5850 - PowerColor eller Gigabyte?

Permalänk

5850 - PowerColor eller Gigabyte?

Jag gjorde först ett inlägg i 58xx tråden, men fick inget svar så nu orkar jag inte vänta
Här är en kopia:

Jag kan inte bestämma mig! Ska jag köpa Power Color 5850 eller Gigabyte 5850?

Power Color:
PowerColor Radeon HD5850 PCS+ HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)
techPowerUp :: Powercolor HD 5850 PCS+ Review :: Page 1 / 33

Gigabyte:
Gigabyte Radeon HD5850 DDR5 HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)
My ATI Radeon 5850 review (Gigabyte 5850OC) (custom dual fan model) - techPowerUp! Forums (kunde inte hitta nån annan)
GIGABYTE Radeon HD 5870 1GB GDDR5 (GV587UD-1GD) Video Card Review | Futurelooks - Digital Lifestyle and Technology for the Masses (det är en 5870-review, men den har typ samma kylare iaf)

Det som är det svåra i valet är detta:
PowerColor:
+ Bra kylare
+ Bra strömreglering, har jag läst
+ Man får med MW2
- Tar en del mer plats uppåt, eller åt sidan. Beror på hur man vänder på det. (heatpipes) = kan ta i sidoplåten i på chassiet.
- Har Strömkontakterna där bak, som standardmodellerna = tar mer plats.
Gigabyte:
+ Bra kylare, kanske bättre (två fläktar)
+ Strömkontakter där uppe.
- Finns inga reviews, svårt att hitta info = svårt om man vill ha hjälp.
- Finns inte i lager på datorbutiken just nu, men det kanske inte spelar nån roll. Kanske beställer från inet.

Vad är era tankar kring detta? Powercolor känns bäst för att dom finns det mycket info om o sånt, men powercolor kanske har lite sämre kylare samt att det kanske inte får plats i chassiet. Vad vet jag...

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan tillägga är om Gigabyte-kortet. Har beställt ett sånt själv som kommer på fredag tror jag.
Har läst den tråden på Techpowerup! som du länkar till för ett par dagar sedan. Kortet saknar 2D klock (som gör att den körs i 3D klock konstant = lite varmare och drar mer ström) om den inte har v5 bios eller nyare. Väldigt lätt att uppdatera dock. Gigabyte har en Windows-flashare. Bara köra programmet och den flashar kortet direkt i Windows.
Gigabyte kortet är också UDV som jag tror stod för Ultra Durable Version, som tydligen ska ge mycket bättre överklockningsförmåga samt hjälpa kortet leva längre. Fläkten som sitter på hjälper nog rejält med.
Det pratas dock om en fläktbugg på kortet som kan få den att köra snabbare än vad den ska (mer ljud), men eftersom du är medlem här så använder du säkert också program som Rivatuner eller ATT som man kan fixa egna profiler i så det kan man fixa själv, om de senare biosen inte nu löste problemen dvs.

Kortfattat: tar du gigabytekortet så se till att uppdatera bios för att kortet ska bli optimal.

Skrivet på min iPhone så det är nog massor med felstavningar.

Cod6 finns billigt på g2play.

Permalänk

Tack dör svaret! Fläkthastighet blir nog inget problem. Vill gärna ha mer synpunkter om ni har.
Btw, kan man inte bli av med garantin om man flashar graffe bios?

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Jag har ett PCS och det är väldigt tyst och går svalt, mitt ligger på 30 nu idle, under 60 vid load.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Tack dör svaret! Fläkthastighet blir nog inget problem. Vill gärna ha mer synpunkter om ni har.
Btw, kan man inte bli av med garantin om man flashar graffe bios?

Inte om du uppdaterar med ett bios från tillverkaren. Custom-bios däremot...

Ta mitt (nu döda) HD4870 som exempel. BSOD konstant HELT random så fort den arbeta 10% eller 100%, spela ingen roll. Överklockning gjorde det värre. En biosupdate fixade problemen OCH jag kunde överklocka rätt så rejält med dessutom. Tillverkaren släpper en problemlösare, så varför ska garatin försvinna i.o.m att man använder den? Affären man köpt kortet från vad jag vet retunerar väl dessutom korten till tillverkaren vid garantiärenden?

Permalänk

Hm, ok. Jag tror jag har bestämt mig för Powercolor. Jag måste ju välja nån av dom

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

jag köpte ett powercolor när inet hade kampanj på dem riktigt nöjd!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Hm, ok. Jag tror jag har bestämt mig för Powercolor. Jag måste ju välja nån av dom

Du blir nog inte besviken oavsett vilken du väljer.

Bara av intresse, vad fick dig att välja Powercolor?

Permalänk
Skrivet av Majora:

Du blir nog inte besviken oavsett vilken du väljer.

Bara av intresse, vad fick dig att välja Powercolor?

Det tror jag inte heller, men om man måste välja vill man ju ha det bästa

Det som fick mig att välja Powercolor var kylaren. Den såg stor, tyst o biffig ut

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."