Permalänk
Medlem

Använder T-röd och kaffe-filter. Tops om det fortfarande är något kvar. Skulle jag gå och köpa något annat skulle det bli Isopropylalkohol på Apoteket.

GL

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey Cpu Intel® Core™ i7-7700K @ 5.0Ghz
Mob ASUS Maximus IX Formula Ram Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL16 Dominator Platinum
Gfx ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB STRIX GAMING OC Cpu Cooler Corsair iCUE H115i RGB PRO XT M.2 2xCorsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 480GB
SSD 4xSamsung 870 EVO SSD 1TB OS Win 10 Pro 64bit
Psu Corsair HX1200, 1200W PSU

Permalänk
Medlem

T-röd och kaffefilter fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

T-Röd + skithus papper har jag alltid kört med

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

toapper är bra skit det brukar jag köra med och sitter det fast tar man lite t-röd på det ... fick ta whisky en gång p.g.a jag inte hade annat till hands går det med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Hjälper till att återuppliva tråden.

T-röd funkar fint att rengöra med. Det påstås att det lämnar rester av t.ex. kräkmedel på de rengjorda delarna, men tvivlar starkt på att det ger någon slags effekt i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Hjälper till att återuppliva tråden.

T-röd funkar fint att rengöra med. Det påstås att det lämnar rester av t.ex. kräkmedel på de rengjorda delarna, men tvivlar starkt på att det ger någon slags effekt i praktiken.

Jag har kört på t-dojja ett bra tag, det största problemet för min del har varit att alkoholen dunstat av i flaskan innan den används tillräckligt mycket för att motivera ett köp av en ny flaska.
Köpte mig en flaska isopropylalkohol på apoteket häromdagen för just rengöring av dator-prylar och utgångsprocenten på den upplevs högre än t-röd, samt att flaskan var avsevärt mindre så man kanske slipper åka med den till tippen/macken för inlämning av farligt avfall..

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda tandkräm och lite vatten, naturligtvis en tandborste också för att komma åt ordentligt.

T-röd innehåller tillsatser som inte smakar så bra, så varför skulle en processor gilla det?

Skämt åsido.. ren alkohol som till exempel T-röd (består väl av 90% etanol har jag för mig) brukar funka.
Att bara ta en papperstuss går, men är inte en optimal lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Funkar medicinsk bensin som man köper på apoteket ?

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk

kan man köra med .. säg whiskey?? eller någon annan sprit har ej något "kremiskt rent" hemma .... ny dator ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e@s:

Funkar medicinsk bensin som man köper på apoteket ?

Så länge det bara är på heatspreadern(cpu) och inte kommer i kontakt med det övriga materialet på cpu då jag inte vet hur det reagerar på kemiskt ren bensin.

Permalänk
Medlem

@thomson: ja precis man tar ju bara så man få väck all gammal kylpasta

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Även en liten droppe Yes diskmedel på en fuktad trasa eller hushållspapper går utmärkt med att rengöra cpu och kylare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perelli38:

kan man köra med .. säg whiskey?? eller någon annan sprit har ej något "kremiskt rent" hemma .... ny dator ikväll.

Funkar med whisky men någon kommer säkert gnälla om rester och säga använd isopropanol men enda man har det till är att lösa upp rester av gamal fasttorkad kylpasta och oftast behövs inte ens lösnings medel utan man kan göra det med pappersbit om det är så och går med lite vad som helst som hälla lite whisky på tyg/pappersbit gnugga rent men ska inte vara vått så det rinner utan väldigt liten mängd

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Funkar med whisky men någon kommer säkert gnälla om rester och säga använd isopropanol men enda man har det till är att lösa upp rester av gamal fasttorkad kylpasta och oftast behövs inte ens lösnings medel utan man kan göra det med pappersbit om det är så och går med lite vad som helst som hälla lite whisky på tyg/pappersbit gnugga rent men ska inte vara vått så det rinner utan väldigt liten mängd

ok provar med lambi först om det inte ger med sig plockar jag fram kapiten ! tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perelli38:

ok provar med lambi först om det inte ger med sig plockar jag fram kapiten ! tack

Japp är bättre att använda lambi och dricka whiskyn

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

T-Röd funkar jätte bra, resterna som blir kvar är så minimala att det inte gör någon inverkan och dessutom polerar du bort dessa med en trasa.

Jag börjar med att blöta toa-papper med T-Röd och tvättar rent, ett par gånger. Jag avslutar med något som inte luddar av sig typ kaffefilter eller som jag har, en microfiberduk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

T-Röd funkar jätte bra, resterna som blir kvar är så minimala att det inte gör någon inverkan och dessutom polerar du bort dessa med en trasa.

Jag börjar med att blöta toa-papper med T-Röd och tvättar rent, ett par gånger. Jag avslutar med något som inte luddar av sig typ kaffefilter eller som jag har, en microfiberduk.

