Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006

Radeon 5850 problem

Jag har en ny dator sen en vecka tillbaka och allting funkar bra förutom grafikkortet..

Jag ska ha PowerColor Radeon HD5850 i datorn. Men när jag spelade några av de nyare spelen t.ex. Assassins creed 2 så märkte jag att det laggade... Så jag kollade grafikkortet i datorn på skärmupplösningen där det står "ATI Radeon HD 4290" När det egentligen ska stå HD 5850?!

Tänkte först att jag slarvat med drivrutinerna. Men det var inte lösningen. Jag har öppnat burken och dubbelcheckat att det står 5850 på grafikkortet. När jag använder skivan till grafikkortet och installerar drivrutinerna därifrån så installeras inte drivrutinerna heller..

Lite datorspecifikationer:

Gigabyte GA-890GPA-UD3H
AMD Phenom2 X6 1055T
Fractal Design Tesla 550W 80+
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Dec 2009

testat med detta ?? Drivers & Support | GAME.AMD.COM kanske hjälper

Merlin SM8 - 4,5 GHz 5820K - Asus x99 pro - 2x Evga GTX 1080 FTW 2152 MHz- 16 GB Dominator Platinum 2800MHz - Samsung 960 1TB pro - wb red 4tb 2x - Evga supernova g2 850 - Custom loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008

4290 är väl det inbyggda grafikkortet i 890GX chipset på moderkortet?

Kanske får stänga av det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av XriXor:

4290 är väl det inbyggda grafikkortet i 890GX chipset på moderkortet?

Kanske får stänga av det?

Hur stänger jag av det?

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Ligger/finns bägge korten i enhetshanteraren?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av =FFS=Rambo:

Hur stänger jag av det?

BIOS skulle jag tro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av Jalle64:

Ligger/finns bägge korten i enhetshanteraren?

Nej finns bara integrerade grafikkortet där på display adapters :S

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Sätt inställningen på PEG (0) i bios så borde du bara använda HD 5850:t. Har du inte satt DVI-kabeln i 5850:t?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av Jalle64:

Sätt inställningen på PEG (0) i bios så borde du bara använda HD 5850:t. Har du inte satt DVI-kabeln i 5850:t?

Haha jadu, ibland är man rätt dum (hade stoppat i skärmkabeln i moderkortet..) Men när jag sätter i skärmkabeln till grafikkortet så kommer det inte fram någon bild på skärmen...

Det var det problemet jag hade då datorn var helt ny.. Jag provade först o stoppa i skärmkabeln i grafikkortet men det funkade inte då heller.. Så därför jag hade stoppat i det i moderkortet för där fungerade det direkt :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av =FFS=Rambo:

Haha jadu, ibland är man rätt dum (hade stoppat i skärmkabeln i moderkortet..) Men när jag sätter i skärmkabeln till grafikkortet så kommer det inte fram någon bild på skärmen...

Det var det problemet jag hade då datorn var helt ny.. Jag provade först o stoppa i skärmkabeln i grafikkortet men det funkade inte då heller.. Så därför jag hade stoppat i det i moderkortet för där fungerade det direkt :S

Om du inaktiverar det inbyggda graikkortet i bios och sen kopplas in dvi till 5850 är det fortfarande dött då?

What evah! i'll do what i want!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av ceogar:

Om du inaktiverar det inbyggda graikkortet i bios och sen kopplas in dvi till 5850 är det fortfarande dött då?

Ja det står bara o pendlar mellan "digital/analog" på skärmen..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007

Snurrar fläkten på grafikkortet när din dator är igång?

CPU Core i7 6700K @ 4.5GHz GPU EVGA GTX 980 Ti @ 1232/7912 RAM Crucial 2133MHz DDR4 32GB MOBO Asus Z170-A
CHASSI Fractal Design Define S SKÄRM Dell U2713HM 27" SSD Samsung 850 EVO 1TB PSU Corsair AX 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av kdrag:

Snurrar fläkten på grafikkortet när din dator är igång?

Ja det gör den!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007

Har du testat båda DVI-portarna på grafikkortet? Det låter som om det är något fel på grafikkortet annars.

CPU Core i7 6700K @ 4.5GHz GPU EVGA GTX 980 Ti @ 1232/7912 RAM Crucial 2133MHz DDR4 32GB MOBO Asus Z170-A
CHASSI Fractal Design Define S SKÄRM Dell U2713HM 27" SSD Samsung 850 EVO 1TB PSU Corsair AX 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av kdrag:

Har du testat båda DVI-portarna på grafikkortet? Det låter som om det är något fel på grafikkortet annars.

Jo jag har provat båda två ett flertal gånger.. Ja något skumt är det ju.. :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007

Testa att sätta in grafikkortet i den andra PCI-E porten och se om det fungerar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av kdrag:

Testa att sätta in grafikkortet i den andra PCI-E porten och se om det fungerar.

Får ta och testa det imorgon efter jobbet! Återkommer imorgon.