Köpa 4890 för 800kr?

Permalänk
Medlem

Köpa 4890 för 800kr?

Är det värt att köpa ett 4890 för 800kr av en kille på blocket? Han bor i samma stad som jag så frakt och liknande tillkommer ej.

Sitter nu på ett 4770 som är klockat. Spelar inte så mycket och mitt kort räcker egentligen till för mitt bruk men kändes ju intressant då priset var ganska lågt.

Vad tror ni att jag skulle kunna sälja mitt kort för om jag skulle slå till? Har en väldigt begränsad kassa som student.

Kan säga att jag sitter på en Amd BE 550 som är klockad till 3,5Ghz.

Permalänk

Jag hade gladeligen köpt ett 4890 för 800, det är ju en jävla prestandaökning från ett 4770

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Kanske ska säga att jag sitter med en 24" skärm med 1920*1080 samt ett corsair 400 watt som nu börjat låta lite mer sen jag överklockade både grafikkortet och prollen. Jag har verkligen inte råd att köpa ett nytt nätagg heller så jag är lite fundersam hur f*n jag ska göra.

Permalänk
Medlem

Du köper ett 5750, bra boost från 4770 men drar mindre ström. Så kan du klocka satan fasten det drar ingen ström!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Ta 4890, det kör ju över allt i 4xxx serien och allt i 57xx serien och lägre.

Permalänk
Medlem

Men drar inte 4890 ganska mycket ström? Är ganska mån om att hålla ljudnivån nere då jag har har datorn i sovrummet och vill inte höra något fläktsus eller liknande då det är dags att sova (läs flickvännen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Du köper ett 5750, bra boost från 4770 men drar mindre ström. Så kan du klocka satan fasten det drar ingen ström!

Haha, har du kollat tester för det första? Det har inte alls bra boost från 4770 till 5750, och man kan klocka båda minst lika bra eftersom båda drar mindre ström.

Permalänk
Medlem

Jag skulle avvakta om 4770 fungerar. Köp för guds skull inte 5750.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ol-korv:

Men drar inte 4890 ganska mycket ström? Är ganska mån om att hålla ljudnivån nere då jag har har datorn i sovrummet och vill inte höra något fläktsus eller liknande då det är dags att sova (läs flickvännen).

Här kan du se strömkonsumtion: Power Consumption : ATI Radeon HD 4890: Playing To Win Or Played Again?

Jag har två 4890 och kan säga till deras fördel att de presterar fortfarande fantastiskt bra, presterar jämnt med 5830 ur nya serien. Men de låter fruktansvärt, inget snack om den saken.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ol-korv:

Men drar inte 4890 ganska mycket ström? Är ganska mån om att hålla ljudnivån nere då jag har har datorn i sovrummet och vill inte höra något fläktsus eller liknande då det är dags att sova (läs flickvännen).

Ditt 400w nätagg räcker, dock så kan ljudnivån bli ett problem. Vid idle är det inte så farligt, men i load kan dem låta fasansfullt mycket. Dock så är det ett litet problem då man enkelt bara kan byta kylare för ~300 och få helt knäpptyst.

Och det är som sagt ett väldigt bra kort, klarar det mesta fortfarande och har stor överklockningspotential.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.