Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Är XFX Radeon HD 5870 1024MB XXX - Alina System AB ett referenskort? Vill bara vara säker =P

Här har du ett kort som inte är överklockat XFX Radeon HD 5870 1024MB - Alina System AB referenskort samt ej överklockat då alltså.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket för all hjälp!

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Jo =P Det jag tror jag har förstått hittills är att det ska stå AMD vid PCI-E kontakten och att fläkten ska sitta där bak men är det allt?

Japp

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Wedes:

Visste inte att XXX versionen hade referenskort... Ursäkta för att jag frågar så mycket frågor men jag vet näst intill ingenting om referenskort och jag försöker förstå vad som menas med det =P

Finns det referenskort för varje modell som lanseras?

Referenskort ser ut som korten ska göra, som dom gör från början, utan några ytterliggare justeringar, så som ATI/Nvidia skickade ut korten.

Det är oftast personliga referenser som spelar in när man väljer vilket kort man köper, om du inte har några så är det bara att köra på det billigaste du hittar, svårare än så är det inte.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

fast det är riktigt snålt med tillbehör

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

Satt själv och kollae på Vertex kortet fast hos "/www.clickok.se". Men söker man på deras butik får man upp så sjukt mycket skitsnack. Nu bor jag ju väldigt nära butiken och skulle hämta upp kortet i butiken, men vet inte om jag orkar med ev. garanti bekymmer m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

fast det är riktigt snålt med tillbehör

Sant men tänkte bara utifrån det billigaste, Själv skulle jag köra på XFX referensmodell

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har bestämt mig för XFX 5870 XXX referenskortet, har en budget där jag får plats med det och tänkte att det är lättare om företaget själv har gjort överklockningen och tar ansvar för den.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Wedes:

Jag tror jag har bestämt mig för XFX 5870 XXX referenskortet, har en budget där jag får plats med det och tänkte att det är lättare om företaget själv har gjort överklockningen och tar ansvar för den.

Den överklockningen som dom gjort kommer du inte märka av ändå, så om du vill ha en märkbar klockning kommer du bli tvungen att göra det själv. Fabriksöverklockning är bara ett försäljningstrick för att få in mer pengar från folk som inte riktigt vet vad överklockning innebär

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Du verkar ha kommit underfund med att det bästa alternativet är ett kort av referenstyp, och det är bra. De nya modellerna använder billigare material, kastar ut saker som de finner "onödiga", som t.ex. en ordentlig backplate som skyddar kortet, skrotar dyra voltregulatorer från Volterra som tillåter software-styrd övervoltning, slänger in billigare minnen etc. Vad gäller kylningen så har det redan sagts att referenskylaren är den enda kylare som leder värmen ut ur lådan. I mitt fall gör det en skillnad på 7 c på processorn, och då har jag ett stort CM Stacker 831 med bra luftflöde. Känner du senare att ditt kort låter för mycket så finns det bra mycket bättre eftermarknadsfläktar att köpa och montera än de som sitter färdigmonterade på "Premium"-modellerna.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem

Jag är lite om än inte extremt känslig för ljud och tycker att referensmodellen duger bra.
När jag surfar eller gör annat som inte belastar kortet ligger det på ca 40 grader och låter inte störande.
Vid spel stiger tempen till som högst 85 (Alien vs Predator som jag spelar nu) och visst hörs fläkten då men det spelar mindre roll med tanke på alla andra ljud i sådana spel.

Om du inte tänker klocka hårt eller är superkänslig för ljud så ta ett referenskort av vilket märke som helst.
Jag köpte mitt referenskort för en vecka sedan efter några dagars läsande av tester och blev nöjd med det.

En annan sak är att det är lätt att frestas av olika fabriksöverklockade varianter men om du ser hur mycket extra vissa sådana kostar i förhållande till vad dom ger så är det i mitt tycke smartare att spara pengarna till nästa byte av grafikkort. Några procent hit eller dit på ett 5870 om 2-3 år kommer inte att göra varken till eller från.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Har tidigare hört att XFX garanti gäller även vid kylar byte, är detta inte sant?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Infinity_90:

Har tidigare hört att XFX garanti gäller även vid kylar byte, är detta inte sant?

Mycket tveksamt, kanske i staterna.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.