Permalänk
Medlem

@Alliie: SLUTA DUBBEL/TRIPPEL POSTA SNÄLLA RARA.

Sedan funkar PhysX hur bra som helst via CPU:t på nya spel, och jag tror knappast trådskaparen kommer att köpa ett grafikkort enbart för ett fåtal gamla spel som använde Nvidias äldre PhysX, som inte tog del av CPU allt för väl

Samma gäller dig snozan, sluta upp med att försöka lura trådskaparen till att PhysX är gudomligt, funkar hur bra som helst via CPU och det har flera REDAN påstått, ignorerar du det folk skriver medvetet och upprepar dig själv tills någon stackare tror på dig? Känns lite så =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

GTX 470 är faktiskt bättre än HD 5870 i Dirt2 left 4 dead 2 samt metro 2033 men även i Far Cry 2.
Källa: GeForce GTX 470 & 480 review

bara att scrolla längst ner för att se HD 5870 in action.

Men rent generellt är det väl inte bättre, men sen ska vi inte glömma att det är billigare också, iaf just nu.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliie:

Jag vet att 5870 är ett bättre val, blablabla.. men det dom flesta inte har förstått som snozan har förstått är att jag är ute efter ett kort som har PhysX samt bra prestanda. Visst dom flesta PhysX-spelen har börjat bli lite gamla, men snart kommer Mafia II ut (OMFG!) och det kommer kunna använda sig utav PhysX. Jag låter den här videon göra snacket;
YouTube - Mafia II @ PAX East 2010 - nVidia PhsyX Techonolgy [Mafia-Zone.com]

Sen får vi inte heller glömma att GTX 470 är 400 kr billigare än det billigaste 5870. Jag ska också spela i 1920x1080, vilket GTX 470 kommer hantera effektivare än ett 5870. (Man tappar mindre prestanda i högre upplösningar och högre AA)

Men herregud, om du vill ha physx gärna så är ju inte ens hd5870 ett alternativ?
Angående physx (jag kör det själv) så tror jag mafia kommer bli som metro. Alltså att physx fungerar nästan lika bra på cpun (har man inte nvidia så körs physx på cpun). Grejjen med physx innan var att det endast kunde köras på en kärna, även om man hade 4 st, nu körs det flertrådat, vilket gör att även en processor klarar av physx (som i metros fall). Självklart är fortfarande ett grafikkort bättre, men frågan är om det är nödvändigt.

Jag kan sammanfatta physx så här: Jobbar speltillverkaren ordentligt med att få in det i spelet blir det fantastiskt. Världen blir mer dynamisk osv. Dock verkar det som det tar lång tid att få in det ordentligt i ett spel. Många spel har bara någon få scen som innehåller physx för att glänsa lite, men sen är spelet lika stelt som vilket annat som helst.
De enda spelen som jag tycker drar nytta av physx potential är enligt mig mirrors edge samt det gamla spelet Warmonger, där hela världen är förstörbar i princip.

Men som sagt, är physx viktigt så är inte ens ati ett alternativ. Välj gtx 470, det är inte ett jätte dåligt val. Det är lite billigare, du får högre minimum-fps vad folk säger samt att du får physx.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

GTX 470 är faktiskt bättre än HD 5870 i Dirt2 left 4 dead 2 samt metro 2033 men även i Far Cry 2.
Källa: GeForce GTX 470 & 480 review

bara att scrolla längst ner för att se HD 5870 in action.

Men rent generellt är det väl inte bättre, men sen ska vi inte glömma att det är billigare också, iaf just nu.

Precis som du säger, generellt är 5870 bättre, men i Nvidia märkta spel likt Far cry 2 och Metro 2033 med utvalda inställningar presterar Nvidia bättre, men fortfarande inte spelbart framförallt i Metro 2033. Jag förstår inte varför man skulle basera ett grafikkorts prestanda på ett fåtal spels prestanda, det är helt enkelt inte logisk i min värld, och jag köper inte det någonstans =/'

Edit: rättelse*

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Många säger att han ska köpa ett ATI och använda sitt gamla nvidia som physx, men gjorde inte nvidia så att man inte kan använda physx i ett system med ett ATI-kort i?

