Två nvidia, flera skärmar?

Permalänk
Medlem

Två nvidia, flera skärmar?

Hejsan!
Är inte så aktiv här men jag kände att om kompetensen finns så finns den här

Jag har en tanke kring nyttjandet utav två stycken nvidia-gfx kort för att kunna använda flera skärmar.

Jag har 2 st Asus ATi Radeon 4850, jag vill byta ut dessa mot två nvidia kort. Då jag lämnat windows bakom mig och kör Ubuntu behöver jag nvidia då deras drivare är betydligt bättre och skall ha bättre stöd för multipla skärmar.

Förslagsvis två 8800 eller 9800, jag vill inte komma åt SLi för 3d acceleration då mitt moderkort endast stödjer ATi Crossfire, jag vill bara ha mina 3 stycken skärmar inkopplade.

Frågan är då: kan jag använda 2 stycken nvidia kort ändå om jag bara vill använda anslutningarna på kortet för att kunna använda flera skärmar?

Är detta möjligt tror ni? Eller har jag missuppfattat SLI & Crossfire? Om fallet är så, finns det någon annan bra och inte allt för dyr lösning? Vill inte bytta ut hela moderkortet bara för att ha flera skärmar.

Permalänk

Hej! Ska du inte köra SLI så kan du köra med ett primärkort och sedan köra på vilket skitkort som helst bara för att få en skärm till allt annat är slöseri på pengar och ström. Ska du spela så kan du köpa ett dyrare och satsa på ett begagnat 8400 gt eller liknande som kan driv den 3e skärmen.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Hej! Ska du inte köra SLI så kan du köra med ett primärkort och sedan köra på vilket skitkort som helst bara för att få en skärm till allt annat är slöseri på pengar och ström. Ska du spela så kan du köpa ett dyrare och satsa på ett begagnat 8400 gt eller liknande som kan driv den 3e skärmen.

/S

Tack för snabbt svar S!
Så om jag förstått dig rätt, så kan jag plugga i vilka nvidia kort jag vill trots att mitt moderkort bara stödjer ATI crossfire? Samt dessa kort behöver ej vara identiska? då jag bara vill ha flera skärmar som ger större arbets yta? Har jag förstått dig?

Permalänk

SLI är en funktion som får flera grafikkort att jobba som ett. Men även om man inte kan använda SLI så kan man ju självklart använda båda korten som två separata kort. Bara de nyttjar samma drivrutin så ska det inte vara några problem att ha flera kort i datorn.

Permalänk
Skrivet av aresfour:

Tack för snabbt svar S!
Så om jag förstått dig rätt, så kan jag plugga i vilka nvidia kort jag vill trots att mitt moderkort bara stödjer ATI crossfire? Samt dessa kort behöver ej vara identiska? då jag bara vill ha flera skärmar som ger större arbets yta? Har jag förstått dig?

Du har förstått mig rätt, så länge du inte vill utnyttja Sli så behöver du inte ha ett moderkort som stödjer det för att köra 2x nvidia. Du kan tom köra med ett ati kort som andra kort, du ska ändå inte spela på det och då behöver du inga andra drivar än dom inbyggda. Korten behöver heller inte vara identiska då dom inte ska samarbeta på något sätt, dom gör bara sitt jobb de blir tillsagda Så kolla efter det strömsnålaste kortet som second kort och satsa på ett snabbare som primary om du ska spela på det.

/S

Skrivet av SkunkFunk:

SLI är en funktion som får flera grafikkort att jobba som ett. Men även om man inte kan använda SLI så kan man ju självklart använda båda korten som två separata kort. Bara de nyttjar samma drivrutin så ska det inte vara några problem att ha flera kort i datorn.

Jag har kört med både Nvidia och Ati i min dator och det var inga problem. körde Nvidia kortet som physx och korten använde olika drivrutiner. det spelar ingen större roll med andra ord vilken drivrutin kortet använder.

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Underbart SweC'are! Tackar ödmjukast för snabba & informativa svar! Äntligen är koden löst Modertorer kan stänga tråden för jag är hel nöjd!

Tusen Tack! This made my day lads!