Panik på mitt Multicolor Radeon HD 5770 som vägrar hittas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Töllsjö
Registrerad
Sep 2002

Panik på mitt Multicolor Radeon HD 5770 som vägrar hittas

Tjena, har köpt en dator på komplett i delar, byggde ihop den och allt fungerade utan grafikkortet, så jag fick köra på det inbyggda för att få någon bild.

Problemet är att när jag kör med grafikkortet så är skärmen helt svart, död, visar alltså ingenting.
I Windows så hittar inte enhetshanteraren grafikkortet alls.

Det här är vad jag gjort för att försöka lösa problemet:

1. Kolla ifall PCI-E platserna är okej, har testat att koppla in ett annat grafikkort i dem och det funkar utan problem.
2. Har testat grafikkortet i en kompis låda, och där funkade det så det är alltså inte trasigt.
3. Japp, har dubbelkollat elsladdarna till grafikkortet och allt sitter som det ska göra så det är inte problemet.
4. Har även uppdaterat BIOS för att försöka få det till att funka men utan resultat.
5. Har även resettat BIOS men utan resultat.

Kortet ska funka men vägrar att fungera i min låda, vad kan vara problemet? Börjar få lite lätt panik här nu.

Edit: Slänger med länken på paketet jag köpte så ni kan kolla in delarna.

Komplett.se - PC i delar - AMD Phenom II 945 AM3

Ja, det ser rätt kört ut för dig, men börja med att berätta allting från början...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2008

Du har faktiskt kollat det mesta men pröva att köra ett annat nätagg med dina komponenter. Det hela verkar skumt speciellt eftersom allt på din beskrivning verkar vara helt.

|i7 4770K @ Stock | Phanteks PH-TC14PE | 16GB RAM | Evga GTX 1080 FTW |
|ASrock Z87 Extreme 4 | Samsung 850 EVO 500GB | Nanoxia Deep Silence 1 | Acer XB270HUbprz |
| CentOS in the streets, Arch Linux in the sheets |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Töllsjö
Registrerad
Sep 2002

Jag vet allt känns verkligen skitskumt. Eftersom det funkat i en polares dator så ska det ju funka, testade detta senast igår.
Och komplett borde ju inte sälja en dator med ett nätagg som inte pallar alla komponenter i paketet, fattar ingenting just nu

Ja, det ser rätt kört ut för dig, men börja med att berätta allting från början...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristinehamn
Registrerad
Jan 2002

Finns ingen biosuppgradering till ditt moderkort du kan lägga in? Har du provat montera ur alla grejer o starta det utanför lådan?

Intel 4690K, Asus Z97-P, Sapphire tri-x 290, Corsair 8GB vengeance, asus xonar d2/pm, Cooler Master HAF932, 250GB sata2 samsung spinpoint, HX520W Corsair nätdel, Plextor 128GB M5Pro, Samsung s27a850t, Windows 7 64bit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Testa om du i bios kan välja att dem primärt ska välja pci-e. Ett annat alternativ är att nollställa bios, ta ut batteriet i ca 30 sek och sätt i igen.

Spelriggen: Intel i7 3770K - GTX 1070 - 16GB Minne - ASRock P67 Professional - Samsung 840 240GB - be quiet! 730W - Corsair Carbide Air 540 - Eizo FG2421 - Custom vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Töllsjö
Registrerad
Sep 2002

Har inte monterat ut det ur lådan eftersom det funkar med ett annat grafikkort jag har, fick tanken att det inte borde funka heller isåfall men är inte säker så får väl testa det som sista utväg.

Nollaställa BIOS har jag testat fast inte efter uppdateringen så får testa det med, är öppen för alla förslag för tillfället.