Kommer de bli accepterat att offentligt klanka ner på överviktiga?

Permalänk
Skrivet av Kapten Kattskit:

Onödig polisanmälan från den där tjejen tycker jag.

Hon borde ha anmält sig hos viktväkarna istället
Skämt åsido, jag har varit mycket mer överviktig än henne och jag nu bör verkligen deffa hårdare. Men jag tycker det är för mycket jålleri idag med rättigheter till saker som man lätt kan ändra. Visar hon däremot upp ett läkarintyg som stryker att hon inte med dagens hjälpmedel kan gå ner i vikt, så tycker jag det är skillnad.
(läkare som är kvacksalvare bör såklart sparkas)
Ser man ur arbetsgivarens perspektiv så vill den ha den personen som den tror resulterar i mest kunder, vill man lägga på ett ansvar att arbetsgivare ska strunta i detta, så får man kompensera arbetsgivaren när den anställer någon en person. -Roligt att nämna för arbetsgivaren att den kan få fulhetsbidrag för en.

Nå en närliggande fråga är om det kommer bli acceptabelt att klanka ner på småvalpar d.v.s benrangel utan muskler? Det finns många på stan som ser ut att hålla en bra kost och allt, men de är så otroligt klena. Så att när de går på kvällen på stan så vågar de inte ens gå själva utan måste hålla sin flickvän i handen. (ni vet spöken)
Frågan är dock vad detta såsom fetman berör mig? I det sista fallet stör jag mig mest på att de ockuperar brudar, och det blir ju knappast bättre om de tränar mer och höjer konkurrensen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Mig veterligen så finns det väl väldigt lite forskning som visar att mobbning, trakasserier m.m faktiskt resulterar i att personen skärper sig?
Som tidigare skrivits så tycker inte jag heller att jämförelsen med rökning är helt korrekt, det är lite som äpplen och päron.

Likt det finns olika grader i helvetet så finns det olika grader av övervikt, för egen del så har jag lite svårt för de lite mer överviktiga (läs: riktiga fetton), hur man kan terrorisera sin kropp till den graden förbigår mitt förstånd.

Bukfetma och lite häng på bröst/mage tillhör ju de flestas vardag om man jobbar 50-60tim/veckan och inte alltid har tid att laga korrekt mat alternativt är en livsnjutare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Mig veterligen så finns det väl väldigt lite forskning som visar att mobbning, trakasserier m.m faktiskt resulterar i att personen skärper sig?
Som tidigare skrivits så tycker inte jag heller att jämförelsen med rökning är helt korrekt, det är lite som äpplen och päron.

Likt det finns olika grader i helvetet så finns det olika grader av övervikt, för egen del så har jag lite svårt för de lite mer överviktiga (läs: riktiga fetton), hur man kan terrorisera sin kropp till den graden förbigår mitt förstånd.

Bukfetma och lite häng på bröst/mage tillhör ju de flestas vardag om man jobbar 50-60tim/veckan och inte alltid har tid att laga korrekt mat alternativt är en livsnjutare.

Säg det till japanerna.. där får man fan anstränga sig för att hitta en tjockis.. och de jobbar bra mycket mer än oss svenskar i genomsnitt.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkspear:

Gynnar det att övervikt tar så stora resurser på sjukvården och kostar många många många miljoner varje år?

Gynnar det att vi har folk som bara driver runt här i livet och aldrig skaffar sig en utbildning eller ett vettigt jobb?

Gynnar det att rökare tar resurser från sjukvården?

Gynnar det att alkoholrelaterade problem tar resurser från sjukvården?

Där har du 3 saker som vore vettigare att "fixa" innan man fixar överviktsproblemet, förbjuda att folk inte gör nått vettigt med livet, förbjuda tobak och förbjuda alkohol. Sen kan vi ju börja prata om övervikt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Skulle nog aldrig nämt rökning, då det verkar vara de folk hänger upp sig på nu ^^
Jag brukar alltid ställa mig ifrån människor när jag röker ute, de är mitt sätt att visa respekt, då rökning är mitt aktiva val ingen annans.
Men jag har varit med om att blivit "uppläxad" om rökning, när jag fimpat och rört mig in bland alla igen

Men nog om det,

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

Säg det till japanerna.. där får man fan anstränga sig för att hitta en tjockis.. och de jobbar bra mycket mer än oss svenskar i genomsnitt.

