåt så närmar man sig verkligheten..

Ha, sorry blev först sur över det ni skrev sen såg jag att jag glömt mina 0'or tack för rättelsen

Permalänk
Medlem

Tycker dom ska satsa på livslängt också, mina gamla hårddiskar dog som flugor allihop nyligen, vart av med grymt mycket viktigt. Dom var dock ganska gamla som sagt, kanske har ett bästföredatum sen smäller dom på ett eller annat sätt får lämna in dom för recovery när man blir rik eller så :S

Iaf, sitter med 3st Spinpoint F1 1TB som inte är långt ifrån fyllda med spel, bilder, photoshopbilder & 3dsmax filer etc, använder min dator till allt, 40" tvskärm och tvkort som jag spelar in serier varje dag, lägger in filmer, programmering tar också upp en hel del, många backups behövs...

Större hårddiskar resulterar ju i mer dataförlust om dom går åt helvete, dock minskar dom temperaturer samt ökar luftflödet till andra komponenter i burken... Laptops är det väll ok för om dom gör störra diskar, 3tb blir då ganska mycket...

Permalänk
Medlem

Enda som är dåligt med så stora diskar är att om de skulle krasha så förlorar man grymt många filer. Är ju säkrare med 3x1TB istället.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

Enda som är dåligt med så stora diskar är att om de skulle krasha så förlorar man grymt många filer. Är ju säkrare med 3x1TB istället.

Jag hade gärna haft ett gäng sånna här i en go RAID 1 config så sitter man säkert sen om dom inte begår kollektivt självmord av nån anledning.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

En gång i tiden var 120 mb mycket utrymme. Det är enbart bra att utvecklingen går framåt, det kommer komma filmer som är i större format än 1080p så nog behövs det större hdd's alltid. Lika så är det skönt att spara bilder etc i bra hög kvalitet.

Dock skulle jag hålla mig borta från seagate och deras firmware problem.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

En gång i tiden var 120 mb mycket utrymme. Det är enbart bra att utvecklingen går framåt, det kommer komma filmer som är i större format än 1080p så nog behövs det större hdd's alltid. Lika så är det skönt att spara bilder etc i bra hög kvalitet.

Dock skulle jag hålla mig borta från seagate och deras firmware problem.

+1.

Tycker inte seagate håller lika hög kvalité som innan de köpte Maxtor...
Har en seagate-disk hemma som är närmare 30 år, och fungerade sist
jag hade igång den datorn (ett par år sedan).

Men bra med större storlekar som sagt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av IceDread:

En gång i tiden var 120 mb mycket utrymme. Det är enbart bra att utvecklingen går framåt, det kommer komma filmer som är i större format än 1080p så nog behövs det större hdd's alltid. Lika så är det skönt att spara bilder etc i bra hög kvalitet.

Dock skulle jag hålla mig borta från seagate och deras firmware problem.

För att vara petig så tror (eller hoppas ivf.) att nästa steg i videoformaten är att gå från ~30 till ~60 FPS istället för en ännu högre upplösning.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |