Välja ljudenhet per program

Permalänk
Medlem

Välja ljudenhet per program

Problem:
Somliga program (Spotify) tillåter en inte längre att välja var ljudet ska spelas upp, utan använder alltid den som är markerad som default. Jag har två ljudenheter: inbyggt ljudkort med inkopplade högtalare och USB-headset. Högtalarna vill jag ha musik i, och headsetet resten (spel, filmklipp, voip, osv).

Detta går nu inte då både Spotify, spel (de flesta), webbläsaren (antar jag) alla alltid kör på default ljudenhet.

Min fråga:
Finns det något program/drivrutin som emulerar en ljudenhet, och sedan magiskt delar upp ljudet (beroende på program) till den korrekta ljudenheten? Från programmens sida så använder alla samma ljudenhet (den emulerade), men ljudet vidarebefodras olika beroende på källan.

Tack på förhand.

Permalänk

Jag undrar samma sak!
Förut gick det mycket enkelt att välja bland ljudkorten i win-xp, efter att man valt ena av ljudkorten körde alla program på det valda ljudkortet efter att man valt ljudkortet. Sedan kunde man byta till ett annat ljudkort och starta nya program som använde sig utav det sistvalda ljudkortet.

Nu med win7 så kan man inte göra så och även om det inbyggda ljudkortet ska kunna leverera dubbelt "dvs köra varsitt program på 2 olika ljudenheter"..

Ibland funderar jag på att byta tillbaks till xp sp3.

några förslag?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk

Har samma problem som dom ovan.

Något tips?

Permalänk
Skrivet av Copperlord:
Skrivet av AshyStyle:
Skrivet av Don_Tomaso:

Söker också en lösning på detta...

Har någon av er lyckats hitta en lösning?

Jag har hittat ett program, IndiVolume, som verkar kunna sköta detta - men känns som det borde finnas någon freeware som sköter det?
Alternativt ett billigare program med endast denna sökta funktion...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".