Det har du i och för sig helt rätt i. Jag var på besök i Sydkorea för ett par år sen, jag lyckades inte se en enda överviktig korean under en hel vecka.

Permalänk
Medlem

Jag såg en extremt överviktig kvinna på Ikea.. hon köpte fan 10 korvar till sig själv. :-X Men det skadar ju inte mig det minsta, det gör en rökare däremot.

Permalänk
Medlem

Så länge man inte stör andra människor får man väl göra vad man vill. Men tyvärr är inte det verkligheten. Kommer alltid finnas rökare som stör folk, folk som är överviktiga som andra människor stör sig på. Folk som är smala som överviktiga stör sig på.

Personligen tycker jag utfrysningen av rökare är utmärkt. Jag vill få skiten helt förbjuden på allmän plats så jag slipper sitta som häromdagen och äta min middag på en uteservering samtidigt som Mr. Nötskalle sitter och röker några bord bort. Det finns säkert folk som röker som visar hänsyn i de allra flesta fall. Men det finns tyvärr alldeles för många som inte gör det.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Men jag håller med om att övervikt troligtvis kommer att tas upp mer och mer framöver som ett samhällsproblem snarare än ett personligt problem endast för de som själva är överviktiga.

Detta i takt med att fetma blir allt mer vanligt i många länder.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Så jävla löjligt...

Å ena sidan skriker folk att man ska ha rätt att bestämma allt i sitt eget livb, till och med om man vill använda droger o andra sidan skapas en sådan här urbota dum tråd med många dumma åsikter om hur man ska begränsa hur folk lever.

Folk gillar bara att klaga.

Tjockisen som sitter och "vräker" i sig mat på uteserveringen kanske bara har ätit sallad senaste månaden och äntligen får belöna sig med en mål god mat och då ska ett rövhål till människa komma och kläcka en kommentar?

Ja, skitbra idé, från och med nu ska jag köra med öppna kortet, tänker klanka ner på allt som är dåliga för er.

[i]Ut med er i friska luften och rör på er ni lata jävlar som bara sitter framför datorerna![/i]

Ibland vet ni fan hur ni ska trigga igång mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Så jävla löjligt...

Å ena sidan skriker folk att man ska ha rätt att bestämma allt i sitt eget livb, till och med om man vill använda droger o andra sidan skapas en sådan här urbota dum tråd med många dumma åsikter om hur man ska begränsa hur folk lever.

Folk gillar bara att klaga.

Tjockisen som sitter och "vräker" i sig mat på uteserveringen kanske bara har ätit sallad senaste månaden och äntligen får belöna sig med en mål god mat och då ska ett rövhål till människa komma och kläcka en kommentar?

Ja, skitbra idé, från och med nu ska jag köra med öppna kortet, tänker klanka ner på allt som är dåliga för er.

[i]Ut med er i friska luften och rör på er ni lata jävlar som bara sitter framför datorerna![/i]

Ibland vet ni fan hur ni ska trigga igång mig...

Jag såg ett disskussionvärde, jag formulera mig sjukt dåligt i mitt inlägg kan jag hålla med om
Ville fokusera på arbetgivaren och hur folk ser på det liksom, och att folk har olika åsikter är de ju alltid

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedFLip:

Jag såg ett disskussionvärde, jag formulera mig sjukt dåligt i mitt inlägg kan jag hålla med om
Ville fokusera på arbetgivaren och hur folk ser på det liksom, och att folk har olika åsikter är de ju alltid

Jag såg nyhetssändningen på tv4. (om det var 4an) Och redan då tyckte jag inte hon hade någon grund överhuvudtaget att polisanmäla krogen. Om krogen har krav på viss fysik så är det så. Sen kan man formulera sig olika bra (dock har ju inte restaurangen kommenterat offentligt så man vet väl bara tjejens version?).

Finns flera andra yrken där viss fysik är ett krav för att få jobb. Polis, flygvärdinna, TV, Modellverksamhet, mm. I vissa fall av praktisk betydelse (som tex flygvärdinna/polis där man måste kunna komma förbi smidigt och poliser måste ha viss fysik för att kunna tillföra något) eller estetisk betydelse där folk som betalar för en tjänst förväntar sig fördelaktigt utseende.

Förstår givetvis om tjejen inte blir glad och dessutom känner sig kränkt/besviken. Men det innebär inte per automatik att man har grund för en polisanmälan.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Jag såg nyhetssändningen på tv4. (om det var 4an) Och redan då tyckte jag inte hon hade någon grund överhuvudtaget att polisanmäla krogen. Om krogen har krav på viss fysik så är det så. Sen kan man formulera sig olika bra (dock har ju inte restaurangen kommenterat offentligt så man vet väl bara tjejens version?).

Finns flera andra yrken där viss fysik är ett krav för att få jobb. Polis, flygvärdinna, TV, Modellverksamhet, mm. I vissa fall av praktisk betydelse (som tex flygvärdinna/polis där man måste kunna komma förbi smidigt och poliser måste ha viss fysik för att kunna tillföra något) eller estetisk betydelse där folk som betalar för en tjänst förväntar sig fördelaktigt utseende.

Förstår givetvis om tjejen inte blir glad och dessutom känner sig kränkt/besviken. Men det innebär inte per automatik att man har grund för en polisanmälan.

"Nej, tyvärr, vi anställer inte dig eftersom din mörka hudfärg inta mactahar med våra vita tapeter och vi kör en "all white tema""
"Nej, tyvärr, vi kan inte anställa dig eftersom din blonda hårfärg bryter för skarpt mot våra bajsbruna stolar och vi menar att våra kunder kommer hit mest för att få den härligt bruna upplevelsen"

Lika rättfärdigat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Så jävla löjligt...

Å ena sidan skriker folk att man ska ha rätt att bestämma allt i sitt eget livb, till och med om man vill använda droger o andra sidan skapas en sådan här urbota dum tråd med många dumma åsikter om hur man ska begränsa hur folk lever.

Folk gillar bara att klaga.

Tjockisen som sitter och "vräker" i sig mat på uteserveringen kanske bara har ätit sallad senaste månaden och äntligen får belöna sig med en mål god mat och då ska ett rövhål till människa komma och kläcka en kommentar?

Ja, skitbra idé, från och med nu ska jag köra med öppna kortet, tänker klanka ner på allt som är dåliga för er.

[i]Ut med er i friska luften och rör på er ni lata jävlar som bara sitter framför datorerna![/i]

Ibland vet ni fan hur ni ska trigga igång mig...

Alltså snubbe du skulle fan behöva lugna ner dig, om det här är allt som krävs för att få igång dig så kommer du fan dö av blödande magsår innan du är 30

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

"Nej, tyvärr, vi anställer inte dig eftersom din mörka hudfärg inta mactahar med våra vita tapeter och vi kör en "all white tema""
"Nej, tyvärr, vi kan inte anställa dig eftersom din blonda hårfärg bryter för skarpt mot våra bajsbruna stolar och vi menar att våra kunder kommer hit mest för att få den härligt bruna upplevelsen"

Lika rättfärdigat?

Tycker du själv att jämförelsen är relevant?

Om en krog har en "all white tema" så ja, om en krog nu har det. Nu har ju inte de allra flesta krogarna det...

Jämför ist med sånt som är relevant och som existerar...

Istället för att ta upp bajsbrun inredning, som känns lite barnsligt och irrelevant i sammanhanget.

