GTX 470 eller ati radeon 5xxx series

Permalänk
Hedersmedlem

Dock kommer ATi också med sina uppdatering snart och då får vi se hur de tacklar konkurrensen, skall bli kul att se vem som ökar mest.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Kan ju även vara så att Nvidia satsar inte fullt ut med första varianterna i 400-serien utan lägger dom jämsides med AMD's kort för att senare släppa värre versioner. Känner jag Nvidia rätt så kommer dom ju garanterat släppa 475 och 485, då vill dom säkert ha en större marginal att röra sig på för att locka dom som köpt 470 och 480 att byta upp sig.

Nvidia vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt, och vilket företag vill inte göra de? Då är de en bättre marknadsstrategi att släppa lite "bantade" versioner först och sedan pressa dom nya varianterna till max. 485 kommer ju säkert att få dom där extra streamprocessorerna, om inte ännu fler, som låstes innan release samt en högre klockfrekvens. På så sätt så kommer ju 485 att kunna slå sig in i matchen rejält.

Fast hela GTX4xx var inte direkt det Nvidia hade tänkt sig. De drar mycket ström, låter illa, blir varmt som tusan (tänker på överklockare) samt presterar OK.

Men att de gör som du beskriver betvivlar jag inte.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Kan ju även vara så att Nvidia satsar inte fullt ut med första varianterna i 400-serien utan lägger dom jämsides med AMD's kort för att senare släppa värre versioner. Känner jag Nvidia rätt så kommer dom ju garanterat släppa 475 och 485, då vill dom säkert ha en större marginal att röra sig på för att locka dom som köpt 470 och 480 att byta upp sig.

Nvidia vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt, och vilket företag vill inte göra de? Då är de en bättre marknadsstrategi att släppa lite "bantade" versioner först och sedan pressa dom nya varianterna till max. 485 kommer ju säkert att få dom där extra streamprocessorerna, om inte ännu fler, som låstes innan release samt en högre klockfrekvens. På så sätt så kommer ju 485 att kunna slå sig in i matchen rejält.

Om dom ska lyckas med det måste åtminstone GTX485 spöa GTX470@(3)SLI också.
Frågan är ju då - varför? Idag spelar jag (som exempel) @1920-upplösningar med nästan allt lullull påslaget (Inte Metro 2033 då)
på min 30-tummare. Snart vet jag fan inte var jag ska göra av all grafikprestanda.
Personligen tror jag att grafikkortsjättarna snart kommer att behöver vänta in speltillverkarna ett bra tag.

Aja .. det är iaf väldigt trevligt att vara konsument i en konkurrenssituation som det faktiskt är nu
och jag tror dessutom att Q4 2010, ni vet "lagom till jul"; kommer att bli väldigt intressant.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Kan ju även vara så att Nvidia satsar inte fullt ut med första varianterna i 400-serien utan lägger dom jämsides med AMD's kort för att senare släppa värre versioner. Känner jag Nvidia rätt så kommer dom ju garanterat släppa 475 och 485, då vill dom säkert ha en större marginal att röra sig på för att locka dom som köpt 470 och 480 att byta upp sig.

Nvidia vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt, och vilket företag vill inte göra de? Då är de en bättre marknadsstrategi att släppa lite "bantade" versioner först och sedan pressa dom nya varianterna till max. 485 kommer ju säkert att få dom där extra streamprocessorerna, om inte ännu fler, som låstes innan release samt en högre klockfrekvens. På så sätt så kommer ju 485 att kunna slå sig in i matchen rejält.

Hade nvidia de kunnat släppa killerkort hade de säkert gjort det. Det finns ingen sund marknadsstrategi i att låta konkurrenten ta marknadsandelar från dig. Hade Ati inte haft något att komma med så kanske nvidia kunnat fundera på en sådan strategi men den låter extremt riskfylld utan någon direkt fördel.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Hade nvidia de kunnat släppa killerkort hade de säkert gjort det. Det finns ingen sund marknadsstrategi i att låta konkurrenten ta marknadsandelar från dig. Hade Ati inte haft något att komma med så kanske nvidia kunnat fundera på en sådan strategi men den låter extremt riskfylld utan någon direkt fördel.

