Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Jag kan bara hålla med,
Nu när jag själv skaffat GTX 470 så kan jag ju bara säga att
1. de går inte lika varma som recensionerna gett sken av
2. de är inte lika högljudda som recensionerna gjorrt sken av
3. de klockar bättre än mina tidigare GTX 275or, och skalar bra vid klock
4. ger en jävla prestandaskjuts i nya DX11 spel..

Har precis samma erfarenheter + att detta är det mest lätt klockade grafikkort jag ägt hittills

Edit:
I slutändan köper man ändå det man är mest sugen på och försöker sedan få bekräftelse på att man köpte rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag kan bara säga att Nvidia är sjukt underskattade på det här forumet för tillfället, förmodligen för att de flesta som är aktiva postare sitter på ATIs senaste kort och känner sig tvungna att försvara sina inköp.

No offense, men är det inte lite ironiskt att du sitter på Nvidias senaste kort och "försvarar ditt inköp"?

OnT, GTX 470 i SLI presterar bättre än 5970 i princip alla fall.

Länk till en jämförelse:
GeForce GTX 470 2 and 3-way SLI review

Finns ganska många fler sidor där att klicka runder på.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Det har blivit en oerhörd Anti Nvidia stämmning här på forumet...
Vilket är lite tråkigt, tänk om ATI folk kunde förstå att de behövs flera tillverkare för att hålla konkurensen och utveklingen på en sund nivå...

Det här tjatas det om in till trötthet nvidias "fokusgrupp" på forumet. Ändå är det så tråkigt att se alla förolämpningar, föraktfulla uttalanden och sådana här uttalanden som är enbart positioneringar. Tyvärr nästan uteslutande av samma "fokusgrupp".

Självklart vet folk att det är bättre med fler tillverkare. Och vilka är "Ati-folket" som, som vanligt enligt er, inte förstår? (Jag vet att du inte vill nämna dem för " de vet själva vem de är". Eller så finns de inte utan ni buntar som vanligt in vanliga forumdeltagare som "Ati folket"

Det enda som har hänt är att GTX4xx serien inte uppfylde förväntningarna för de flesta. Då föredrar de flesta också Ati just nu.

Inget nvidia-hat.

Det finns alltid några ytterlighetstyper på båda sidor men jag blir jäkligt trött på det här eviga gnällandet över nvidia-hatet på det här forumet. Det är ren hypokondri från folk som inte har bättre för sig än att hålla på ett jävla grafikkortsmärke.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte var problemet ligger. GTX470 SLI är snabbare än HD5970. Om effektförbrukning, värmeutveckling och pengar inte är något problem så är det ett rätt enkelt val.

Ska till en jäkla fanboy för att säga annat.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

470 sli äter nog upp 5970 med n ågra fps mer i de flesta spelen. Men i den prisklassen får man väl 2x5870 och är inte 5870 cf bättre än 470 sli?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

"På ena sidan har vi ett 5970 med ett GTS 250 som sköter PhysX. På andra sidan har vi GTX 470 SLI, och då återköps mitt GTS 250 - alltså kostar båda setups ~6000:- = så pris är inte en faktor!"

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

470 sli äter nog upp 5970 med n ågra fps mer i de flesta spelen. Men i den prisklassen får man väl 2x5870 och är inte 5870 cf bättre än 470 sli?

Det behöver det inte vara, Crossfire skalar betydligt sämre samt att det finns färre väl fungerande spelprofiler.

edit. och därmed kan man lätt försvara även singel 470, det blir relativt billigt att köpa ännu ett 470 jämfört med att köpa ett biffigare kort den dag det eventuellt skulle behövas. Personligen tror jag inte att jag kommer att behöva det på länge, klockad 470 är plenty fast redan det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Tror det presterar ganska lika. gtx 470 presterar något sämre än ett hd5870, och hd5970 är två stycken nedklockade hd5870s

beroende på vilket 5970 man köper så är det antingen Asus Ares som är 2st 5870 chip som då kostar ~15k tror jag det är. Annars är 5970 2st 5850 i ett såvitt jag förstår det

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det behöver det inte vara, Crossfire skalar betydligt sämre samt att det finns färre väl fungerande spelprofiler.

Ett roligt test. Visar som så många andra tester att den solklara vinnaren är väldigt svår att utse.
GTX 470 SLI vs HD5870 CF Benchmarks!! - [H]ard|Forum

Crossfire skalar betydligt sämre är enkelt att peka på.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrob0y:

470 sli äter nog upp 5970 med n ågra fps mer i de flesta spelen. Men i den prisklassen får man väl 2x5870 och är inte 5870 cf bättre än 470 sli?

5870 i Crossfire är inget val i de här fallet då han ska ha PhysX, tre kort i datorn skriker ju värmeutveckling. Och nej, 5870 CF presterar inte bättre än 470 SLI.

Spelar nog ingen roll vad du väljer, du kommer få en kick-ass dator vilken lösning du än väljer. Skulle dock nog valt 470 SLI om PhysX står i fokus, för vem vet hur länge ett Radeon kort kommer funka tillsammans med ett Geforce som PhysX? 400-serien är dessutom bättre när de kommer till DX11 och tessellation, alltså ett bättre val för kommande spel.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_krut:

5870 i Crossfire är inget val i de här fallet då han ska ha PhysX, tre kort i datorn skriker ju värmeutveckling. Och nej, 5870 CF presterar inte bättre än 470 SLI.

Om PhysX är viktigt för trådskaparen så är inte ATI egentligen något alternativ. Varför välja en lösning som inte stöds av tillverkarna?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

nvidia varje dag. varför ja köpte ati varför att nvidia vägrade släppa sitt, men ja ångrar inte mitt ati köp för de då dom har betydligt lägre strömförbrukning men allting är ju relativt.

tycker nvidia kort håller mycket högre kvalite än atis kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrob0y:

Om PhysX är viktigt för trådskaparen så är inte ATI egentligen något alternativ. Varför välja en lösning som inte stöds av tillverkarna?

Va ju de jag skrev också i mitt inlägg

Citat:

Skulle dock nog valt 470 SLI om PhysX står i fokus, för vem vet hur länge ett Radeon kort kommer funka tillsammans med ett Geforce som PhysX

Officiellt stöd går alltid före hacks!

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_krut:

Va ju de jag skrev också i mitt inlägg

Jag hade glömt bort att det var ett av grundkraven hos trådskaparen

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Känner att jag lutar mer och mer åt 470 SLI. Det största hindret är att jag måste byta ut mitt CF-kompatibla moderkort. När det gäller AMD-socket och SLI-stöd så är utbudet rätt begränsat...

Det här Komplett.se - ASUS M4N98TD EVO, Socket-AM3 är i stort sett likadant som mitt M4A79 Deluxe, och kostar inte alltför mycket.

Jag har aldrig monterat ett moderkort förut - hur pass jäkla krångligt är det? Pillade en del med det när jag bytte processor - kopplade loss allt, vred ur alla skruvar men fick lik förbannat inte ut moderkortet - vad kan jag ha gjort fel?

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

Känner att jag lutar mer och mer åt 470 SLI. Det största hindret är att jag måste byta ut mitt CF-kompatibla moderkort. När det gäller AMD-socket och SLI-stöd så är utbudet rätt begränsat...

Det här Komplett.se - ASUS M4N98TD EVO, Socket-AM3 är i stort sett likadant som mitt M4A79 Deluxe, och kostar inte alltför mycket.

Jag har aldrig monterat ett moderkort förut - hur pass jäkla krångligt är det? Pillade en del med det när jag bytte processor - kopplade loss allt, vred ur alla skruvar men fick lik förbannat inte ut moderkortet - vad kan jag ha gjort fel?

Har man lossat alla skruvar så ska det bara vara att lyfta ut moderkortet.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett otrevligt inlägg.