Det är inget fel på t-röd men poängen med att vara så noga är onödig för även om man skulle få ett ludd så blåser man bort dom är dom mikroskopiska som många pratar om är dom skit samma för

1: kylaren är inte så jämn och är inte perfect planad i fräs eller lappad i dom flesta fall
2: cpu´n i sig själv är inte heller så jämn och dom flesta planslipar inte den heller
3: kylaren kommer aldrig sitta helt 100% bra det blir lite ojämn belastning och drar man för hårt kan moderkortet svikta och kontakten bli sämre drar man för löst samma sak
4: Kylare sitter ofta på ett dumt sätt för att ha optimal kontakt och hänger i infästningen och ger en ogämn belastning så ett liggande moderkort vore faktiskt att föredra på det viset helst med tunga kylnigar

Det är verkliga problem som faktiskt gör skillnad men stå och polera med microfiberduk kanske kan vara aktuellt om du når absolut plan uta efter slipat cpu och kylare men annars är det bara att vara överanal och kanske en psykisk snuttefilt men i verkligheten gör det ingen skillnad

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Det är inget fel på t-röd men poängen med att vara så noga är onödig för även om man skulle få ett ludd så blåser man bort dom är dom mikroskopiska som många pratar om är dom skit samma för

1: kylaren är inte så jämn och är inte perfect planad i fräs eller lappad i dom flesta fall
2: cpu´n i sig själv är inte heller så jämn och dom flesta planslipar inte den heller
3: kylaren kommer aldrig sitta helt 100% bra det blir lite ojämn belastning och drar man för hårt kan moderkortet svikta och kontakten bli sämre drar man för löst samma sak
4: Kylare sitter ofta på ett dumt sätt för att ha optimal kontakt och hänger i infästningen och ger en ogämn belastning så ett liggande moderkort vore faktiskt att föredra på det viset helst med tunga kylnigar

Det är verkliga problem som faktiskt gör skillnad men stå och polera med microfiberduk kanske kan vara aktuellt om du når absolut plan uta efter slipat cpu och kylare men annars är det bara att vara överanal och kanske en psykisk snuttefilt men i verkligheten gör det ingen skillnad

Jag motsäger dig inte, man kan bara torka med en torr trasa och man kan nog inte ens mäta skillnaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Jag motsäger dig inte, man kan bara torka med en torr trasa och man kan nog inte ens mäta skillnaden.

Nä tror inte jag heller och jag var inte ute efter att bitcha om saken utan poängen är mer att det är bättre att använda det man har hemma när det funkar bra och även jag kan ha en böjelse för polering när jag ibland försöker göra knivblad

Men är man rädd för ludd och vill komma billigt undan så har eldorado våtservetter dom man har till barn och finns även torrservetter som luddar lika lite som kaffefilter som kan vara vettiga alternativ

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Finns massor med tips, brukar själv köra med aceton och kaffefilter.
Undvik bomulstussar och tops och liknande då dessa lätt flagnar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Nä tror inte jag heller och jag var inte ute efter att bitcha om saken utan poängen är mer att det är bättre att använda det man har hemma när det funkar bra och även jag kan ha en böjelse för polering när jag ibland försöker göra knivblad
http://i.imgur.com/IvdUkBZ.jpg

Men är man rädd för ludd och vill komma billigt undan så har eldorado våtservetter dom man har till barn och finns även torrservetter som luddar lika lite som kaffefilter som kan vara vettiga alternativ

När vi ändå är inne på detta så vill jag visa dig detta, metoden har ingen betydelse (nämvärt) oavsett om man har för mycket. För lite är däremot sämre. Så alla som är "anala" på att ha för mycket kan kyssa sig där back.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

När vi ändå är inne på detta så vill jag visa dig detta, metoden har ingen betydelse (nämvärt) oavsett om man har för mycket. För lite är däremot sämre. Så alla som är "anala" på att ha för mycket kan kyssa sig där back.

https://www.youtube.com/watch?v=r2MEAnZ3swQ

Kylpasta är det nästan en religion runt och äldre pasta anno 2002 var mycket tjockare och man fick grilla ett par timmar prime 95 innan den flöt ut och är därifrån kredikort och alla tekniker kommer i från men dagens flyter ut fint så håller med dig

Och finns mer saker som fläkt fanatiker ...Har 9 fläktar och dålig cpu temp ..hjälp ???
har du undertryck eller övertryck i chassiet ? ...luften får inte virvla då får man då en maelstrom och varmare dator

Eller varför inte esd som är verkligt problem men snart ska man springa 3 varv motsols på sin esd matta innan man kopplar i sitt armband i chassiet och börjar greja med datorn så skulle nästan behövas en swec mythbusting kanal snart

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w