Om du själv inte är medveten om att ett gott yttre är fördelaktigt inom näringslivet har du nog missat något. Det innebär inte att det är omöjligt att få jobb om man inte är passar "inom ramarna" men det innebär tveklöst att det är svårare. Det är samhället som bygger dessa ramar, inte EN krog. Om en krog har ett krav av ett slag hos en anställd så är det för att gästerna på krogen förväntar sig detsamma. Skulle företag dissa kvalificerade arbetssökande om anledningen var irrelevant?

Men eftersom du verkar vara av en annan åsikt. Vilken grund tycker du Zara har att polisanmäla krogen? Vilket brott har företaget begått?

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

"Nej, tyvärr, vi anställer inte dig eftersom din mörka hudfärg inta mactahar med våra vita tapeter och vi kör en "all white tema""
"Nej, tyvärr, vi kan inte anställa dig eftersom din blonda hårfärg bryter för skarpt mot våra bajsbruna stolar och vi menar att våra kunder kommer hit mest för att få den härligt bruna upplevelsen"

Lika rättfärdigat?

Fast det där är ju inte alls en bra jämförelse. Att nån anses för tjock för att ta sig förbi stolar balanserandes med tallrikar smärtfritt har ju inget med utseende att göra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

Alltså snubbe du skulle fan behöva lugna ner dig, om det här är allt som krävs för att få igång dig så kommer du fan dö av blödande magsår innan du är 30

Jo jag vet, vaknat på fel sida

Skrivet av Sgart:

Tycker du själv att jämförelsen är relevant?

Om en krog har en "all white tema" så ja, om en krog nu har det. Nu har ju inte de allra flesta krogarna det...

Jämför ist med sånt som är relevant och som existerar...

Istället för att ta upp bajsbrun inredning, som känns lite barnsligt och irrelevant i sammanhanget.

Om du själv inte är medveten om att ett gott yttre är fördelaktigt inom näringslivet har du nog missat något. Det innebär inte att det är omöjligt att få jobb om man inte är passar "inom ramarna" men det innebär tveklöst att det är svårare. Det är samhället som bygger dessa ramar, inte EN krog. Om en krog har ett krav av ett slag hos en anställd så är det för att gästerna på krogen förväntar sig detsamma. Skulle företag dissa kvalificerade arbetssökande om anledningen var irrelevant?

Men eftersom du verkar vara av en annan åsikt. Vilken grund tycker du Zara har att polisanmäla krogen? Vilket brott har företaget begått?

J

Skrivet av Derox:

Fast det där är ju inte alls en bra jämförelse. Att nån anses för tjock för att ta sig förbi stolar balanserandes med tallrikar smärtfritt har ju inget med utseende att göra.

Jag tycker all-whitejämförelsen var ganska utmärkt, varför passar inte den? Sgart rättfärdigade ju att vissa krogar kunde ha krav på viss fysik? Varför kan man inte gå steget längre och utöver fysik ställa krav på andra, rätt irrelevanta, saker såsom utseendet?
Visst, de allra flesta krogar brukar inte ha det, men så brukar de allra flesta krogar heller inte ha så smala gångar att man inte kan ta sig genom med tallrikar och jag har ta mig fan sett både det ena och det andra monstret till tjockis som kunnat balansera tallrikar i smala gångar som om de vore födda med dem jävlarna i händerna.
Hur gör de med de feta gästerna? Speciell sektion eller kan de heller inte knövla sig genom i gångarna?

Finns plats för feta gäster finns det även plats för en fet servitris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Jag tycker all-whitejämförelsen var ganska utmärkt, varför passar inte den? Sgart rättfärdigade ju att vissa krogar kunde ha krav på viss fysik? Varför kan man inte gå steget längre och utöver fysik ställa krav på andra, rätt irrelevanta, saker såsom utseendet?
Visst, de allra flesta krogar brukar inte ha det, men så brukar de allra flesta krogar heller inte ha så smala gångar att man inte kan ta sig genom med tallrikar och jag har ta mig fan sett både det ena och det andra monstret till tjockis som kunnat balansera tallrikar i smala gångar som om de vore födda med dem jävlarna i händerna.
Hur gör de med de feta gästerna? Speciell sektion eller kan de heller inte knövla sig genom i gångarna?