Nvidia är de större företaget här och kan riskera mer än AMD. Strategin är inte någe dum alls, Nvidia släpper två kort som håller sig vid konkurrenten för att senare när försäljningen av dessa kort går ner släppa nya versioner som är bättre på alla punkter. Dom som redan köpt 470/480 börjar då att fundera på och sälja iväg dom gamla korten och köpa dom nyare i stället, och på så sätt så får dom en större utbredning av sina kort.

Uppdaterade versionen är ju till för att vara uppdaterade, och om man ger ut ett kort som inte kan bli bättre så har man ju inget att uppdatera, alltså en förlust i kassan.

Detta är en väldigt simpel och effektiv marknadsstrategi, som väldigt många företag kör med, speciellt när man har väldigt många trogna fans.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Förstår jag det hela rätt nu.
Några här menar att Nvidia släpper en kort serie som presterar sämre än den värsta konkurrents 6 månader gamla serie som en strategi? Om jag har förstått det rätt så får tanken gärna förklaras tydligare, för jag kan inte förstå det hela.

edit: ser nu genderbenders tanke. Men vad händer om ATI släpper sin uppdatering av sina värstingkort? Det är ju inte så att något av företagen ligger på latsidan (får jag hoppas)

Edit: Att jag har nått en vägg beror troligen inte på att vrm blir överhettat då blåskärmen dyker upp vid 75 grader. Det är något annat som jag inte har lyckats lista ut. Jag skyller på drivrutiner tills jag har funnit lösningen.
ATI/Nvidia ser ut att överklocka sina kort rätt så lika enligt de tester jag har läst. 5850 kommer upp till 5870ns nivå (Hej, mitt 5970 ligger tom över 5870s nivå ) och 470 ser ut att kunna komma upp till 480 prestandanivå (med en bättre kylare enligt några tester). Om någon vet en sida som visar hur väl de olika korten kan klocka (rent procentuellt) så länka den gärna här.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

edit: ser nu genderbenders tanke. Men vad händer om ATI släpper sin uppdatering av sina värstingkort? Det är ju inte så att något av företagen ligger på latsidan (får jag hoppas)

Skulle nu AMD släppa en uppdaterad version, vilket dom säkert inte har planerat då dom i stort sätt aldrig brukar släppa uppdaterade versioner (jag har då inte sett något iaf), så har ju Nvidia färdiga kort. Allt dom behöver göra är att fixa fler streamprocessorer (vilket va tänkt från början) samt höja klocken så har dom en uppdaterad version färdig att möta AMD.

Det är så här de går till i företagsbranschen. Man är bara dum om man släpper det värsta man kan när det inte ens behövs, Nvidia behövde inte släppa något värre, vilket märks då korten säljer, då har dom ännu mer pengar att tjäna på uppdaterade versioner till slutet av sommaren eller i höst, sen blir det dags för en ny generations grafikkort, också är vi tillbaka på ruta ett igen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Skulle nu AMD släppa en uppdaterad version, vilket dom säkert inte har planerat då dom i stort sätt aldrig brukar släppa uppdaterade versioner...sen blir det dags för en ny generations grafikkort, också är vi tillbaka på ruta ett igen.

4870>>4890?

Sen tror jag att Nvidia kommer vara den solklara vinnaren i nästa generations grafikkort då de har lyckats finslippa sin nya teknologi samtidigt som ATI troligen har påbörjat något nytt då 48xx/58xx serien börjar bli till åren (rätta mig nu, för här gissas det hejvilt )

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Skulle nu AMD släppa en uppdaterad version, vilket dom säkert inte har planerat då dom i stort sätt aldrig brukar släppa uppdaterade versioner (jag har då inte sett något iaf), så har ju Nvidia färdiga kort. Allt dom behöver göra är att fixa fler streamprocessorer (vilket va tänkt från början) samt höja klocken så har dom en uppdaterad version färdig att möta AMD.

Du har inte följt med ATi ser jag, X1800 XT blev X1950 XT och HD4870 blev HD4890, det är bara två av deras uppdateringar, och om du läser lite om deras roadmap så ser du att de snart skall uppdatera sin linje

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du har inte följt med ATi ser jag, X1800 XT blev X1950 XT och HD4870 blev HD4890, det är bara två av deras uppdateringar, och om du läser lite om deras roadmap så ser du att de snart skall uppdatera sin linje

Hade helt glömt bort X1800-serien, men att 4890 ska vara en större uppdatering vet ja inte dock. Jag anser att de krävs mer än höjd klockfrekvens för att klassa som en uppdaterad version. Det finns OC modeller för sånt.

Kollade upp roadmapen och det verkar stämma Men nu när jag tänker efter lite så vill jag minnas att AMD gått ut med att deras nya marknadsstrategi går ut på att släppa en uppdaterad modell 6mån (tror jag de va) efter release.

Ska bli intressant och se vad dom har kokat ihop, förmodligen lär vi se bättre strömförbrukning, vilket skulle hota Nvidia.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

men att 4890 ska vara en större uppdatering vet ja inte dock. Jag anser att de krävs mer än höjd klockfrekvens för att klassa som en uppdaterad version. Det finns OC modeller för sånt.

Ska bli intressant och se vad dom har kokat ihop, förmodligen lär vi se bättre strömförbrukning, vilket skulle hota Nvidia.

4890 använder RV790 och 4870 använder RV770.

ATI Radeon HD 4890: The RV790 Unveiled - HotHardware

Skulle hota Nvidia? Du menar väl ändå att om ATI har något nytt på gång så kanske vi konsumenter äntligen får se ett priskrig. Ingen gillar väl att korten stiger i priser efter att konkurrenterna har presenterat sina bästa kort (såsom det hände senast).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Sen tror jag att Nvidia kommer vara den solklara vinnaren i nästa generations grafikkort då de har lyckats finslippa sin nya teknologi samtidigt som ATI troligen har påbörjat något nytt då 48xx/58xx serien börjar bli till åren (rätta mig nu, för här gissas det hejvilt )

Nästa serie som är planerade för slutet av 2010 skall tydligen vara en blandning mellan 5000-serien och den nya 28nm familjen. Den kommer emellertid fortfarande vara på 40nm, så den är mer lik den äldre serien än den nya.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Skulle nu AMD släppa en uppdaterad version, vilket dom säkert inte har planerat då dom i stort sätt aldrig brukar släppa uppdaterade versioner (jag har då inte sett något iaf), så har ju Nvidia färdiga kort. Allt dom behöver göra är att fixa fler streamprocessorer (vilket va tänkt från början) samt höja klockren så har dom en uppdaterad version färdig att möta AMD.

Det är så här de går till i företagsbranschen. Man är bara dum om man släpper det värsta man kan när det inte ens behövs, Nvidia behövde inte släppa något värre, vilket märks då korten säljer, då har dom ännu mer pengar att tjäna på uppdaterade versioner till slutet av sommaren eller i höst, sen blir det dags för en ny generations grafikkort, också är vi tillbaka på ruta ett igen.

Bara för att poängtera det andra har skrivit, så har de rätt. ATi har släppt en drös med uppdateringar och både Nvidia och ATi är experter på det här. Oftast blir det så här när ens befintliga grafikkortsserier inte presterar tillräckligt bra, oavsett om det är Nvidia eller ATi.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Allt har alltid och kommer alltid handla om pengar. Det enda både nVIDIA och ATi försöker göra är att vända upp och ner på oss och skaka oss tills alla våra pengar trillat ut. Uppgraderingarna finns med största sannolikhet redan klara när original-serien släpps, målet är att skicka ut grafikkort på marknaden som presterar "tillräckligt" bra för att sälja, men inte så pass bra så att man inte ett halvår senare kan komma med bättre versioner som blåser nytt liv i serien.

Att de båda företagen skulle tävla mot varandra om att utveckla det kort som presterar bäst är bogus. De tävlar om att sälja mest, och på dagens marknad handlar det om så mycket mer än bara rå prestanda.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |