Hur hittar man (bra) lägenhet i Göteborg?

Permalänk
Medlem

Hur hittar man (bra) lägenhet i Göteborg?

Efter tre års studier i Umeå kommer jag och min sambo att flytta till Göteborg för vidare studier. Problemet är att vi inte har någon lägenhet att flytta till. Vi har ingen tid i bostadskö och känner ingen som kan fixa en lägenhet till oss.

Här i Umeå har vi en stor trea på 90 kvadratmeter med öppen spis, tvättmaskin, diskmaskin och tre minuters gångväg till stan och båda våra skolor. Riktig schysst alltså. Efter att ha tittat lägenheter i gbg på nätet verkar det som att vi i bästa fall kommer få lägga hela studielånet för ett andrahandskontrakt i nått sunkigt korridorsrum på 18 kvadrat. Även om vi räknar med ett mindre boende så skulle det kännas riktigt jobbigt att behöva byta till nått sånt.

Till saken hör också att vi börjar närma oss 30-års åldern och haft eget boende i många år nu. Om flytten innebär att vi måste flytta runt mellan andrahandskontrakt med sönderfestade gruppkök en gång i halvåret så vet jag faktiskt inte om det är värt att flytta alls.

Någon som har varit i en liknande situation och har nått tips?

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk

Lösningen är att köpa, om ni har möjlighet så klart. Annars jaga andrahand på blocket? Det är inte lätt att få hyresrätt i Göteborg, speciellt utan kötid på boplats. Bäst, att köpa, är då antingen i april/maj eller kring september (mängder av folk som säljer dessa månader).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanonbra tips, tack! Att köpa bostadsrätt känns som ett stort och läskigt projekt, men det kanske det kan vara värt. Ska kolla upp det faktiskt.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delight:

Kanonbra tips, tack! Att köpa bostadsrätt känns som ett stort och läskigt projekt, men det kanske det kan vara värt. Ska kolla upp det faktiskt.

Frågan är ju bara om ni kan göra det, banker tycker ju inte csn räknas som inkomst.

Permalänk
Medlem

Läste senast igår att det är typ 3000 sökande i snitt på hyresrätter som läggs ut till allmänheten i Göteborg, har ingen källa på det, men lycka till.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Funderat på att byta lägenhet?

jag antar att ni sitter på ett förstahands kontrakt för tillfället (?). Då tycker jag ni ska byta kontrakt/lägenhet så lägg upp annons på nätet. Finns en jättebra sida som heter Björns bytare ( BjörnsBytare.se - För dig som vill byta bostad ). Kostar säkert 40 kr i månaden eller liknande men det kan det vara värt.

En vän till mig har gjort bytt lägenhet mellan sthlm<->gbg ett par gånger och hon är mer än nöjd.

Det kan bli allt från dubbelbyten till triangelbyten osv. Lite jobbigt är det väl när det kommer till lägenhet på annan ort då man oftast får lita på bilderna.

Ett tips bara om ni inte ville köpa en

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem

Har polare som varit i er situation som lyckats få lägenheter genom att skriva till hyresvärdarna. (Både allmännyttan & privata) Eftersom hyresvärdarna idag kan välja fritt vem dom hyr ut till så kan dom ju tycka att ni som verkar vara i större behov än många andra som söker.

Edit: Efter 2 snabba telefonsamtal med nämnda polare så kan dessa vara ett tips: Familjebostader publik - Familjebostader

Lycka till.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Leta efter en hyresrätt i förorten.
Exempelvis Kortedala är ganska trevligt.
Man kan söka på boplats.se
Men ja, vissa lägenheter är verkligen sjukt många sökande på.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delight:

Kanonbra tips, tack! Att köpa bostadsrätt känns som ett stort och läskigt projekt, men det kanske det kan vara värt. Ska kolla upp det faktiskt.

Värt att tänka på att köpa är en investering.
Även om du lånar 800k och bor där i 2 år, så har du ju betalat av på lånet och får du då sålt den för samma summa så går du därifrån med pengarna i fickan igen

Gick själv i tankar på att köpa lägenhet, men efter 1 år i kö i malmö så fick jag..Och göteborg är ju jobbigare

Ett stort lycka till!

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk

köp

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Kom ihåg vad som gäller med bostadsbubblor, if you're not in you can't win (bortsett från efter kraschen då).

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem

tack för alla fina råd och kommentarer Det vore perfekt om man kunde ringa in till nån hyresvärd och gråta en skvätt; med lite tur kan dom trolla fram nått ur skjortärmarna. Man skall inte vad underskatta personlig kontakt och ett trevligt bemötande kan åstadkomma! Angående köp så blir det nog lite problematiskt att få lån som sagt, men man vet ju inte, samma sak med personlig kontakt gäller väl där också

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."