Fel på Grafikkortet eller annat? Hjälp...

Permalänk

Fel på Grafikkortet eller annat? Hjälp...

Ska försöka göra en lång historia kort..

Köpte ny dator från komplett i januari, en sådan man väljer komponenter men som dom bygger ihop (var lite lat och hade tidsbrist)

Startade upp, installerade alla drivrutiner o allt sånt, Great...

Det första jag stötte på kom efter kanske 2 månader när jag efter att ha laddat hem Bad Company 2 och skulle köra igenom det, funkade bra, klarade igenom några banor, sen höjde jag på grafikinställningarna för o få det snyggare o samtidigt kom det en ny patch, iaf efter detta så mitt i en bana så dog det, ljudet laggade till, blev lite konstiga pixlar här o där sen fick jag nån form av bluescreen, att windows stängts av av säkerhetsskäl för att förhindra skada på maskinvara eller nåt sånt meddelande..

Sen gick det nån månad till och då fick jag samma grej när jag såg på tv-serier i Media Player Classic Home Cinema spelaren....Fick lite meddelanden i åtgärdscenter om "fel i grafikmaskinvara" blabla... trodde det var drivrutiner fel (dom jag hade var från januari och det hade kommit nya i april) så tog bort, använde driver sweeper m.m och installerade dom

Verkar funka nice!.........oh wait... Då händer det nåt i VLC som jag använde till en tv-serie, allt hängde sig iaf, ljudet hakade upp sig, sen blev ljudet helt klart men ingen bild... sen slogs skärmen av (samsung plattskärm) pendlade från "analog/digital" hela tiden, så jag slog av datorn med strömmen

När jag sedan startar (och här är vi nu) så ser alla bokstäver o information i startupen helt cp ut, massa konstiga tecken m.m..dock startas windows, jag loggar in...får inga konstiga meddelanden eller så, kollar enhetshanteraren står att grafikkortet fungerar korrekt etc...

Grafikkortet som har pajat? Är inte superhaj på grejorna men nått som inte stämmer

Tacksam för hjälp

PS: Är ett Geforce GTX 260 och Win7 64bit

Permalänk
Medlem

Här är lite saker du kan kolla:
*Temp på grafik kortet
*temp på processorn

Jag är ganska säker på att ditt grafik kort är defelt eller att det går för varmt

Permalänk

Undra hur det går varmt i sådana fall för efter incidenten i bad company har jag inte använt det i spel utan bara spelat upp tv-serier etc... är detta så påfrestande för grafikkortet då?

Hur kollar man tempen? är det några program man använder?

Permalänk

Ok använde everest..

Temperaturer
Moderkort 30 °C (86 °F)
CPU 26 °C (79 °F)
CPU 1 / Kärn 1 34 °C (93 °F)
CPU 1 / Kärn 2 34 °C (93 °F)
CPU 1 / Kärn 3 34 °C (93 °F)
CPU 1 / Kärn 4 36 °C (97 °F)
GPU 48 °C (118 °F)
GPU Minne 40 °C (104 °F)
GPU omgivning 36 °C (97 °F)
SAMSUNG HD502HJ 29 °C (84 °F)
WDC WD15EARS-00Z5B1 33 °C (91 °F)

Kylfläktar
CPU 1170 RPM
GPU 1614 RPM (40%)

Voltvärden
CPU kärna 0.86 V
+3.3 V 3.41 V
+5 V 5.08 V
+12 V 12.29 V
VBAT batteri 3.23 V
DIMM 1.58 V
GPU Vcc 3.39 V

Current Values
CPU 2.63 A

Power Values
CPU 2.27 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don-Danielsson:

Grafikkortet som har pajat? Är inte superhaj på grejorna men nått som inte stämmer

Jag skulle tippa på att grafikkortet är fraktskadat. Kommer du ihåg om du vid något tillfälle tappat burken eller på annat sätt hanterat den ovarsamt rent fysiskt? Annars kan du nog skylla på killarna som lastat paketet när du fick det från lagret.

Jag beställde min dator som ett färdigt bygge från Komplett för ett par år sen, och hade liknande symptom som de du beskriver. Hade även jag ett långt och tungt kort (4870x2) som inte hade något stöd annat än i PCIe-kontakten och chassifästet i bak (jag brukar hänga upp mina 8-pins kablar med buntband så kortet får stöd i andra änden också). Skickade tillbaka datorn och fick kortet utbytt p.g.a. "fraktskada".

Säkrast är att skicka in hela klabbet till Komplett, men om du har ett grafikkort liggandes så kan du lika gärna testa om det funkar. Men det låter ju helt vettlöst att du inte ska våga använda datorn till annat än filmer/serier, så se till att få tummen ur röva nu

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem

Ser det helt mupp ut var gång du startar datorn ?
Är grafiken i windows också förvriden, vid alla uppstarter ?

Hade liknande problem med ett GTX280, det skickade jag till komplett ock fick utbytt på 3 dagar.
Det var ett korrupt BIOS på kortet.

Det jag gjorde var att jag tog en bild med min digitalkamera på botscreen o mailade den till komplett supporten o fick svar att göra en RMA.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

Nja, såg normalt ut när jag startade upp nu så var nog bara den gången :S

Nu när ni nämner det, skulle inte förvåna mig om det är nån slags fraktskada, när datorn kom hade kablarna åkt ur cd/dvd brännaren (eller så hade dom inte kopplat in den)

Har ingen extra grafikkort liggande heller...förresten kan det vara några kablar som sitter lite glapp kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don-Danielsson:

Nja, såg normalt ut när jag startade upp nu så var nog bara den gången :S

Nu när ni nämner det, skulle inte förvåna mig om det är nån slags fraktskada, när datorn kom hade kablarna åkt ur cd/dvd brännaren (eller så hade dom inte kopplat in den)

Har ingen extra grafikkort liggande heller...förresten kan det vara några kablar som sitter lite glapp kanske?

8-pinnarna sitter med spärr, har aldrig varit med om glapp i dem, tror snarare på att PCIe-kontakten kan ha tagit stryk vid frakten.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk

"Homer_S1"
Grafiken var förvriden under en till uppstart nu tidigare idag (2st totalt) dock är den inte alltid så, startat om 3-4 gånger till och då är den normal...så det kanske är BIOS fel på kortet då?

b0ck3n
Ja det var som du sa, 8pinnarna är med spärr så det var inte dom iaf...

Har ju inte ofta fått sådana här fel, och svårt att fånga den förvridna grafiken i windows start-up när det bara hänt 2 gånger...nästa gång det händer kontaktar jag komplett, blir nog bäst så...