Finns plats för feta gäster finns det även plats för en fet servitris.

All white jämförelsen var dålig eftersom den endast bygger på utseende.

Feta gäster reprensenterar inte själva krogen, om en fet gubbe bufflar sig förbi min stol varje gång han går förbi kommer jag inte tycka "fan va irriterande personal på detta stället". Däremot om servitören tvingar mig att flytta min stol vareviga gång hon/han går förbi kommer jag tycka det är jobbigt.

Det är helt sinnessjukt att folk skall få jobb där det inte passar att vara större bara för att. Om man nu MÅSTE jobba på uteservering och inte vill jobba på lite större inneserveringar kanske man får gå ned i vikt? Jag har suttit på många uteserveringar där trådsmala servitörer haft svårt att klämma sig mellan stolarna, en tjock servitör skulle inte alls kunnat ta sig fram där utan att alla fått flytta in stolarna osv, så då är det väll logiskt att anställa dem som faktiskt kan arbeta på just det stället?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

All white jämförelsen var dålig eftersom den endast bygger på utseende.

Och... att tjockisen inte fick jobbet byggde på att hon saknade kvalifikationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Och... att tjockisen inte fick jobbet byggde på att hon saknade kvalifikationer?

Om kvalifikation var att se snygg ut så klarade hon det inte.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Och... att tjockisen inte fick jobbet byggde på att hon saknade kvalifikationer?

Ja? Det är fysiskt omöjligt för henne att ta sig igenom ett lika litet utrymme som någon smalare kan, och därför kan hon inte utföra sitt jobb lika bra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Om kvalifikation var att se snygg ut så klarade hon det inte.

tycker hon var småsöt

Skrivet av Derox:

Ja? Det är fysiskt omöjligt för henne att ta sig igenom ett lika litet utrymme som någon smalare kan, och därför kan hon inte utföra sitt jobb lika bra.

Såvida gången mellan borden inte är mer än typ 3 dm så fallerar den ursäkten.

Edit: Var gärna snälla och kom ihåg hur det är med handikappsanpassningen.

Citat:

”Inga uppbyggnader bör tillåtas. Undantag görs endast på sådana ställen där en uppbyggnad är absolut nödvändig för att kompensera klart märkbara nivåskillnader…Inom en uppbyggd uteserverings område ska en handikappramp inrymmas”. Så lyder en del av den föreskrift som medföljer det tillstånd för uteservering som ges av Trafikkontoret.

Stockholms uteserveringar diskriminerar rullstolsburna - DN.se
Rätt läsvärd artikel.

Det medför dock: uppfyller uteserveringen kraven så ska det inte vara några problem för en tjockis att få jobb på en krog.

Permalänk
Medlem

Platschefen tror helt enkelt inte att hon klarar uppgiften som krävs av henne för att jobba på stället. Istället för att anställa henne i tron om att hon inte kommer att funka bra, och sen bli tvungen att säga upp henne utifall att han senare upplever att det inte funkat, så väljer han helt enkelt att ta det säkra före det osäkra. Det är inte brist på arbetskraft inom dessa yrkesområden. Det finns garanterat en annan kille eller tjej som har både fysiska kvalifikationer samt kunnandet som får anställningen.

Hur hade Zara reagerat om hon fått jobbet och sen fått sparken? Då hade det blivit desto större liv, tror jag.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Platschefen tror helt enkelt inte att hon klarar uppgiften som krävs av henne för att jobba på stället. Istället för att anställa henne i tron om att hon inte kommer att funka bra, och sen bli tvungen att säga upp henne utifall att han senare upplever att det inte funkat, så väljer han helt enkelt att ta det säkra före det osäkra. Det är inte brist på arbetskraft inom dessa yrkesområden. Det finns garanterat en annan kille eller tjej som har både fysiska kvalifikationer samt kunnandet som får anställningen.

