2 st 5870 vs 1 st 5870.

Permalänk
Medlem

2 st 5870 vs 1 st 5870.

Okej, funderar på att skaffa ett till 5870 och köra crossfire.

Någon som vet hur mycket bättre det skulle bli? Räcker mitt 700W nätagg? Nån som upplevt problem?

Här är min dator:

ASUS P6T Deluxe V2
6 Gb Corsair GT 1866 7-8-7-24
Intel i7 930 @ 3,2 GHz
Intel SSD 80 Gb
Vapor-X 5870 OC
Cougar 700W modular

Tack!

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Blir ca 80% bättre eller kanske mer, och nätagget räcker.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

i spel där det funkar bra blir det cirka 95-99% bättre förutsatt att båda korten sitter i pci-e x16 portar.
i andra spel är det fortfarande samma prestanda som med 1 5870 då dom inte stödjer CF.
700w bör räcka gott och väl.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Fan, det vore ju sjukt nice att ha 2 st. Jobbar rätt mycket med CS4/CS5 också men det kanske inte gör nån skillnad direkt.

Något speciellt man bör tänka på med crossfire, funkar vanliga drivrutiner eller är det speciella man måste ha?

Måste korten vara klockade med samma frekvens på GPU och minne?

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

korten kommer klocka ner sig själv till det segare kortet (om ett av dom inte har samma clock som de andra i stock dvs.)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

700w eäcker för minst 3x5870 Angående frekvensen så är det det långsammare kortet som "styr"

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Men om jag klockar korten i CCC ser man väl bara en inställning för båda korten? Alltså som om det vore ett kort?

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Skrivet av mame:

Men om jag klockar korten i CCC ser man väl bara en inställning för båda korten? Alltså som om det vore ett kort?

Svar ja.

Finns ingen anledning att styra båda eftersom de syncar varandra.

Om grafikkort A har en frekvens om 650Mhz på grafikprocessorn och 1500Mhz på minnena medan grafikkortet B har 620Mhz kontra 1450Mhz, följer automagiskt det starkare kortet det klenare.

Därför finns det ingen anledning egentligen att föra två olika inställningar vad gäller klock.

Du klockar det klenare kortet från A till B och det andra kortet följer efter. Är du med?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

i spel där det funkar bra blir det cirka 95-99% bättre förutsatt att båda korten sitter i pci-e x16 portar.
i andra spel är det fortfarande samma prestanda som med 1 5870 då dom inte stödjer CF.
700w bör räcka gott och väl.

Ska inte vara några problem med 8x portar heller. Finns ju ett test som någon alltid postar vid den här typen av frågor som visar att det knappt är 4% skillnad som mest.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Svar ja.

Finns ingen anledning att styra båda eftersom de syncar varandra.

Om grafikkort A har en frekvens om 650Mhz på grafikprocessorn och 1500Mhz på minnena medan grafikkortet B har 620Mhz kontra 1450Mhz, följer automagiskt det starkare kortet det klenare.

Därför finns det ingen anledning egentligen att föra två olika inställningar vad gäller klock.

Du klockar det klenare kortet från A till B och det andra kortet följer efter. Är du med?

Nu har jag läst den här posten 5 gånger för av någon anledning, kanske p.g.a. sömnbrist, så slog den knut på min hjärna.

Hursomhelst, du måste självklart ändra frekvenserna på båda korten. Höjer du det "långsamma" kortets frekvenser så kommer det inte längre vara det "långsamma", utan istället bestäms dess hastighet av det som tidigare var "snabbt" men nu är "långsamt"... Vad kallade grekerna det här snacket...?

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Ska inte vara några problem med 8x portar heller. Finns ju ett test som någon alltid postar vid den här typen av frågor som visar att det knappt är 4% skillnad som mest.

Komma här på sweclockers och hävda att 4% är försumbart? Varför i hela fridens namn sitter vi uppe hela natten för att få upp minnesfrekvensen på graffet med 20Mhz till då?

Så länge du kör 2-vägs CF med ditt mobo så får du plats att köra dem i 16x-portarna, t.o.m. med lite luft emellan. För 3-vägs blir du tvungen att köra 2 av korten i 8x.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Skrivet av b0ck3n:

Nu har jag läst den här posten 5 gånger för av någon anledning, kanske p.g.a. sömnbrist, så slog den knut på min hjärna.

Hursomhelst, du måste självklart ändra frekvenserna på båda korten. Höjer du det "långsamma" kortets frekvenser så kommer det inte längre vara det "långsamma", utan istället bestäms dess hastighet av det som tidigare var "snabbt" men nu är "långsamt"... Vad kallade grekerna det här snacket...?

Om du har två kort men en ända inställning för båda kommer inställningarna på båda grafikkorten att verkställas.

Men helt rätt:

A har högst frekvens och kommer automagiskt att sänkas till kort B.

Höjer du frekvenserna på kort B som då blir högre än kort A, kommer självklart att kort B att synka kort A. Annars fungerar det inte.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det här testet besvarar alla dina frågor.
Radeon HD 5870 CrossfireX test review