Permalänk
Medlem

Varmt GTX 260

När jag guidade en kompis om att kolla upp en sak i hwmonitor såg jag att mitt GTX 260 (216) ligger strax under 100 grader och har därefter börjat hålla ett öga på temps. Med fläkten på 40% så lägger sig temperaturen runt 80 grader i idle. 3 minuter efter uppstart är kortet 80 grader. När jag laddar något ganska lätt som grafikkortet ska jobba med så går tempen upp över 90 och med något tungt så sticker tempen upp över 100 grader.

Kortet är väldigt varmt om jag känner på det. Inblåset i chassit (Cosmos 1000) är väldigt kallt med 2 fläktar. Om jag testar att köra fläkten på 60% så sjunker inte idletempen mer än någon grad (just nu 86 grader med 60% i 5 minuter idle). Om jag kör fläkten på 100% sjunker tempen långsamt, men det låter som ett flygplan också. Jag testade spraya lite högtrycksluft utan resultat.

Jämfört med andra kort jag läst om så är mitt väldigt varmt, och det är inte ens klockat. Ska jag gissa på att kylflänsen sitter dåligt eller är det något annat jag ska kolla? 80+ med fläkten på 40-60% känns väldigt högt för en idle-temp.

Permalänk
Medlem

De är nog så att kylflänsen är så igen murad med dam att du måste plocka av kåpan och rengöra.

Lära sig städa??

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Dess temperatur vara mellan 53 - 76 grader lite beroende på dess omgivningstemperatur och luft tillgång.
Dammtussar i kylflänsen kan vara svårt att få ut utan att lossa hela paketet och då måste ny kylpasta på.
Kör (min favorit) "Everest Ultimate Edition" och monitorera grafikens alla delar såsom fläktvarvtal, temperatur, spänning, ström och procentuellt utnyttjande.

T.ex. min HD5870 är nu 34grader, 0 varv (vattenkyld), 0.16A, 0,95V och 3%.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Det var klurigare att ta isär än vad jag väntade mig, hur som helst så plockade jag isär allt (förutom kylflänsen från plastkåpan där skruvarna satt stenhårt och jag hade ingen perfekt skruvmejsel). Jag kunde se ganska bra genom kylflänsen ändå och det var inte mycket damm där så jag antar att dammfiltrena fungerar ganska bra. Jag blåste nu även med lite mer högtrycksluft och lite damm kom ut, dock inte så mycket. Kylpastan såg inte så bra ut, jag skulle gissa på att ca 60-70% av ytan fick kontakt med gpun.

Nu ligger tempen på 53 grader idle vid 30% fläkthastighet, sjunker något vid 40%. Har inte testat load än, men som det ser ut nu så verkar problemet vara löst.

Vissa skruvar satt väldigt hårt, det gjorde också kontakten till fläkten. Jag fick inte loss den med bara fingrarna så jag testade med en tång, den slant och ena sladder gick av precis vid kontakten. Då jag inte hade någon lödkolv hemma så fick jag försöka linda sladden runt metallbiten i kontakten och det verkar som att det funkar.

Permalänk
Skrivet av Thes:

...
Nu ligger tempen på 53 grader idle vid 30% fläkthastighet, sjunker något vid 40%. Har inte testat load än, men som det ser ut nu så verkar problemet vara löst.

Vissa skruvar satt väldigt hårt, det gjorde också kontakten till fläkten. Jag fick inte loss den med bara fingrarna så jag testade med en tång, den slant och ena sladder gick av precis vid kontakten. Då jag inte hade någon lödkolv hemma så fick jag försöka linda sladden runt metallbiten i kontakten och det verkar som att det funkar.

Det var intressant att det var så dålig kontakt med kylaren... och gött att du fixade fläktkopplingen

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

mina GTX260 ligger på ca 40-45 grader i idle med fläkt på 25-30%, ifall du ville veta

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk

Hoppas du la på ny kylpasta och inte bara tog av och på kylaren

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!