Varmt Geforce GTX 480:S,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2008

Varmt Geforce GTX 480:S,

Hejsan jag köpte mitt Gigabyte Geforce GTX för några veckor sedan, jag tycker att det blir extremt varmt, i idle så ligger Core Temperature på GPUn på 55, och i load så ligger Core Temp CPU på 92 Grader C, Vad ska jag göra:S?

Rigg

Intel Core i7 2600K | Asus Maximus IV | Gigabyte GTX 480 SLI med Koolance NX-480 Block | Corsair HX1000W | Corsair Dominator GT 2000MHz 2x2GB | Corsair Obsidian 800D | HP TFT ZR24W 24" | Logitech Z-5500 | Koolance CPU-370 | Koolance RP-450x2 | XSPC RX360 | Laing D5 Vario |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

låter som låg idle för ett GTX480. load är helt normalt. Kan sänka tempen med program som kan styra fläkten som riva tuner tex.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2009

Helt normalt för nvidias 400 serie.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gävle
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av pa1983:

låter som låg idle för ett GTX480. load är helt normalt. Kan sänka tempen med program som kan styra fläkten som riva tuner tex.

Fast då låter datorn som ett flygplan istället

Gigabyte GA-P67A-UD4 | Intel Core I7 3770K | EVGA GTX780 SC SLI | 8GB Corsair Vengeance | Corsair HX1000 | Skärm: ASUS 27" VG278HE | Cooler Master Haf 932

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Pontus94:

Fast då låter datorn som ett flygplan istället

Jag har en coolermaster Cosmos S med 8 stycken fläktar så det gör den redan;)

Rigg

Intel Core i7 2600K | Asus Maximus IV | Gigabyte GTX 480 SLI med Koolance NX-480 Block | Corsair HX1000W | Corsair Dominator GT 2000MHz 2x2GB | Corsair Obsidian 800D | HP TFT ZR24W 24" | Logitech Z-5500 | Koolance CPU-370 | Koolance RP-450x2 | XSPC RX360 | Laing D5 Vario |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På nätet
Registrerad
Jan 2009

Ingen fara, korten klarar av betydligt högre temperaturer.

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2009

Stoppa pressarna! Ett GTX 480 som är VARMT!
/sarkasm

Som sagt, det låter helt normalt för det kortet. Om du vill få ned tempen utan att dra på fläkten på max konstant blir det till att investera i after market kylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Spela roll det ska tåla det. Upp till 125C kan IC kretsar ta men beror ju på vilket temperaturområde dom är designade för.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kallhäll
Registrerad
Feb 2005

Du får gå över till vattenkylning. Då blir det både tystare och svalare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Habo
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av nussse:

Du får gå över till vattenkylning. Då blir det både tystare och svalare

Som kostar as och du kunde köpa 2 5970 för det priset...

Burk: Asus Rampage Extreme V x99, i7 5960x @4500mhz, cache 4250mhz, Corsair Platinum ddr4 3333mhz (13-16-16-22 1t) quad 16gig, 2st Gigabyte G1 Gaming 980ti + EK @1450mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Asus PB278, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Chiang Mai, Thailand
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av pa1983:

Skit i alla som gnäller och var glad att du har ett av dom modernaste korten som finns och snabbaste.
Snabbare än 5870 i 80% av fallen och i bland mycket snabbare så finns väl inget å vara grinig över.

Vill man ha ett svalt kort kan man ta nåt gammalt 2D kort med 512Kb ram och se glad ut. Behöver inte ens en fläns.

15% snabbare än 5870, och kostar lika mycket som ett 5970, som är runt 40% snabbare än GTX480. Så ja, vad är egentligen bättre förutom att du får Nvidia's 3D-funktion?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Addekillen:

Hejsan jag köpte mitt Gigabyte Geforce GTX för några veckor sedan, jag tycker att det blir extremt varmt, i idle så ligger Core Temperature på GPUn på 55, och i load så ligger Core Temp CPU på 92 Grader C, Vad ska jag göra:S?

installera MSI afterburner v.1.6.0.5 Beta och gör en fläktprofil som ger lite högre fläkt i idle och ca 80% i full load så går det att få till en rätt skaplig upplevelse trots allt.

Btw så låter inte dessa kort mer än den HD4870 crossfire uppsättning jag hade för 1 1/2 år sedan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Origin
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Addekillen:

Kolla längst ner i denna post -> NVIDIA GeForce GTX 480 "First Look" - Last Updated on May 14 - nV News Forums

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örkelljunga, Skåne
Registrerad
Dec 2008

det är helt normal temp. ska klara till 125c. har du inte läst reviewn då sweclockers?

Fractal Design Define XL | AMD Phenom 2 x6 1100 3,3Ghz | ASUS R9-280X-DC2 3BG | Kingston 16 GB RAM
Asus M4A88T-V EVO/USB3 | 120 GB SanDisk SSD | 1 TB WD Green

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2004

*tråd rensad*

Jag har tagit bort 25 inlägg som inte var relevanta här. Diskutera för- och nackdelar med olika grafikkort i någon annan tråd, tack.

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på modereringen/forumet och glöm inte att tala om vilken tråd det handlar om. Kontaktvägar: albert@sweclockers.com, kontaktformuläret och moderatorernas gemensamma pm-konto. Annat användbart: regler och feedbackforumet. Funderar du på att anmäla ett inlägg? Tveka inte! Gör det även om du är osäker. Det är vår sak att bedöma det, inte din.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2009

OnT: Som någon tidigare skrivit så kan man dra upp fläkten manuellt innan man ska göra tyngre grejer för att sänka load tempen.

Kommentarer till borttaget inlägg borttagna.

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2004

*tråd rensad*

Samma anledning som ovan.

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på modereringen/forumet och glöm inte att tala om vilken tråd det handlar om. Kontaktvägar: albert@sweclockers.com, kontaktformuläret och moderatorernas gemensamma pm-konto. Annat användbart: regler och feedbackforumet. Funderar du på att anmäla ett inlägg? Tveka inte! Gör det även om du är osäker. Det är vår sak att bedöma det, inte din.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kallhäll
Registrerad
Feb 2005

Ge alla Fanboys en varning istället så kanske det blir en lite mognare stämning här på swec. OnT: Grattis till det bästa som finns på marknaden just nu med en prolle Dock får du precis som så många andra tidigare nämnt leva med hög temp, hög ljudnivå och hög elförbrukning. Det kostar att ligga på topp