Finns ett jätte enkelt hack som låser upp detta. sök på "physx hack" typ. Jag använder själv ett hd5770 + ett 9800gt som physx. HD5770 renderar grafiken och sammarbetar med 9800gt som renderar physx, funakr kalas

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliie:

Jag antar att det är GPU-accelererat.. ^^

Gpu accelererat verkar numera flyta ganska bra på cpun då det körs flertrådat numera.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Jag har redan ett GTX 260 SSC och ett ASUS 5850, du har nog missat en del (eller sett va du vill se).

Utifrån va han önskade är inte att predika. Han ville kunna använda PhysX (han såg de som viktigt grej) de har inte något ATI kort. Han kan inte köra med sitt gamla 8800GTX som physx (dvs använda 2 kort i samma burk å skapa mer värme å effekt förbrukning som med ett GTX 470) eftersom de kortet kommer ges till hans bror.

Så de detta skulle han välja bort för att användarna på forumet tycker att de enda som är värt att köpa är ATI?

Va är poängen med att försöka övertala någon till nåt innan du ens läst hela tråden?

Trodde att physx inte var SÅ viktigt. Varför skulle han ens från början fundera på ett ati-kort isåfall liksom? Varför ens starta tråden?

Det jag sett om dig är att du alltid argumenterar för nvidia, speciellt fermi.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

satsa på gtx470.. och nu när komplett har 400 kr rabatt på det är valet solklart. hd5870 kanske duger om man struntar i tesselering och gpu-acceleration vilket sällan används då vi bara ser konsollportar idag vilket får en att fråga sig varför man ska lägga så mycket pengar på ett grafikkort från första början om man inte ska köra 3d.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

satsa på gtx470.. och nu när komplett har 400 kr rabatt på det är valet solklart. hd5870 kanske duger om man struntar i tesselering och gpu-acceleration vilket sällan används då vi bara ser konsollportar idag vilket får en att fråga sig varför man ska lägga så mycket pengar på ett grafikkort från första början om man inte ska köra 3d.

Är 400kr rabatt på gtx 470 är valet solklart. Med 400kr rabatt får det säkert samma pris/prestanda som ett hd5850, detta + att du får physx och bättre tesselering gör att du heltklart ska slå till

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Suck,
för sånna här trådar....

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

GTX 470 är faktiskt bättre än HD 5870 i Dirt2 left 4 dead 2 samt metro 2033 men även i Far Cry 2.
Källa: GeForce GTX 470 & 480 review

bara att scrolla längst ner för att se HD 5870 in action.

Men rent generellt är det väl inte bättre, men sen ska vi inte glömma att det är billigare också, iaf just nu.

Kanske är bättre i dom spelen - men dom fungerar också utan några som helst problem med 5870, med tanke på att t ex l4d2 använder source-engine som är väldigt gammal och kräver inte mycket mer än ett 7600 kort egentligen.. Men ja, annars vet jag inte så mycket

Permalänk
Medlem

Om man tittar på testet på Xbitlabs som använder en senare driver version Nvidia GeForce 197.41 WHQL så är GTX 470 nästan likvärdig i prestanda med 5870 i upplösningarna 1680x1050 och 1920x1080 till skillnad från dom flesta andra tester som som är gjorda med den första driver releasen GeForce 197.17. Troligtvis kommer prestanda öka ytterligare in kommande versioner.

Gigabyte GeForce GTX 480 and GTX 470 Graphics Cards: DirectX 11 Battlefield - X-bit labs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devrer:

Det spelar en jävla roll om nvidia fifflat med spelet:S Nästan varje spel med en nvidia logga presterar nvidia korten bättre i förhållande till ati jämfört med vanliga spel. Om man ska mäta prestandan i ett spel så kan man ju inte mäta det i ett spel där ena företaget vart med och bestämt. Visst, om man bara ska spela det spelet och inget annat så är det ju intressant, annars måste man ju kolla på många olika tester.

Sen att det är onödigt att ha 80 fps istället för 70 kan jag hålla med om, precis därför det är onödigt att köpa dyra cpuer till spel, då det är i skyhöga fps man bara ser skillnad ändå. Men man kan ju fortfarande testa med dessa spelen, det kortet som får bäst fps är ju fortfarande bättre?

HD5870 ÄR bättre, sen att gtx470 lyckas bättre i enstaka spel är ointressant. Kolla tester som crysis om du vill se tester med låga fps. Det kortet som får mest fps (oavsett hur hög fpsn är) är det bästa kortet.. Men visst, om man sitter och spelar gamla spel som mirrors edge och batman och skiter i nya spel så kan det ju vara bra att välja nvidia för att få gpu-physx. I nyare spel (metro) har nvidia lagt in stöd för att köra physx flertrådat på cpun (kördes bara på en kärna innan), vilket medför att physx flyter bra på cpun med..

Oftast så är det där med Nvidia introt att Nvidia har sponsrat speltillverkarna med sin hårdvara, och speltillverkarna kan efter den hårdvaran optimera spelet bättre. Dirt 2 och andra spel har AMD i sitt intro, det betyder enligt ditt påstående att AMD har fifflat med det spelet och att det är därför 5870 har bättre FPS i det spelet?

Att Nvidia ska ha fuskat i Batman Arkham Asylum är enbart påståenden från AMDs sida. Vad AMD inte vill säga är att dom inte bidrog med ett skit till utvecklingen av av Batman, och bidrar man inte med något så får man skylla sig själv om spelet inte blir anpassat till sina prudukter för att klara av anti-aliasing. AMD har nog smakat på sin medicin nu och lär bidra lite till Batman AA 2, vilket innebär bättre optimeringar.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Precis som du säger, generellt är 5870 bättre, men i Nvidia märkta spel likt Far cry 2 och Metro 2033 med utvalda inställningar presterar Nvidia bättre, men fortfarande inte spelbart framförallt i Metro 2033. Jag förstår inte varför man skulle basera ett grafikkorts prestanda på ett fåtal spels prestanda, det är helt enkelt inte logisk i min värld, och jag köper inte det någonstans =/'

Edit: rättelse*

Nu är det bara metro som inte är spelbart och sen så är det inte utvalda inställningar direkt utan det är maxat eller så är det de vanligaste inställningarna. Att använda "i utvalda inställningar" som argument tycker jag inte håller riktig. Okej om det var inställningar som bara kunde slås på med nvidia kort eller liknande men nu är det ju inte så heller.

EDIT: Rättade lite ord där det kom med två bokstäver, tangentbordet hakar upp sig av någon anledning.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Nu är det bara metro som inte är spelbart och sen så är det inte utvalda inställningar direkt utan det är maxat eller så är det de vanligaste inställningarna. Att använda "i utvalda inställningar" som argument tycker jag inte håller riktig. Okej om det var inställningar som bara kunde slås på med nvidia kort eller liknande men nu är det ju inte så heller.

EDIT: Rättade lite ord där det kom med två bokstäver, tangentbordet hakar upp sig av någon anledning.

Du missförstår min poäng, vilket helt enkelt är att jag inte köper ett påstående angående ett grafikkorts prestanda baserad på ett eller ett fåtal spel.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliie:

Såg nu också att det lite överklockade GTX 470 körde över 5870 (stock)

Märkte också att man ser min. fps också och som jag trodde så gjorde GTX 470 lite bättre ifrån sig än 5870.

Iofs är det 5870 som vunnit tävlingar i OC om och om igen. Hur står sig ett överklockat GTX470 mot ett överklockat 5870 tror du?

Men visst vinner GTX470 i tesseleringintensiva applikationer, men hur det presterar i vanliga spel skulle vara viktigare för mig.

vh
L

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Iofs är det 5870 som vunnit tävlingar i OC om och om igen. Hur står sig ett överklockat GTX470 mot ett överklockat 5870 tror du?

Men visst vinner GTX470 i tesseleringintensiva applikationer, men hur det presterar i vanliga spel skulle vara viktigare för mig.

vh
L

Beror på vilken upplösning du använder? 2560x1600 då vinner HD5870

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Beror på vilken upplösning du använder? 2560x1600 då vinner HD5870

5870 vinner över 470 även i andra upplösningar, i majoriteten av spel som jag tror är det viktigaste för många.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Bara en personlig reflektion..

Med de nya drivisarna 197.75 och korten marginellt klockade så tycker jag mina GTX 470 SLI presterar långt över vad som kan ses i reviews för dessa kort i Uningine behcmark,
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark (som dessutom är ATI optimerat)..:P

Men som sagt detta är inte vedertagen fakta utan bara min personliga iaktagelser...
Tycker många Review har sågat Fermi vilket var kul för det gjorde att "min" verklighet blev en positiv överaskning....

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_krut:

Oftast så är det där med Nvidia introt att Nvidia har sponsrat speltillverkarna med sin hårdvara, och speltillverkarna kan efter den hårdvaran optimera spelet bättre. Dirt 2 och andra spel har AMD i sitt intro, det betyder enligt ditt påstående att AMD har fifflat med det spelet och att det är därför 5870 har bättre FPS i det spelet?

Att Nvidia ska ha fuskat i Batman Arkham Asylum är enbart påståenden från AMDs sida. Vad AMD inte vill säga är att dom inte bidrog med ett skit till utvecklingen av av Batman, och bidrar man inte med något så får man skylla sig själv om spelet inte blir anpassat till sina prudukter för att klara av anti-aliasing. AMD har nog smakat på sin medicin nu och lär bidra lite till Batman AA 2, vilket innebär bättre optimeringar.

Nej, men nvidia är kända för att fiffla.. De gjorde en drivrutin som fick nvidia kort att prestera bättre i crysis, sedan blev de påkomna med att försämra bildkvaliten i spelet, därav prestanda-boosten.
Sedan i assasins creed så hade amd en fördel eftersom amds kort stödde dx10.1, vilket inte nvidias kort gjorde. Detta gav en stor prestanda boost för ati-korten. Vad hände tro? Jo, efter ett tag så försvann dx10.1 stödet och spelet stödde enbart dx10 -> nvidias logga i spelet, antagligen mutor eller liknande.

Men skit samma, det spelar ingen roll ifall de fifflat. Man kan inte jämföra nvidia mot ati i ett spel som är anpassat till nvidia, om man nu ska jämföra prestandan i korten.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Nej, men nvidia är kända för att fiffla.. De gjorde en drivrutin som fick nvidia kort att prestera bättre i crysis, sedan blev de påkomna med att försämra bildkvaliten i spelet, därav prestanda-boosten.
Sedan i assasins creed så hade amd en fördel eftersom amds kort stödde dx10.1, vilket inte nvidias kort gjorde. Detta gav en stor prestanda boost för ati-korten. Vad hände tro? Jo, efter ett tag så försvann dx10.1 stödet och spelet stödde enbart dx10 -> nvidias logga i spelet, antagligen mutor eller liknande.

Men skit samma, det spelar ingen roll ifall de fifflat. Man kan inte jämföra nvidia mot ati i ett spel som är anpassat till nvidia, om man nu ska jämföra prestandan i korten.

Shit! Är det sant? Detta har jag inte hört tidigare, jag hatar företag eller människor som måste fuska sig till för att vinna.

Permalänk

[QUOTE="Devrer;10107202"]Nej, men nvidia är kända för att fiffla.. De gjorde en drivrutin som fick nvidia kort att prestera bättre i crysis, sedan blev de påkomna med att försämra bildkvaliten i spelet, därav prestanda-boosten.
QUOTE]

Är det där bevisat?
eller var det bara en Beta drivrutinsbugg?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Nja, det tar ett tag att få ATI + Nvidia som physx att funka

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devrer:

Nej, men nvidia är kända för att fiffla.. De gjorde en drivrutin som fick nvidia kort att prestera bättre i crysis, sedan blev de påkomna med att försämra bildkvaliten i spelet, därav prestanda-boosten.
Sedan i assasins creed så hade amd en fördel eftersom amds kort stödde dx10.1, vilket inte nvidias kort gjorde. Detta gav en stor prestanda boost för ati-korten. Vad hände tro? Jo, efter ett tag så försvann dx10.1 stödet och spelet stödde enbart dx10 -> nvidias logga i spelet, antagligen mutor eller liknande.

Men skit samma, det spelar ingen roll ifall de fifflat. Man kan inte jämföra nvidia mot ati i ett spel som är anpassat till nvidia, om man nu ska jämföra prestandan i korten.

Drivrutinen som Nvidia släppte va en beta-drivrutin och hette just "Beta Crysis Drivers". Deras mål var en optimerad drivrutin, och det va precis vad dom gav oss. Prestanda går alltid före kvalité när man ska optimera så bra som möjligt. När Nvidia släppte sin riktiga drivrutin var kvalitén tillbaka till det normala och man hade även en något förbättrad prestanda.

Ubisoft gick ut med varför dom valde att ta bort DX10.1 stöd

Citat:

In addition to addressing reported glitches, the patch will remove support for DX10.1, since we need to rework its implementation. The performance gains seen by players who are currently playing Assassin’s Creed with a DX10.1 graphics card are in large part due to the fact that our implementation removes a render pass during post-effect which is costly.

Det rörde sig alltså om att folk rapporterat buggar, som berodde på DX10.1. Prestandaökningen berodde med andra ord på ett renderingsfel i post-effect, något som i dina ögon kallas för fusk.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

5870 vinner över 470 även i andra upplösningar, i majoriteten av spel som jag tror är det viktigaste för många.

Fel!!!
Gigabyte GeForce GTX 480 and GTX 470 Graphics Cards: DirectX 11 Battlefield - X-bit labs
Dom har testat med en senare driver än vad andra siter gjort. Dom andra siterna har använt drivern som var beta 179.17 vid release av kortet.

Skrivet av mr_krut:

Drivrutinen som Nvidia släppte va en beta-drivrutin och hette just "Beta Crysis Drivers". Deras mål var en optimerad drivrutin, och det va precis vad dom gav oss. Prestanda går alltid före kvalité när man ska optimera så bra som möjligt. När Nvidia släppte sin riktiga drivrutin var kvalitén tillbaka till det normala och man hade även en något förbättrad prestanda.

Ubisoft gick ut med varför dom valde att ta bort DX10.1 stöd

Det rörde sig alltså om att folk rapporterat buggar, som berodde på DX10.1. Prestandaökningen berodde med andra ord på ett renderingsfel i post-effect, något som i dina ögon kallas för fusk.

Vissa kan inte skilja på buggar och fusk tyvärr, utan man tar varje tillfälle som finns för att hitta något fel hos Nvidia. Samma sak gällde ju Batman där AMD var för snåla för att hjälpa Rocksteady.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Du kan dessutom köpa ett yttligare 470 i framtiden när spelen blir mer krävande och få ut mer kraft än med 5870 i Crossfire och ett 5970, men det är ingen större mening idag då alla spel redan flyter på kanon med ett kort.

Läste du tråden?

Han har inte ett moderkort som stödjer det.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Fel!!!
Gigabyte GeForce GTX 480 and GTX 470 Graphics Cards: DirectX 11 Battlefield - X-bit labs
Dom har testat med en senare driver än vad andra siter gjort. Dom andra siterna har använt drivern som var beta 179.17 vid release av kortet.

Vissa kan inte skilja på buggar och fusk tyvärr, utan man tar varje tillfälle som finns för att hitta något fel hos Nvidia. Samma sak gällde ju Batman där AMD var för snåla för att hjälpa Rocksteady.

