Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige, Sthlm
Registrerad
Jan 2009

2 twin-minnen och datorn crashar

Hejsan, tittade runt och kunde inte hitta någon liknande tråd.

Jag har problem med 2x2gb corsair 8500 minnen som vägrar fungera ihop helt plötsligt. Dom har suttit i datorn sedan den byggdes för ett år sedan. Nu har datorn börjat krasha oftare och oftare och efter mkt strul märkte jag att minnena inte fungerar när jag har båda i samtidigt.

Jag har testat att flytta runt minnena kors o tvärs och kört memtest86.
Bägge fungerar individuellt i vilken slot som helst men så fort båda sitter inne så blir datorn instabil.
Volten ligger nu på 2.1 som angivet (satt på auto förut) och cmos är resetad, inställningar är precis som när den fungerade.
Har testat andra minnen och det verkar fungera.

Har packat in dem och ska skickat till Misco men har en fråga bara:
Är det ens möjligt att minnena kan gå sönder på så vis att de inte längre fungerar med andra minnen men individuellt, eller är det moderkortet jag ska rikta in mig på?

Minne: Corsair Dominator minne - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pin - DDR2 8500
Moderkort: Asus P5Q Pro Turbo
Cpu: Intel Core 2 Duo E7400 2,8GHz Box
Gfx: Radeon HD 4870 - 512 MB
Nät: OCZ StealthXStream nätaggregat - 700 Watt

BTW: är det så sablarns viktigt med ESD pöse?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Det är möjligt att moderkortets strömförsörjning till minnena är den felande länken. Om den försämrats så pass mycket att inte mer än ett minne kan strömförsörjas med ren ström så kommer två minnen att ge problem. Har du möjlighet att låta en kompis testa dina minnen tillsammans så gör det.

Utan ESD-påse (eller originalförpackning) till minnena är det stor risk att Misco vägrar garanti på minnena, då dom inte kan avgöra om minnena gått sönder vid normalt bruk eller felaktig behandling (skickade utan ESD-skydd).

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara