Permalänk
Medlem

Bästa 5870 kortet?

Har förstått att det kanske inte är så stor skillnad mellan korten,,men ändock en del.
Vissa har tydligen låst volten så det blir klurigt att överklocka, vissa har kontakterna på änden av kortet som gör det svårare att få in kortet i vissa chassin.
Vissa sputar ut varmluften direkt ur datorn, andra in i chassit,,,vissa korts fläktar är tystare än andras.......

Så vilket kort är i allmännhet bäst då?
Min prio är som följer:
jag vill ha ett kort som går att överklocka.
Jag vill helst ha kontakerna på sidan, inte på kortänden.
Jag vill gärna ha så tyst fläkt som möjligt.
Och om det går så vore det kansek bra att få ut luften istället för att det skall ut i chassit!

Så vad väljer jag då?
Som tex dessa 2:
Sapphire Radeon HD5870 Vapor-X HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

XFX Radeon HD5870 HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Vad är skillnaden igentligen???

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

XFX kortet är ett referenskort. Sapphire kortet är överklockat samt har deras Vapor-X kylare. Personligen köper jag alltid referenskort.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Helt fel,
kolla in detta nya powercolor kort, PCS ++ (notera två plus)
Frekvens av 950mhz istället för standard 850

Komplett.se - PowerColor Radeon HD 5870 1GB GDDR5

Permalänk
Medlem

själv har jag xfx's XXX kort som ligger på 975mhz? bör va snabbast? sen är det inte så svårt å bara dra en liten saki sak så går den upp te 900 om man nu känner för det.

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk

Med tanke på att han hade prio ett att det skulle gå att överklocka så spelar det ingen roll om det är fabriksklockat, kanske tom billigare om han köper det i referensdesign och sen klockar sj imo.

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimjim10:

Med tanke på att han hade prio ett att det skulle gå att överklocka så spelar det ingen roll om det är fabriksklockat, kanske tom billigare om han köper det i referensdesign och sen klockar sj imo.

Exakt, känns ganska orelevant att det då är fabriksöverklockat, känns inte som att det är så svårt att fixa det själv så varför betala extra för det?

Men hur var det med volten?, vissa kort har ju den låst, nån som vet vilka?

Lurar lite åt Vaporhållet mest pga av kylningen,,,men den blåser ut varmluften i chassit va?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Lurar lite åt Vaporhållet mest pga av kylningen,,,men den blåser ut varmluften i chassit va?

Har du bra chassi spelar det ingen roll.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Avstängd

Köp referens korten.. då är du säker på att få voltage control på kortet... jag skickade efter ett sapphire HD5870 ifrån alina med referens kylaren....

Öppnar kartongen och ser billighets skit kortet.. med annan kylare och borttagen voltage control... PUST!
Bara RMA direkt.. men dom ursäkta sej direkt och skulle fixa det sa dom....
Schysta snubbar på alina i alla fall.....

fattar inte varför dom byter till en bättre kylare och sedan tar bort voltage controllern på dom? idiotiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Helt fel,
kolla in detta nya powercolor kort, PCS ++ (notera två plus)
Frekvens av 950mhz istället för standard 850

Komplett.se - PowerColor Radeon HD 5870 1GB GDDR5

Asus kortet har dock 2GB minne vilket kan göra ganska stor skillnad i vissa situationer. Om det sedan är värt de extra pengarna är en annan femma.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

Köp referens korten.. då är du säker på att få voltage control på kortet... jag skickade efter ett sapphire HD5870 ifrån alina med referens kylaren....

Öppnar kartongen och ser billighets skit kortet.. med annan kylare och borttagen voltage control... PUST!
Bara RMA direkt.. men dom ursäkta sej direkt och skulle fixa det sa dom....
Schysta snubbar på alina i alla fall.....

fattar inte varför dom byter till en bättre kylare och sedan tar bort voltage controllern på dom? idiotiskt...

Hm, vill ju ha voltage controll så klart,,,men en bättre kylare sitter fint också.`

Hur ser man om den har Vc eller inte?

Nån som vet om Vapor har det eller om den är låst?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

På vissa sidor när man kollar på produktinfo för Sapphire 5870 vapor x så står det 850mhz och vissa 875mhz? Är det olika varianter på kortet eller bara fel i produktinfo. Är själv lite sugen på ett vapor nämligen

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Har förstått att det kanske inte är så stor skillnad mellan korten,,men ändock en del.
Vissa har tydligen låst volten så det blir klurigt att överklocka, vissa har kontakterna på änden av kortet som gör det svårare att få in kortet i vissa chassin.
Vissa sputar ut varmluften direkt ur datorn, andra in i chassit,,,vissa korts fläktar är tystare än andras.......

Så vilket kort är i allmännhet bäst då?
Min prio är som följer:
jag vill ha ett kort som går att överklocka.
Jag vill helst ha kontakerna på sidan, inte på kortänden.
Jag vill gärna ha så tyst fläkt som möjligt.
Och om det går så vore det kansek bra att få ut luften istället för att det skall ut i chassit!

Så vad väljer jag då?
Som tex dessa 2:
Sapphire Radeon HD5870 Vapor-X HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

XFX Radeon HD5870 HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Vad är skillnaden igentligen???

Bland icke referens-varianterna tycker jag Vapor-X och PCS++ verkar trevligast. Båda två kyler bättre än referens-kortet, åtminstone direkt på GPUn, med en lägre ljudnivå. Positivt vad gäller överklockning är att med dessa två klarar de flesta att nå 1Ghz på kärnan utan att övervolta, vilket är bra då volten är låst på båda korten. Jag är inte tillräckligt insatt för att veta om det finns något sätt att ta sig runt voltlåset, det är inte omöjligt. Vapor-X finns i två versioner, där den första är något längre och har kontakterna på sidan. Den senare varianten är en cm kortare med kontakterna på ändan.

Personligen hade jag valt ett referenskort, gärna från ASUS, då dessa leder ut värmen ur chassigt ordentligt och möjligheten till övervolt finns = högre klockgräns. Med ASUS får du dessutom med dig bra OC software. 2GB minne behöver du definitivt inte om du inte tänker använda flera skärmar, 1GB orkar med en upplösning på 2560 x 1600 utan problem.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |