Blå, röda, gröna och vita pixlar dyker upp, framförallt i filmer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2004

Blå, röda, gröna och vita pixlar dyker upp, framförallt i filmer.

På vissa videofiler får jag en massa blå (och ibland vita) pixlar över skärmen. Detta brukar även kunna uppenbara sig ibland när windows håller på att logga in, innan "ATI Catalyst Control Center" hunnit starta (dock mycket färre pixlar än i filmer, och då syns enbart några få blå pixlar).

När ATI Catalyst Control Center startat blinkar bilden till en gång, och eventuella pixlar i Windows försvinner.

Kan det vara så att ATI Catalyst Control Center inte stöder vissa filmtyper?
Det knepiga är dock att jag ibland får pixelproblem när jag öppnar tex mpg-filer, och ibland inte. Det kan vara olika från gång till gång även med precis samma fil. Och ibland försvinner pixlarna efter några sekunder. På många filmfiler uppenbarar sig inte pixelproblemen alls, utan det är bara på vissa av tex. mpg-filmerna (även sett det på wmv och förmodligen avi).
På tex mkv-filmer har jag aldrig upplevt några pixelproblem.

Bilden är från en film i Warcraft III. Själva filmen gick inte att printscreena, utan enbart de blå pixlarna kom med. Jag såg även röda, gröna och vita pixlar (de blå och röda pixlarna "satt fast", medan gröna och vita flimrade omkring). Såhär stora problem har det dock aldrig varit innan i något annat videoklipp. Och jag har inte alls sett gröna eller röda pixlelproblem förr.
I Warcraft III-filmen verkade pixlarna dessutom vara slumpvis utspridda, något de blå pixlarna inte brukar vara i andra filmer.
Där brukar de blå pixlarna hellre fästa sig på vissa färger eller "bilder", än på andra.

Jag vet inte om jag bara uppmärksammat problemet mer nu när jag såg hur många pixlar det var i Warcraft III-filmen, och då letat efter pixlar i andra filmer, eller om det faktiskt blivit värre de sista veckorna...

Jag kör senaste versionen av ATI Catalyst Control Center, och jag hade ett Geforce 6800-kort förr i tiden, utan dessa problem.
Jag använder en DVI-sladd mellan grafikkortet och skärmen.

Edit: Det verkar som att både de gröna och blå pixlarna fastnar på printscreenen, men att de gröna visas som blå vid inklistring i paint...
I mitten "syns" enbart de gröna pixlarna, medan både blå och gröna "syns" vid sidorna. Tror jag

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.