Och nya drivrutiner kommer också. Den 24e maj kommer ju R256 drivrutinen som ska ge en prestanda boost. Och ja, folk försöker tyvärr alltid att hitta fel hos Nvidia, men så är det med dom flesta ledande företag. MS som är ledande får ta skit. McDonalds som är ledande får ta skit. När folk snackar om Telia så är det oftast i ett negativt sammanhang. Och av samma anledning som dom flesta ledande företagen så får Nvidia som är ledande på high-end ta skit.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_krut:

Drivrutinen som Nvidia släppte va en beta-drivrutin och hette just "Beta Crysis Drivers". Deras mål var en optimerad drivrutin, och det va precis vad dom gav oss. Prestanda går alltid före kvalité när man ska optimera så bra som möjligt. När Nvidia släppte sin riktiga drivrutin var kvalitén tillbaka till det normala och man hade även en något förbättrad prestanda.

Ubisoft gick ut med varför dom valde att ta bort DX10.1 stöd

Det rörde sig alltså om att folk rapporterat buggar, som berodde på DX10.1. Prestandaökningen berodde med andra ord på ett renderingsfel i post-effect, något som i dina ögon kallas för fusk.

Fortfarande dåligt att försämra bildkvaliten. De gjorde massa effekter mer lågupplösta så att kortet fick det lättare för sig. Vill man ha bättre prestanda kan man ställa ned grafiken, det behöver man ingen drivrutin för.. Om man går ut med en drivrutin som ska optimera för ett spel men ger sämre kvalitet så får man ju säga "Nu gör denna drivrutinen så att du får grafiken på medium-inställningar och därmed får bättre prestanda"

Sen angående Ubisoft så är det väl klart att de säger så? De går ju inte ut och säger "Nu har vi fått 2 miljoner av nvidia för att ta bort dx10.1 stödet för ati, så det är numera borta". Självklart skyller de på ngt annat. Säger inte att det är så här, menar bara att man itne ska tro vad tillverkare säger..;) Jag tror fortfarande nvidia klagade på dx10.1 funktionen, vilket gav ati ganska mycket försprång (har för mig det var typ 30% bättre prestanda).

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Om man tittar på testet på Xbitlabs som använder en senare driver version Nvidia GeForce 197.41 WHQL så är GTX 470 nästan likvärdig i prestanda med 5870 i upplösningarna 1680x1050 och 1920x1080 till skillnad från dom flesta andra tester som som är gjorda med den första driver releasen GeForce 197.17. Troligtvis kommer prestanda öka ytterligare in kommande versioner.

Gigabyte GeForce GTX 480 and GTX 470 Graphics Cards: DirectX 11 Battlefield - X-bit labs

det gnälls ju så mycket om att det där, eller det där speltestet är inte relevant för det är Nvidia Optimerat
Det intressanta här är att GTX 470 slår 5870 i alla upplösningar i S.T.A.L.K.E.R Call Of Pripyat som har ATI loggan i Introt...

jag tro många som kastar skit på GTX 4xxx serien egentligen försöker försvara sina egna inköp av ATI 5xxx-serien för ett halvår sen. Då var det kul att ha DX11 kort från det enda företaget som tillhandahöll det.
Nu idag så e de inte lika roligt när Nvidia har släppt sin Fermi som är minst lika bra, kanske bättre beroende på vem man frågar....

Antingen är de för snåla eller har inte råd att uppgradera sina kort,
lättare då att kasta skit på GTX 470, 480 för att rättfärdiga sina egna tidigare inköp (mest för sig själva)...

Flame Wara mig nu tack då

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Hjälpsam

Själv håller jag mig till Hardocp, där testar man helt enkelt spelbara inställningar, vilket de flesta av oss använder.
Och i deras senaste test (inklusive nya Nvidiarutiner) gick ett GTX470 aningen bättre än ett HD5850.
Tycker ändå att TS skall köpa ett GTX470, han verkar gilla kortet och någre extra hundralappar har vi oftast råd med, det viktiga är att han köper något han vill ha och blir nöjd med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |