Crucial gör nytt försök med firmware för C300

Permalänk
Melding Plague

Crucial gör nytt försök med firmware för C300

Firmware-uppdateringar ser ut att vara ett ständigt gissel för SSD-tillverkare. Crucial gör ett nytt försök med uppdaterad mjukvara till SATA 6,0 Gbps-kapabla C300.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

vill man trixa med uppdateringar av firmware så får man väl räkna med att det är lite meck

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Denna uppdateringen har väl funnits ett tag nu väl?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Denna uppdateringen har väl funnits ett tag nu väl?

Inte för att jag har en drive, men kollade och det står "Release Date: 5/20/2010" på Crucials sajt. Om du läser texten så står det att de gjort om programmet för uppdatering, vilket antagligen betyder att själva firmwaren funnits sen tidigare.

Permalänk
Medlem

jo, den första uppdateringen var ju inget vidare så dom tog ner den och släppte en ny version för några dagar sen

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Haha värt att behöva formatera för att uppdatera FW. Nej, <3 Intel

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Haha värt att behöva formatera för att uppdatera FW.

Man får förstås göra en image till extern disk/sekundär intern och sen dra tillbaks den efter uppdateringen även om det är mer jobb. Men det som var riktigt illa var att en del fick problem med den tidigare uppdateringen och dödade sin SSD med den. Förhoppningsvis har de nu löst alla sådana problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aMp:

Haha värt att behöva formatera för att uppdatera FW. Nej, <3 Intel

Står dock i info till firmware att disken kanske formateras om, så var inte fallet för mig dock

Permalänk
Medlem

En bootbar USB-sticka eller diskett för att boota flashningsprogrammet/os är alternativet som behövs. All annan flashning är döden och något jag aldrig skulle göra.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

verkar väldigt omständigt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Man får förstås göra en image till extern disk/sekundär intern och sen dra tillbaks den efter uppdateringen även om det är mer jobb. Men det som var riktigt illa var att en del fick problem med den tidigare uppdateringen och dödade sin SSD med den. Förhoppningsvis har de nu löst alla sådana problem.

Ja, man får ju vara lite smart för att slippa göra om allt. Jag gör ofta hårddisk image filer av säkerhets skull eller om jag snabbt vill byta OS. Nån SSD drive blir det inte av så länge priserna är så vidrigt höga

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Minns mina problem med intels firmware. Det positiva är väl att tillverkarna kommer att testa firmwaret internt före deras betalande kunder i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Man får förstås göra en image till extern disk/sekundär intern och sen dra tillbaks den efter uppdateringen även om det är mer jobb. Men det som var riktigt illa var att en del fick problem med den tidigare uppdateringen och dödade sin SSD med den. Förhoppningsvis har de nu löst alla sådana problem.

Känns lite jobbigare än att bara uppdatera "vanligt" på 2 min.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Känns lite jobbigare än att bara uppdatera "vanligt" på 2 min.

Jag skulle aldrig flasha en SSD utan backup oavsett, så för mig är det samma. Men har man inte så mycket viktig data, så visst det är smidigare med t.ex. Intels lösning. Men uppdateringsbehovet lär ändå försvinna i och med att SSD mognar.