Nytt grafikkort - men kommer det fungera?

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort - men kommer det fungera?

Hej.

Mitt nuvarande grafikkort (8500 GT) har plockat ner skylten och jag känner att det är dags för ett nytt.
Mitt intresse fastnade på detta kort: http://www.inet.se/artikel/5408667/x...eon-hd5770-1gb

Jag hade lagt det i kundvagnen och var i princip på väg att klicka "betala" när en tanke slog mig. Min dator har ett par år på nacken, hur blir det egentligen med nya grafikkort och kylning / nätaggregat osv?

- Kommer det nya kortet behöva extra kylning, eller ska det bara vara att plugga in och köra?

Och kanske till den mest akuta frågan: Jag öppnade burken och kollade på vad jag tror är nätaggregatet. Om det är den lilla boxen som sitter "där uppe" vid den lite större fläkten, så stod det följande: 152W max, Total output continuous shall not exceed 400 watts.

Exakt vad detta innebär vet jag inte, det var här jag hoppades på att kunna få lite hjälp från Er.
Kommer detta grafikkort fungera i mitt maskineri utan att jag ska behöva byta ut diverse olika delar för att sedan stå med i princip en ny dator - bara för ett korts skull?

Övrig information om datorn om det behövs:

Intel core 2 quad Q6600
Processor: 2,40 Ghz
Minne: 2,00 GB ram
Grafikkort: nVIDIA 8500 GT
Vista 32-bit

Permalänk

Är ingen expert men tror det skulle hjälpa de som kan dehär om du kunde skriva vad det var för märke på PSUn

Permalänk
Medlem

jag tror de kommer funka, 5770 serien drar inte mycket ström alls.. skulle däremot dubbelkolla vilket nätagg det är, samt hur många 12v linor du har och hur många Ampere de kan mata..

de brukar stå på etiketten "12v1, 12v2" etc.. och under dessa står de amperen.. posta gärna tillbaks med dessa info..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Nu ska vi se.. Jag är då heller ingen expert men jag antar att du med PSU menar nätaggregatet, correct?

FSP GROUP INC. Står det på det, låter väl som utvecklaren det. Ber om ursäkt om svaret inte är specifikt nog men då får jag kika en gång till.

@ Gtoxed: Jag återkommer om två minuter.

Permalänk

Det funjerar brao.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Dåså.. FSP GROUP INC som sagt, mer specifikt bör väl rimligtvis vara MODEL NO FSP400-60HLN

Angående Gtoxed post så var det en himla massa siffror fram och tillbaka. Är inte helt säker på vad du vill ha men här är lite av vad jag hittade:

AC Input: 200-400 V ~, 3A, 50 Hz

Och lite längre ner något sånt här: (+3,3V & +5V = 152 W Max)

Fanns också en DC Output, men där stod det nr blandat med white, purple, blue osv osv...
Hittade inget 12v1 liknande text direkt.

Permalänk

På de flesta av FSP's nätagg brukar det stå i modellnamnet hur många watt nätagget är på, t.ex. ett 250w agg heter FSP250 och sedan något mer.
152W låter mer som max output på en lina istället för hela nätaget, men jag skulle gissa på att ditt nätagg ligger på runt 400w så det borde funkar bra.

Sorry för dubbel men jag ville bara tillföra något mer lolololololol

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Skrivet av lawz:

Dåså.. FSP GROUP INC som sagt, mer specifikt bör väl rimligtvis vara MODEL NO FSP400-60HLN

Angående Gtoxed post så var det en himla massa siffror fram och tillbaka. Är inte helt säker på vad du vill ha men här är lite av vad jag hittade:

AC Input: 200-400 V ~, 3A, 50 Hz

Och lite längre ner något sånt här: (+3,3V & +5V = 152 W Max)

Fanns också en DC Output, men där stod det nr blandat med white, purple, blue osv osv...
Hittade inget 12v1 liknande text direkt.

400w nätagg,

Max effekt på 3,3v & +5v linorna är 152w men det är oftast ovesäntligt.

Det kommer fungera med ditt kort, du kan måsta använda en pci-e adapter för strömförsörjningen till grafikkortet men troligtvis följer det med grafikkortet som vanligt.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Jag har fått en hel del "borde" eller "borde inte" svar gällande detta.. Så här sa en kille till mig igår:

Skulle tro att det går att köra, om det är ett riktigt märke, grafikkortet rätt bra. Jag skulle gissa på att du har ett FSP-agg, som visserligen håller måttet ganska bra, men nog inte klarar grafikkortet du länkade så himlans bra.

Där låter det ju som att det inte är någon större idé.
Det finns ingen som kan ge ett lite mer exakt svar? Är det ytterliggare uppgifter som behövs postas här i tråden ska jag naturligtvis förse er med detta, men ni måste förstå frustrationen när man är beredd att lägga ut 1600:- på ett kort som "borde fungera"

Permalänk
Skrivet av lawz:

Jag har fått en hel del "borde" eller "borde inte" svar gällande detta.. Så här sa en kille till mig igår:

Skulle tro att det går att köra, om det är ett riktigt märke, grafikkortet rätt bra. Jag skulle gissa på att du har ett FSP-agg, som visserligen håller måttet ganska bra, men nog inte klarar grafikkortet du länkade så himlans bra.

Där låter det ju som att det inte är någon större idé.
Det finns ingen som kan ge ett lite mer exakt svar? Är det ytterliggare uppgifter som behövs postas här i tråden ska jag naturligtvis förse er med detta, men ni måste förstå frustrationen när man är beredd att lägga ut 1600:- på ett kort som "borde fungera"

Det kommer fungera.
XFX Skickar med strömadapter ifall det skulle behövas.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Det kommer fungera.
XFX Skickar med strömadapter ifall det skulle behövas.

Hur märker jag om det behövs eller ej?

Och förstås tack för responsen, mycket vettiga svar som jag är tacksam över.

Permalänk
Skrivet av lawz:

Hur märker jag om det behövs eller ej?

Och förstås tack för responsen, mycket vettiga svar som jag är tacksam över.

Grafikkortet kräver extra strömförsörjning genom en 6-pin kabel, det bör finnas en som går från nätagget men om inte det finns så följer det med en 4pin->6pin adapter, och 4-pin's kontakter finns det så det räcker och blir över såvida du inte har väldigt många hårddiskar eller cd/dvd-enheter.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

CPUn orkar med iaf. Q6600 blir inte en flaskhals, du kan tom klocka den rätt lätt en bit även med original kylning.
Klockade min till 3.0ghz på original kylning vill jag minnas.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Nu står det bad request när jag klickar på min egna länk så jag vet inte vilken jag länkade, men jag upptäckte att det fanns två st:

XFX Radeon HD5770 1GB - Inet.se

XFX Radeon HD5770 XXX 1GB - Inet.se

Är det stor skillnad på det överklockade kortet?
Och kan ett överklockat kort ge bekymmer så som överhettning, oväsen eller att det skulle kräva extra kylning?
Vilket ska jag välja?

@ Fragdeath: En sådan sladd gick inte till mitt nuvarande grafikkort, men du skrev ju om det skulle behövas också. Det kanske är olika.

Permalänk

5770 drar betydligt mer ström än ett 8500 så det behöver en extra strömkälla då moderkortets pci-e bus inte klarar av att leverera nog effekt.

Det är märkbar skillnad mellan det vanliga och det överklockade, Det långsammare kortet går att överklocka upp till samma nivåer som det fabriksklockade. Själv skulle jag nog satsa på det billigaste (kanske betala någon hundring för det snabbare).

Överhettningsproblem ska inte vara något problem även i en dålig låda.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Men vad är det du förlorar på att köpa ett bra nätaggregat. köp ett Corsair HX 750 så har du att bygga vidare med sen när de behövs.
Dom hade bra pris på komplett nu såg jag Komplett.se - Corsair HX 750W PSU

Visa signatur

Spelburken: Chassi Corsair Obsidian 800D, Moderkort MSI P55-GD85, CPU Intel i5 750 @ 3,8ghz, Minne 8gb luftkylda Corsair Dominator, Grafikkort 2st Vatten konverterade Zotac GTX 480, (Vattenkylning: Radiator XSPC RX360, uv blå slang, CPU Kylare EK-Supreme HF, Grafikkortskyl 2st EK-FC480 GTX, Brygga EK-FC Bridge Serial 3-slot, Pump Phobya DC12-400 Tank 300ml 5,25" från XSPC.) SSD Intel g2 80gb, HDD1 2tb Seagate, HDD2 500gb Western.