EA tar bort onlinefunktion för begagnade spel

Permalänk
Melding Plague

EA tar bort onlinefunktion för begagnade spel

Den som köper ett begagnat spel från EA Sports kan se fram emot att få betala för att spela online, det framgår av den nya satsningen Online Pass.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är väl bäst man låter bli att köpa spelet överhuvudtaget då...

Permalänk
Medlem

EA är överlag värdelösa, så är det bara.
Köp inte deras spel så kanske det blir bättre.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig köpa ett EA spel igen efter jag var med om BC2

Så synd att EA måste göra allt så skit!

Permalänk
Medlem

Duger tydligen inte med att 'bara' få betalt 1 gång per kopia de säljer.

Edit: Fast Steam började ju med detta att låsa spelen för länge sen.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Avstängd

Dom gör det inte saken bättre vare sig det är till dom själva eller användarna. Tycker hela datavärlden börjar balla ur helt

Skrivet av FrooK:

Kommer aldrig köpa ett EA spel igen efter jag var med om BC2

Så synd att EA måste göra allt så skit!

Och vad har hänt dig då?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte köpa några nya spel så länge som spelutgivarna fortsätter med idiotisk DRM. Det finns så många gamla klassiker och bra spel från independent-utvecklare att jag klarar mig utan nya spel från de stora utgivarna. Man måste dra en gräns någonstans, annars är man en kokande groda.

Det är dock synd att jag inte kommer kunna köpa Civilization V pga DRM.

Permalänk
Medlem

Undrar...

Frågan är ju om kostnaden att spela online uppväger försäljningstappet dom kommer att få.

Visa signatur

Ace Clubs 2 | Asus M4A785TD-M EVO DDR3 | AMD PhenomII x2 550 3,1GHz @ x4 3,1GHz | Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 | XFX HD5770 512MB | 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ | Windows 7

Permalänk
Medlem

EA underhåller inte spelen utan ser bara till kortsiktig vinst. Jag verkligen avskyr dem.

Jag funderar flera gånger om jag verkligen vill ha ett spel om det är under EA's baner.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Kasta skiten och lira HoN istället

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rotnin:

Frågan är ju om kostnaden att spela online uppväger försäljningstappet dom kommer att få.

Är du säker på att de kommer få ett (märkbart) sådant?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rotnin:

Frågan är ju om kostnaden att spela online uppväger försäljningstappet dom kommer att få.

Det kommer inte få några följder. Vi som bryr oss om utvecklingen och spel på dator köper inte EAs skitspel ändå. Det är snarare svenssons och white trash amerikaner som köper dem. Undantaget BF:BC2

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd

Tycker det var ett misstag av DICE att skriva på EA. Inte för att Battlefield serien är nån av mina favoritspel

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Tja vill EA ha en massa badwill från EA sports köparna är det inte mig emot.

Bara inte de börjar med DICE spel. Då dessa är mer multiplay orienterade skulle det antagligen bli ramaskri.

Permalänk
Skrivet av Hunter(Swe):

Tycker det var ett misstag av DICE att skriva på EA. Inte för att Battlefield serien är nån av mina favoritspel

håller med fullt ut. blizzard och valve är de enda företag som gäller. plus massa mindre bolag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alibababert:

håller med fullt ut. blizzard och valve är de enda företag som gäller. plus massa mindre bolag.

Blizzard activision menar du`? ^^

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Helt otroligt. har aldrig sett ett företag köra ut sig själva från marknaden så bra som EA gör.
Andra speltillverkare behöver ju inte enns anstränga sig för att gå förbi EA.
Hur många fötter har EA att skjuta sig i?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Synd att det är EA som äger Battlefield-serien, är taggad på BF3 men vi får se hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotnin:

Frågan är ju om kostnaden att spela online uppväger försäljningstappet dom kommer att få.

Problemet är ju det att de redan tjänar noll och ingenting på begagnade spel. När butikerna säljer spel i andra hand kan de behålla alla inkomster för sig själva. Poängen är ju att de vill få konsumenten att köpa nytt istället för begagnat för att det tvingar butikerna att köpa in nya spel, vilket betyder att dem (EA) då faktiskt tjänar pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronolog:

Problemet är ju det att de redan tjänar noll och ingenting på begagnade spel. Allt går till butiken som säljer dem, t.ex Gamestop eller Game. Poängen är ju att de vill få konsumenten att köpa nytt istället för begagnat, eftersom att de då faktiskt tjänar pengar.

Men hur många gånger ska man kunna sälja ett begagnat spel och räkna med vinst?

Permalänk
Medlem

Detta kommer säkerligen att fungera dåligt även för den som köpt spelet i första hand...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RainesX:

Helt otroligt. har aldrig sett ett företag köra ut sig själva från marknaden så bra som EA gör.
Andra speltillverkare behöver ju inte enns anstränga sig för att gå förbi EA.
Hur många fötter har EA att skjuta sig i?

Det skulle väl vara UBI Soft då som retat folk med sitt kopieringsskydd

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Så bra, ännu en anledning att hata det skitföretaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thxsen:

Men hur många gånger ska man kunna sälja ett begagnat spel och räkna med vinst?

Spelbutikernas största inkomst kommer från just begagnade spel, så lönsamt är det verkligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lakej:

Blizzard activision menar du`? ^^

Det är inte samma företag.

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem
Permalänk

För mig att jag hörde om det här för ett tag sen ?
Men det är det här som händer när folk ska ha mer än dem kan omsätta.... men vem vet ea(små bokstäver ) kanske tänker bygga sitt HQ på Mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotnin:

Frågan är ju om kostnaden att spela online uppväger försäljningstappet dom kommer att få.

Det kommer inte få några märkvärdiga konsekvenser. Alla kommer gapa och skrika på forum och med Facebook- och STEAM-grupper men alla kommer handla deras program likt förbaskat i samma frekvens, som inget hade hänt.

Detta är som DRM och alla andra idiotiska drag någon kostymnisse på EA med vattenskalle klurat ihop. Vad är bästa sättet mot piraterna? Tydligen anti-piratskydd, för piraterna har ju dokumenterats "aldrig" kommit förbi något sådant. Att ha SecuRom rullandes för att verifiera ägandet av produkten i fråga har ju varit "otrolig" succé. Varför inte även införa mer onödiga saker som bara faller hinder för vanliga användare - som produktnycklar plus nyckel för att aktivera "nedladdningsmaterial" som finns på skivan plus en nyckel för att komma åt onlineläget?

Det är ganska fantastiskt hur bakåtsträvande och allmänt idiotisk underhållningsindustrin är. Förväntningarna ligger ju alltid i att anpassa marknaden till ens utbud, hellre än det motsatta.

Permalänk
Medlem

Att folk köper begagnat är ett större problem än piratkopieringen för spelföretagen (vad jag läst iaf)
Tycker detta var en smart idé så länge det funkar, går det bättre för spelföretagen kommer det nog bättre spel också, kanske de då kan göra färdiga spel i stället för och bli tvingade att släppa halvklara spel hela tiden

Visa signatur

| Intel 8400 wolfdale @ 4 Ghz | Asus Maximus Formula X38 | Crucial Ballistix 8500 2 Gb | 550W Corsair | Gainward 8800GTS 512mb@ 750 / 2000 | Lian-Li PC-101b |

Permalänk
Inaktiv

Jag ogillar detta men förstår varför EA vill införa det. Då det är EA Sports-spelen som nämns så skulle det kännas rimligt med en kompromiss där begagnade spel köpta första halvåret måste låsas upp. Andra halvan av året försvinner kravet då spelet ändå lär ha sjunkit så pass i pris att konsumenten lika väl kan köpa ett nytt spel. EA Sports-spelen kommer ju ändå ut i ny upplaga varje år så finns ingen större vits att kräva pengar på ett tre år gammalt inaktuellt sportspel.