Problem med Sapphire Radeon HD 5670 1GB och drivare i XP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010

Problem med Sapphire Radeon HD 5670 1GB och drivare i XP

Hej,

Jag köpte en beggad Dell Dimension E520 till sonen. Det första jag gjorde var att byta grafikkort från ett ATI X1300 till Sapphire Radeon HD 5670. Allt fungerade bra i Win7 som var installerat på datorn när jag köpte den. Eftersom det var en ful-licens så installerade jag XP istället. Men så fort jag installerar drivrutinerna kan jag inte få igång datorn igen, den hänger sig vid boot, och enda sättet att komma igång är att starta i felsäkert läge och göra en systemåterställning innan installation av ATI-drivarna.

Någon som stött på och har en lösning?

FD Define S | Gigabyte Z97X-Gaming G1 | Intel Core i7-4790K @ 4,7 GHz | Nocctua NH-D15S | Corsair 32GB DDR3 VENGEANCE PRO @ 2400MHZ | Asus Strix GTX1080 (A8G) | Samsung SSD 850 EVO 500GB (system) | Samsung SSD 840 EVO 500GB (spel) | Seagate Barracuda 2TB (data) | Evga SuperNOVA G3 850W | Windows10 Pro x64 | Asus PG278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej,

Jag köpte en beggad Dell Dimension E520 till sonen. Det första jag gjorde var att byta grafikkort från ett ATI X1300 till Sapphire Radeon HD 5670. Allt fungerade bra i Win7 som var installerat på datorn när jag köpte den. Eftersom det var en ful-licens så installerade jag XP istället. Men så fort jag installerar drivrutinerna kan jag inte få igång datorn igen, den hänger sig vid boot, och enda sättet att komma igång är att starta i felsäkert läge och göra en systemåterställning innan installation av ATI-drivarna.

Någon som stött på och har en lösning?

lade själv in ett 5670 (powercolor) i en gammal märkesdator nu i veckan .

det fungerar dock felfritt i xp pro , har provat både 10.4 och 10.5 från amd's hemsida.
använder du drivrutiner från skivan som kommer med kortet eller har du också laddat ner dem från amd?

| HAF932 | Xeon X5675 @ 4 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 18 GB @ 1391 MHz | R9 290X | O2 + ODAC | Samsung 850 500 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win10 Pro 64-bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Devildoll:

lade själv in ett 5670 (powercolor) i en gammal märkesdator nu i veckan .

det fungerar dock felfritt i xp pro , har provat både 10.4 och 10.5 från amd's hemsida.
använder du drivrutiner från skivan som kommer med kortet eller har du också laddat ner dem från amd?

Har prövat båda. Har nu läst om att kortet kanske har en PCI-E ver som är senare än datorns. Men då borde det ju aldrig fungerat med Win7?

FD Define S | Gigabyte Z97X-Gaming G1 | Intel Core i7-4790K @ 4,7 GHz | Nocctua NH-D15S | Corsair 32GB DDR3 VENGEANCE PRO @ 2400MHZ | Asus Strix GTX1080 (A8G) | Samsung SSD 850 EVO 500GB (system) | Samsung SSD 840 EVO 500GB (spel) | Seagate Barracuda 2TB (data) | Evga SuperNOVA G3 850W | Windows10 Pro x64 | Asus PG278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

Nu är det länge sedan jag använde XP men jag vill minnas att man behöver Net.FrameWork 2.0 via windows uppdate för att Catalyst CC skulle fungera.

Och kanske även Service Pack 3 för XP behövs för att nya Catalyst CC skall fungera.

janee

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Har prövat båda. Har nu läst om att kortet kanske har en PCI-E ver som är senare än datorns. Men då borde det ju aldrig fungerat med Win7?

exakt , det råkade jag ut för vid bytet , special fujitsu simens moderkort som inte tyckte om pci-e 2.1

det som hände man slog på datorn var att cd läraren blinkade febrilt , inget mer . så det är nog ett problem med xp du har. och inte pci-e relaterat.

Skrivet av janee:

Nu är det länge sedan jag använde XP men jag vill minnas att man behöver Net.FrameWork 2.0 via windows uppdate för att Catalyst CC skulle fungera.

Och kanske även Service Pack 3 för XP behövs för att nya Catalyst CC skall fungera.

jag installerade mina drivare innan jag hade hunnit dra ner net framework .

jag fick bara ett felmeddelande om att själva control center inte fungerade , men själva drivaren gick bra.

| HAF932 | Xeon X5675 @ 4 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 18 GB @ 1391 MHz | R9 290X | O2 + ODAC | Samsung 850 500 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win10 Pro 64-bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av janee:

Japp, har service pack 3 och net.framework 2 installerades av grafikkortsprogrammet.
Jag installerade då en ännu senare version av net.framework (3-nånting tror jag) och då går maskinen igång. Men jag får BSOD flera gånger om dagen istället. Är nog något generalknas med burken...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

Tyvärr så har jag nog ingen lösning på problemet, det enda jag kommer på just nu är DirectX 9C, här är senaste versionen från Microsoft Download details: DirectX End-User Runtime

janee