4870x2 blir överhettat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Maj 2004

4870x2 blir överhettat.

Halloj.

Har ett 4870x2 inköpt i september 2008. Är inte överklockat eller något liknande. Har den senaste tiden blivit mer och mer överhettat och ligger nu på 80-90 grader idle och i mer krävande spel går tempraturen upp till 110 tills det inte går att spela mer.

Har lagt på ny kylpasta, tagit bort någon sorts gummi som jag antar fungerade som kylning på alla kretsar som behöver kylas och istället applicerat kylpasta där med. Resultat är något lägre idle temperatur och kör jag fläkten 100% låter det som om ett jetplan landar temperaturen går ner till "låga" 65 grader i idle för att sedan spika 110 i spel trots 100%.

Vad fan är felet? Blev kortet dåligt så fort 1 års garantin gått!? :'(

/xxzibitt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Mar 2007

Har du kollar så att kortet inte är fullt med damm?

FX8350 3Dmark 4K Fire Strike Ultra 9274p 3Dmark
Time Spy results 11051p
3Dmark

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Maj 2004

Förlåt men jag trodde framstod ganska klart och tydligt att jag hade gjort det i och med att jag tag bort kylningen och lagt på ny kylpasta och tagit bort värmemattorna och ersätt med kylpasta. Inget damm någonstans.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Dec 2009

testat o skaffa en ny kylare??

Merlin SM8 - 4,5 GHz 5820K - Asus x99 pro - 2x Evga GTX 1080 FTW 2152 MHz- 16 GB Dominator Platinum 2800MHz - Samsung 960 1TB pro - wb red 4tb 2x - Evga supernova g2 850 - Custom loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av xxzibitt:

tagit bort någon sorts gummi som jag antar fungerade som kylning på alla kretsar som behöver kylas och

/xxzibitt

Problemet kan ligga där. Se om du har gjort rätt - eller köp nya gummilister (vad de nu är för något).
Och är det inte två års fabriksgaranti? I vilket fall som helst är det surt att elektronik går sönder efter ett år.

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Apr 2010

Antar att du har kollat så att kylningen sitter ordentligt? Låter ganska underligt med de temperaturerna...

Intel i5 4670k | MSI Z87-S02 | Corsair vengeance 4x4GB 1600MHz | Asus Geforce GTX 1080 | A-DATA SSD 256Gb | Samsung EVO 850 500GB | 3TB WD Red | 2TB WD Black | Corsair HX 750W 80+ | Corsair Cooling Hydro H70 | Enhtoo Primo | Asus PG279Q | Steelseries Rival 700 | Corsair Strafe RGB Silent | Corsair Void 7.1 Wireless | Corsair MM300 Extended |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av 24mbit:

testat o skaffa en ny kylare??

blir jobbigt då det bara finns en annan kylare att köpa som bara 1 butik i hela Sverige har =/ enligt prisjakt dvs.

here we go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2006

Har du verkligen kontakt med kylaren där "kuddarna" satt tidigare? Kuddar brukar användas där det är ett litet mellanrum mellan ytorna som värmen ska ledas mellan.

Under uppdatering

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av fnosk:

har du verkligen kontakt med kylaren där "kuddarna" satt tidigare? Kuddar brukar användas där det är ett litet mellanrum mellan ytorna som värmen ska ledas mellan.

+1

Speldator: GTX970, i7 2600K @ 4,5Ghz, SSD, W10
Skärm: Dell S2417DG (1440p, 144hz, G-sync)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Maj 2004

Kuddarna som jag tog bort, tog jag bort efter att temperaturen blivit så pass hög som ett sätt att försöka fixa problemet. Det har faktiskt gjort de lite bättre. Kan få ner tempraturen till ca 60 gradern nu när grafikkortet inte arbetar och fläkten på 100%. Jobbiga är dock att det låter som ett jetplan som håller på att landa ovanför ens huvud. Kort sagt, kuddarna är inte problemet. Börjar känns som om jag får köpa nytt grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Har du kännt på kylflänsarna under drift, ifall dom är varma eller svala? för ifall kärnan är varm och kylflänsarna inte är det, så borde felet ligga i kylningen

Speldator: GTX970, i7 2600K @ 4,5Ghz, SSD, W10
Skärm: Dell S2417DG (1440p, 144hz, G-sync)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av xxzibitt:

Kuddarna som jag tog bort, tog jag bort efter att temperaturen blivit så pass hög som ett sätt att försöka fixa problemet. Det har faktiskt gjort de lite bättre. Kan få ner tempraturen till ca 60 gradern nu när grafikkortet inte arbetar och fläkten på 100%. Jobbiga är dock att det låter som ett jetplan som håller på att landa ovanför ens huvud. Kort sagt, kuddarna är inte problemet. Börjar känns som om jag får köpa nytt grafikkort.

Jo, jag förstod att problemet uppstod efter att du tog bort kuddarna, men du kan ha kanske fixat ett problem men orsakat ett annat

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
-
Registrerad
Nov 2009

Bugg?

"Skadeglädje är dubbel glädje!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Maj 2004

Var och lämnade tillbaka kortet till återförsäljaren. Tydligen är det ett vanligt fel med just dessa kort. Fabriksfel.. Fick ett helt nytt GTX 480 istället.

Tack för all hjälp!
/x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Feb 2007

turunge gtx480 är väl ett bättre kort

Core i5 750 2.66@3.33 ghz, 4 gb ddr3 pc3-10700, Sapphire Toxic Radeon hd 5850 1 gb vapor-x, Stockkylare, Fractal design r2
Core 2 Quad Q9400 2.66@3.44 ghz, 6 gb ddr2 pc2-6400, Powercolor Radeon hd 5770 1 gb, Corsair H50, Fractal design r2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Maj 2004

Haha skoja inte. Först försökte han ge mig ett 5850, jag svarade ungefär "hell no" Sedan vill han ge mig ett 5870, svarade då att jag ville ha ett tillgodo kvitto på hela beloppet (som var 4990kr).

Tog sedan tillgodokvittot och hittade ett GTX480 som de hade för 4990kr.

Ibland ska man ha tur.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av xxzibitt:

Tog sedan tillgodokvittot och hittade ett GTX480 som de hade för 4990kr.

Ibland ska man ha tur.

Kul att höra!