Hur hade Zara reagerat om hon fått jobbet och sen fått sparken? Då hade det blivit desto större liv, tror jag.

Läs gärna min editering.

Edit: Vidare spelar tillgången på arbetskraft ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

tycker hon var småsöt

Är du säker på att det inte är ett gammalt charity fuck?

Nej men sure, hon ser ok ut och inte är hon för tjock för restaurangbranschen på något sätt. Att ha dubbelt så svårt att knöka sig mellan borden uppvägs lätt av att slippa en fördomsfull kåtslug gubbsjuk chef.

Men artikeln är säkert vinklad 90°, det är ju ftnbldt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Läs gärna min editering.

Edit: Vidare spelar tillgången på arbetskraft ingen roll.

Ska krogen handikappsanpassa köket också? Dörren där servitriser går ut för att hämta/servera mat?

En gäst behöver inte kunna röra sig på samma ytor som en anställd. Nog om saken, jag står fast vid min åsikt att chefen har rätt att välja personal som han vill.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Såvida gången mellan borden inte är mer än typ 3 dm så fallerar den ursäkten.

Edit: Var gärna snälla och kom ihåg hur det är med handikappsanpassningen.

Stockholms uteserveringar diskriminerar rullstolsburna - DN.se
Rätt läsvärd artikel.

Det medför dock: uppfyller uteserveringen kraven så ska det inte vara några problem för en tjockis att få jobb på en krog.

Med tanke på att gången mellan stolarna ibland blir 3-4 dm bred på vissa ställen så kan det bli problem.

Och såvitt jag vet finns det inget i lagstiftningen som säger att alla platser på en uteservering måste vara handikappsanpassade, bara att det finns platser de kan sitta vid.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Ska krogen handikappsanpassa köket också? Dörren där servitriser går ut för att hämta/servera mat?

En gäst behöver inte kunna röra sig på samma ytor som en anställd. Nog om saken, jag står fast vid min åsikt att chefen har rätt att välja personal som han vill.

Är du seriös?
Nu gällde det inte köket, dörren eller omklädningsrummet, utan uteserveringen.

Där ska man de fato kunna ta sig förbi med en rullstol och att komma med dumma argument är ju bara löjligt. Det finns lagar och regler åt alla håll i landet och krogen har brutit mot några av dem. Svårt att förstå?

Angående det sista du säger: ska jag toilka det som att en chef ska kunna diskriminera hur han vill och ge vilken lön han själ vill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Är du seriös?
Nu gällde det inte köket, dörren eller omklädningsrummet, utan uteserveringen.

Där ska man de fato kunna ta sig förbi med en rullstol och att komma med dumma argument är ju bara löjligt. Det finns lagar och regler åt alla håll i landet och krogen har brutit mot några av dem. Svårt att förstå?

Angående det sista du säger: ska jag toilka det som att en chef ska kunna diskriminera hur han vill och ge vilken lön han själ vill?

Chefen anställer vem han vill, det är hans beslut och ingen annans. Så länge man inte misstänker diskriminering, som måste gå att bevisa.

Ang lön har väl inte detta ens med diskussionen att göra, men om företaget erbjuder/använder kollektivavtal är det facket som bestämmer vilken lön den anställda får. Är det avtalsbeslutat mellan företaget och den anställda är det ju upp till den anställda om denne vill acceptera lönen som erbjuds i avtalet eller inte.

Jag tog upp köket och andra utrymmen eftersom du menar att rörelsekravet som gäster har är densamma som en anställds. Dvs att dom ska kunna gå på samma utrymmen under samma krav på mått osv. Men en gäst behöver ju inte röra sig över samma ytor som en anställd. Menar du att hon som servitris bara ska gå runt på uteserveringen eller hur menar du?

Och snälla, dra inte in "dumma argument". Av oss 2 var det inte jag som började ta upp bajsfärgade stolar mm.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Om kvalifikation var att se snygg ut så klarade hon det inte.

Badum-tsss!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |